Ingezonden persbericht


Persbericht

Datum 9 juni 2008

Lancering individuele groene golf ODYSA

Persoonlijk snelheidsadvies op Westpoortweg

Hoe verbeter je de verkeersveiligheid, de doorstroming, het rijcomfort en de luchtkwaliteit significant op lange verkeersaders in de stad? Op 9 juni is in Amsterdam het systeem ODYSA op de Westpoortweg voor het eerst in een stedelijke omgeving in gebruik genomen. ODYSA (Optimalisatie Dynamische SnelheidsAdvisering) geeft iedere passant op een scherm langs de weg een persoonlijk snelheidsadvies. Als de bestuurder de geadviseerde snelheid aanhoudt, heeft hij telkens groen licht en rijdt hij in een groene golf. Winst voor de luchtkwaliteit: meer dan 80% minder CO en meer dan 60% minder NOx. Het succesvolle systeem geniet belangstelling van steden als Amersfoort, Zwolle en Rotterdam, vervoersorganisaties en Stadsregio.

Op de Westpoortweg rijdt voornamelijk vrachtverkeer. Door de gelijkmatige doorstroming en minder stops van het verkeer neemt de uitstoot van koolwaterstof en koolmonoxide (CO) op de Westpoortweg met meer dan 80% af. Het effect op de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) is eveneens groot en bedraagt een afname van meer dan 60%. De uitstoot van koolstofdioxiode (CO2) door het wegverkeer is circa 15% minder en levert een jaarlijkse besparing van ongeveer 290 ton op.

Bijkomende voordelen van de groene golf zijn een vlottere doorstroming van het verkeer en een snelheidsreducerend effect. Odysa berust op het belonen van gewenst gedrag door elke passant een persoonlijk snelheidsadvies te geven voor groen licht bij de volgende kruising. Als men harder rijdt komt men rood licht tegen. Een groot deel van de weggebruikers volgt de geadviseerde snelheid op om daarmee te profiteren van de groene golf. De lagere snelheid die gereden wordt heeft een gunstig effect op de verkeersveiligheid op de Westpoortweg. De daling van het aantal stops bevordert vermindering van energieverbruik en geluidsoverlast. Ook leidt ODYSA tot minder kop-staartbotsingen.

ODYSA bevindt zich momenteel op de Westpoortweg tussen Heining en Luvernus. Volgend jaar wordt het traject uitgebreid met het deel van de Westpoortweg tussen Ruigoordweg en Heining. Afhankelijk van de evaluatie wordt ODYSA mogelijk ook toegepast op andere trajecten in Amsterdam.

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht