Meldpunt Woonfraude nu landelijk actief


TILBURG, 20080609 -- Een wietplantage, prostitutie, onderverhuur, criminaliteit of ander ongewenst huurdersgedrag kan het niveau van een straat snel laten dalen. Met dalende huizenprijzen, sociale onveiligheid en verloedering als resultaat. Het Meldpunt Woonfraude brengt daar verandering in. Wie gevallen van woonfraude of illegale praktijken vermoedt, kan dit doorgeven bij het Meldpunt Woonfraude. Het meldpunt onderzoekt de klacht en ondersteunt de verhuurders desgewenst bij het oplossen van de problemen. Sinds 4 juni kunnen bezorgde buurtbewoners uit heel Nederland zich tot het meldpunt richten met hun klachten.

Initiatiefnemers
Meldpunt Woonfraude fungeert als pilot sinds eind 2007 in de Randstad. De voorbije maanden inventariseerde het lokale meldpunt ruim tientallen klachten. In veel gevallen kon het probleem na een melding bij het meldpunt opgelost worden. Om het initiatief landelijk uit te kunnen rollen, wordt het meldpunt ondergebracht bij de stichting NMOH. Deze onafhankelijke stichting is gevestigd in Tilburg en bundelt diverse initiatieven op het gebied van woonfraudepreventie. De stichting NMOH wil uitgroeien tot een breed kennisplatform op het gebied van woonfraude en de bestrijding daarvan. Het meldpunt staat nu open voor meldingen uit het hele land, van Maastricht tot Leeuwarden en van Amsterdam tot Almelo.

Hoe werkt het?
Bewoners die in hun straat of wijk ongewenst of crimineel gedrag constateren, kunnen dit doorgeven via de website www.meldwoonfraude.nl. Vervolgens wordt de melding door experts van het meldpunt onderzocht. "Dat is vooral om te voorkomen dat iemand z'n buurman een hak wil zetten", vertelt NMOH-voorzitter Luke Liplijn. "Onze mensen zijn gespecialiseerd in het herkennen en onderzoeken van `echte' woonfraude." Als het Meldpunt Woonfraude daadwerkelijk constateert dat er iets niet in de haak is, wordt de melding doorgespeeld aan de eigenaar van de woning. Dat kan een reguliere verhuurder zijn, maar ook een woningcorporatie of een vastgoedbeheerder.

De eigenaar van het pand beslist vervolgens wat er met de melding gebeurt. Liplijn: "De eigenaar kan op basis van de melding bijvoorbeeld besluiten om een dossier op te gaan bouwen. Eventueel kunnen wij juridische ondersteuning bieden." Liplijn denkt veel mensen een groot plezier te doen met dit initiatief. "Je wilt in de eerste plaats lekker kunnen wonen. Veelal weten mensen niet hoe ze actie kunnen ondernemen. Nu kunnen ze zich tot het Meldpunt Woonfraude richten. Wij bieden een luisterend oor en zorgen voor een oplossing."

Meer informatie
Surf voor meer informatie over het Meldpunt Woonfraude van de stichting NMOH naar www.meldwoonfraude.nl. Of stuur een e-mail naar info@nmoh.nl. Wilt u een melding doorgeven? Dan kan dat uiteraard ook via www.meldwoonfraude.nl.





Ingezonden persbericht