Ingezonden persbericht

PERSBERICHT BEELDVORMINGSCAMPAGNE

CEO WORDT SHEO
Beeldvormingscampagne moet negatieve beeldvorming rond ambitieuze vrouwen doorbreken

Amsterdam, 9 juni 2007 - Een definitief einde aan de negatieve beeldvorming rond ambitieuze vrouwen en moeders ­ dat is de inzet van de unieke door TopBrainstorm ontwikkelde beeldvormingscampagne 'de CEO wordt SHEO'. Want werkende vrouwen zouden slechtere moeders zijn. En hun typisch vrouwelijke eigenschappen zouden hen van nature minder geschikt maken voor een topfunctie.

De taaie en ingesleten vooroordelen op het gebied van werkende vrouwen,vragen om meer dan een standaard campagne. Reclamebureau FHV/BBDO en productiemaatschappij IDTV werkten daarom samen aan deze campagne in de projectgroep Beeldvorming van TopBrainstorm. Zij kozen voor een bijzondere aanpak. Mary Hoogerbrugge, strategisch directeur FHV/BBDO: 'De negatieve beeldvorming is uiterst hardnekkig. Daarom hebben we gezocht naar een aanpak waarbij we zowel confronteren en impact creëren, als genuanceerd aandacht besteden aan de problemen die vrouwen nu ervaren. Dankzij de goede samenwerking met IDTV hebben we hierin een vernieuwende combinatie kunnen vinden.'

Aftrapcampagne
Volgens de plannen zou de communicatiegolf moeten starten met een stevige aftrapcampagne. In het hele land wordt een plek geclaimd voor de SHEO naast de CEO. Uiteindelijk moet de SHEO zo ingeburgerd raken dat de term eerder in de Van Dale terecht komt dan CEO. De stap van CEO naar SHEO leent zich bij uitstek voor een brede guerilla-aanpak. Niet door de boodschap van de daken te schreeuwen, maar door hem in de leefomgeving te infiltreren. Mensen moeten hem gaan ontdekken, er over gaan nadenken en er over gaan praten. Bijvoorbeeld door 's nachts bordjes te plaatsen bij echte mannenbedrijven met 'Gereserveerd SHEO'.

Nederland wakker schudden
Na de aftrap wordt de boodschap uitgebreid met traditionele campagnemiddelen als advertenties en televisiecommercials, om vervolgens een dramaserie centraal te stellen. 'We gaan Nederland wakker schudden door een statement te maken. Door een unieke combinatie van een dramaserie, traditionele advertenties en commercials en gedurfde stunts moet het ons lukken om de samenleving er van bewust te maken dat er meer vrouwen aan top nodig zijn', aldus Shula Rijxman, Chief Commercial Officer van IDTV.
Uitgangspunt van de dramaserie is drie vrouwen die in dezelfde situatie zitten als de doelgroep. Ze staan voor dezelfde keuzen als waar de Nederlandse vrouwen mee worstelen. De serie gaat over wat bedrijven kunnen doen om vrouwelijk talent te stimuleren en behouden. En over wat vrouwen kunnen doen om een toppositie te bekleden.

Sponsoring nodig
De ontwikkeling van de hierboven beschreven campagnestrategie maakt deel uit van het Charter Talent naar de Top, dat op 28 mei is gelanceerd door TopBrainstorm. Voor nu gaat het nog om voorstellen. Wanneer de campagne gelanceerd wordt, is dan ook nog niet bekend. Voor de realisatie is TopBrainstorm op zoek naar bedrijven en organisaties die bereid zijn de campagne financieel te sponsoren.

Over TopBrainstorm
TopBrainstorm is in mei 2007 opgericht om als aanjager de overheid, het bedrijfsleven en vrouwen zelf te stimuleren op structurele basis meer vrouwelijk talent aan de top te krijgen. TopBrainstorm werkte daartoe aan de ontwikkeling en implementatie van het Charter Talent naar de Top en de aanvullende voorstellen. Doelstelling is om door middel van een compleet plan van aanpak en samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en vrouwen zelf op korte termijn een sterke impuls te geven voor effectiever gebruik van alle beschikbare talent. TopBrainstorm bestaat uit de stichting TopBrainstorm en de Taskforce 'Vrouwen naar de Top'. De Taskforce is bedoeld om draagvlak te creëren voor de implementatie van het Charter.