Ingezonden persbericht

VRAGEN NR. 36

Aan de leden van Provinciale Staten van Noord-Holland

Haarlem, 9 juni 2008

Onderwerp: Vragen van de heer G. Massom (PvdA)

De voorzitter van Provinciale Staten van Noord-Holland deelt u overeenkomstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten mede, dat op 9 juni 2008, door het lid van Provinciale Staten, de heer G. Massom , de volgende vragen bij Gedeputeerde Staten zijn ingekomen.

Inleiding

Na aanzienlijke vertraging zal de zuidtak van de Zuidtangent tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep, naar verwachting, in augustus dit jaar gereed zijn. Nu de aanleg van de Zuidtangent door Toolenburg bijna klaar is zijn er geen tekenen dat er in Toolenburg een halte zal komen. Wel wordt er een halte boven de nieuwe Bennebroekerweg aangelegd, maar deze halte bevindt zich enige honderden meters buiten de bebouwde kom van Toolenburg en zal dan ook niet door de bewoners van Toolenburg gebruikt gaan worden. Bij de inwoners van Toolenburg bestaan veel onduidelijkheden over hoeveel, waar en welke haltes in de wijk zullen komen.

De wijk Toolenburg heeft ruim 5100 woningen en diverse bovenwijkse voorzieningen. Het zou dan ook bijzonder zijn als één van de beste openbaar vervoervoorzieningen van deze tijd, die de wijk op een drie kilometer lange busbaan doorkruist, geen haltes zouden krijgen. Veel inwoners van Toolenburg zouden heel blij zijn met een halte in Toolenburg-centrum. Daar komt nog bij dat vervoersbedrijf Connexxion per abuis heeft aangegeven dat er in het winkelcentrum een bushalte komt.

Een extra bushalte in Toolenburg-centrum zou lijn 300 kunnen ontlasten. Deze buslijn is in de spitsuren overbelast. Op de halten Toolenburg (300) en Graan voor Visch worden in de ochtendspits passagiers achtergelaten wegens capaciteitsproblemen en de vervoerder met het bedienen van Toolenburg-centrum er op lijkt te rekenen met lijn 310 het spitsaanbod te willen ontlasten. Van reizigers uit Toolenburg komen regelmatig klachten over overbelaste bussen van lijn 310 in de spitsuren richting Schiphol.

Daarnaast brengt een halte in Toolenburg-centrum wellicht vanuit Toolenburg nog meer passagiers en kan klanten trekken die tussen Nieuw-Vennep en Toolenburg met de auto reizen. Bovendien zou het de IJweg kunnen ontlasten van veel verkeersoverlast. Ook bekend is dat een winkelcentrum een belangrijke plek voor reizigers is.

Vragen
1.

Hoeveel haltes van lijn 310 zullen er in Toolenburg aangelegd worden? Waar worden deze haltes geplaatst en wanneer worden de haltes gerealiseerd? En hoe wordt dit met de bewoners gecommuniceerd?

2
* 2.

Welke criteria zijn gehanteerd bij het bepalen van het aantal en locatie van de haltes van lijn 310 in Toolenburg?

3.

Indien er geen halte in Toolenburg-centrum gepland is, bent u bereid gezien de vele voordelen en wensen van de inwoners van Toolenburg een halte Toolenburg-centrum te realiseren? Zo nee, waarom niet?

Lijn 310 rijdt sinds 9 december 2007 in Nieuw Vennep. De drie haltes van de Zuidtangent in Getsewoud zuid, -centrum en -noord zijn nog steeds niet aangelegd. Reizigers moeten nog steeds gebruikmaken van de oude kleine haltes die niet geschikt zijn voor hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Gevolg is dat reizigers regelmatig in de regen staan. Ook zijn er geen extra fietsrekken geplaatst. Van HOV reizigers in Getsewoud komen regelmatig klachten over volstrekt onvoldoende fietsrekken. Daarnaast duurt het vaak heel lang voordat schades aan de haltes worden opgelost. Tot slot zijn de bussen van lijn 310 en de stoplichten in Nieuw Vennep niet goed op elkaar afgestemd. Bussen moeten bij elk stoplicht remmen en even wachten op groenlicht. Deze vertraging hoort niet bij een hoogwaardig openbaar vervoer lijn als 310.
* 4.

Bent u het met ons mee eens dat de huidige drie haltes in Getsewoud ongeschikt zijn voor een HOV lijn als 310? Zo ja, op welke wijze en wanneer zal dit dan worden verbeterd?

5.

Kent u de klachten van de inwoners van Nieuw Vennep over het ontbreken van voldoende fietsrekken bij de haltes van lijn 310? Zo ja, bent u bereid op korte termijn actie te laten ondernemen?

6.

Bent u bekend dat bussen op de lijn 310 in Nieuw Vennep onnodige vertragingen ondervinden bij de stoplichten op de vrije busbaan? Zo ja, op welke wijze en wanneer zal dit dan worden verbeterd?

Gedeputeerde Staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.