Statistiek geen struikelvak meer door nieuwe onderwijsmethode

10/06/2008 09:57

Open Universiteit Nederland

Statistiek is vaak een struikelvak. 'Dat is helemaal niet nodig, als je het maar betekenis geeft en het op de juiste manier aanbiedt: niet als apart vak, maar door studenten gedurende de hele opleiding onderzoeken te laten doen waarin ze statistiek meteen toepassen'. Dit stelt drs. Hans van Buuren in zijn proefschrift 'Van vakgericht naar competentiegericht statistiekonderwijs'. Hij promoveert op 13 juni aan de Open Universiteit Nederland. 'Statistiek blijkt op deze manier wel boeiend, de waardering voor het vak neemt met sprongen toe.'

Nieuwe benadering

Veel studenten hebben problemen met het leren, zich herinneren en toepassen van statistiek. Een van de oorzaken daarvan is dat statistiek een op zich zelf staand vak in het curriculum van de opleiding is, en dat het vak vaak in het begin van dat curriculum gegeven wordt, als studenten nog geen ervaring hebben met het doen van onderzoek. 'Studenten vragen zich dan vaak af waar ze de kennis voor nodig hebben. Op het moment dat ze met hun scriptie beginnen en dus onderzoek moeten doen en de statistiekkennis in de praktijk moeten gebruiken, zijn ze die kennis kwijt', aldus Van Buuren. De nieuwe competentiegericht benadering integreert statistiek en methoden en technieken van onderzoek als onlosmakelijk onderdeel van het doen van onderzoek. Op deze manier kunnen studenten op een natuurlijke wijze vertrouwd raken met het toepassen van statistiek in verschillende onderzoeken. Bovendien leren ze de juiste methoden gebruiken en de bijpassende technieken selecteren.

Succesvol toegepast

Binnen de opleiding psychologie van de Open Universiteit is statistiek met succes als competentiegericht onderwijs geïmplementeerd. In zes opeenvolgende onderzoekspractica dienen de studenten zich statistiek, methoden en technieken en psychologie eigen te maken.

Van Buuren deed onderzoek naar de effecten van de nieuwe methode: 'Studenten waarderen de integratie van statistiek, methoden en technieken en onderwijs positief. Ze doorgronden de betekenis van statistiek voor psychologisch onderzoek beter, met andere woorden ze begrijpen beter wat ze doen en waarom. Daardoor stijgt hun motivatie voor het doen van onderzoek en denken ze positiever over statistiek.' De accreditatiecommissie was zeer lovend over de manier waarop de Open Universiteit de nieuwe methode heeft toegepast in haar psychologie-opleiding.

Over Hans van Buuren

Drs. Hans van Buuren (Culemborg, 1946) studeerde in 1975 af aan het Sociologisch Instituut van de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij startte zijn universitaire loopbaan in het tweede studiejaar als student-assistent voor de vakken theorie, onderzoeksmethoden en statistiek. Direct na zijn afstuderen trad hij als docent statistiek in dienst bij het Instituut voor Pedagogische en Andragogische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Utrecht. Samen met Bert Nijdam schreef hij een serie statistische leerboeken. In 1983 stapte hij over naar de Open Universiteit Nederland. Naast het schrijven van schriftelijke cursussen op het terrein van de statistiek en onderzoeksmethoden ontwikkelde hij elektronische hulpmiddelen voor het methoden en technieken- en statistiekonderwijs. Momenteel is Van Buuren als universitair hoofddocent verbonden aan de faculteit Psychologie van de Open Universiteit Nederland. Onder zijn leiding is het statistiekonderwijs van de faculteit Psychologie omgezet naar competentiegericht onderwijs.

De promotie vindt plaats op vrijdag 13 juni op de campus van de Open Universiteit Nederland, Valkenburgweg 177 in Heerlen. Aanvang om 16.00 uur precies.





http://www.ou.nl