Gemeente Kapelle

Gemeente Kapelle realiseert dienstverlening via internet

Feestelijke livegang tijdens senioren computer inloopochtend Wethouder Jon Herselman markeerde op een feestelijke bijeenkomst tijdens de senioren computer inloopochtend in Wemeldinge de ingebruikname van de webwinkel. Met de aanvraag door mevrouw Vermerris en de overhandiging van het uittreksel door wethouder Jon Herselman was de webwinkel een feit.

De webwinkel zorgt ervoor dat de (digitale) dienstverlening aan burgers en bedrijven via internet verder kan groeien.

Inwoners van Gemeente Kapelle kunnen via de website een groeiend aantal producten bestellen op momenten dat het hen uitkomt. Er wordt gebruik gemaakt van DigiD, het systeem waarmee de overheid de digitale identiteit van de burgers vaststelt. Momenteel kunnen in Kapelle zes producten via de webwinkel aangevraagd en betaald worden. Dit zijn verschillende soorten uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie voor bijvoorbeeld huwelijksaangifte of het aanvragen van een rijexamen. Het uittreksel komt dan via de gewone post thuis in de brievenbus. Een verhuizing binnen de gemeente kan nu ook digitaal worden geregeld.

Lokale overheden staan voor een belangrijke vernieuwingsslag. Het kabinet heeft in diverse programma´s stevige doelstellingen geformuleerd. De dienstverlening aan burgers en bedrijven moet beter en efficiënter, maar wel tegen lagere kosten. De gemeente Kapelle heeft hiertoe het meerjarenplan E-Kapelle opgesteld. In dit plan zijn 21 (e-)dienstverleningsprojecten opgenomen. Denk hierbij aan het digitaal beschikbaar stellen van producten, invoering van DigiD of 24 uur per dag klachten kunnen melden via internet. Met de slogan K@pelle werkt voor u! wordt deze uitbreiding van de dienstverlening aan de Kapelse burgers en ondernemers gecommuniceerd.

Door het digitaliseren van deze producten wil de gemeente Kapelle nu en in de toekomst haar dienstverlening uitbreiden. Burgers kiezen altijd zelf op welke wijze zij zaken willen doen of contact willen hebben met de gemeente. Doen zij dit liever telefonisch of via de website dan kan dit, maar men blijft altijd welkom op het gemeentehuis wanneer zij liever persoonlijk contact willen hebben. Kortom: K@pelle werkt voor u!