Cruciale beslissingen in de Nieuwe
Realiteit
10 jun 2008
Onderdeel: Animal Sciences Group
Groei realiseren en risicoâs van melkprijsschommelingen beheersen zijn
twee belangrijke opgaven die melkveehouders zien voor de komende
jaren. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar wereldwijd. Ze
vergen beide vrijwel de zelfde maatregelen van melkveehouders: het
rendement per kg melk verhogen en de schuld per kg melk verlagen. Dat
blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Wageningse instituten ASG en
LEI, European Dairy Farmers en Rabobank Nederland.
In alle leidende melkveeregioâs in de wereld is schaalvergroting volop
gaande. Hierdoor ontstaat op bedrijfsniveau meer behoefte aan een
andere organisatie van het bedrijf en meer aandacht voor
personeelsmanagement.
In het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ zijn vijf cruciale
themaâs voor de toekomst gekozen. Bij deze themaâs is één cruciale
beslissing genoemd die vele melkveehouders in de komende jaren gaan
nemen. Achtereenvolgens zijn deze beslissingen:
1. Hoe verbeter ik mijn ondernemerschap?
2. Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?
3. Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op schommelingen in prijzen van
melk en voer?
4. Hoe hou ik mijn bedrijfssysteem eenvoudig?
5. Hoe maak ik afweging tussen personeel en automatisering?
Voor ondersteuning van deze beslissingen zijn de volgende
aanbevelingen afgeleid:
1. Stel persoonlijke kwaliteiten en een brede oriëntatie op sector
en omgeving centraal bij het maken van een gedegen visie en plan
voor het eigen bedrijf.
2. Het verbeteren van de haalbaarheid van groeiplannen en het
indekken tegen prijsfluctuaties vergt de zelfde maatregelen van
veehouders: werken aan een hoog saldo, lage vaste kosten en een
lage schuld per kg melk.
3. Investeringen om groei te realiseren zijn zo hoog dat groei op
vrijwel alle bedrijven leidt tot een jarenlange verslechtering van
de vrije kasstroom: het geldbedrag dat overblijft wanneer aan alle
betalingsverplichtingen is voldaan. Door de lagere vrije kasstroom
is het bedrijf ook gevoeliger voor het risico van tijdelijk lage
melkprijzen. Uitstel van groei tot het moment waarop melkquotum
haar waarde heeft verloren, verdient daarom de voorkeur.
4. Het groeiende bedrijf met flexwerkers heeft behoefte aan eenvoud
in de organisatie. De KISS-aanpak (Keep it Safe and Simple) reikt
daarvoor goede mogelijkheden aan die ook passen bij de wens om
groeiplannen goedkoop te houden.
5. Extra werk op een groeiend bedrijf kan in veel gevallen zowel door
automatisering als door extra arbeidskrachten uitgevoerd worden.
Met persoonlijke voorkeuren en kostenoverwegingen kunnen
beslissingen hierover goed worden onderbouwd.
Groeien met beleid is de centrale boodschap: niet alleen in omvang
groeien, maar ook met meer aandacht voor het rendement van groei en
voor verandering van de organisatie bij groei.
Het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ is een onderdeel van
gezamenlijk onderzoek van de Wageningse instituten ASG en LEI,
European Dairy Farmers en Rabobank Nederland. Hierin wordt onderzocht
wat in de komende vijf jaar belangrijke beslissingen voor Nederlandse
melkveehouders zijn met het oog op onder andere de veranderingen in
EU-beleid en wereldmarkt.
Downloaden rapporten
Het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ is beschreven in drie
rapporten nr 114, 115 en 116. Rapport nr 114 en 115 leveren de
onderbouwing voor het afsluitende Rapport 116: âCruciale beslissingen
in de Nieuwe Realiteitâ.
Contact
Jelle Zijlstra
Tel. 0320 - 293 392
jelle.zijlstra@wur.nl