Cruciale beslissingen in de Nieuwe Realiteit 10 jun 2008

Onderdeel: Animal Sciences Group

Groei realiseren en risicoâs van melkprijsschommelingen beheersen zijn twee belangrijke opgaven die melkveehouders zien voor de komende jaren. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar wereldwijd. Ze vergen beide vrijwel de zelfde maatregelen van melkveehouders: het rendement per kg melk verhogen en de schuld per kg melk verlagen. Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Wageningse instituten ASG en LEI, European Dairy Farmers en Rabobank Nederland.

In alle leidende melkveeregioâs in de wereld is schaalvergroting volop gaande. Hierdoor ontstaat op bedrijfsniveau meer behoefte aan een andere organisatie van het bedrijf en meer aandacht voor personeelsmanagement.

In het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ zijn vijf cruciale themaâs voor de toekomst gekozen. Bij deze themaâs is één cruciale beslissing genoemd die vele melkveehouders in de komende jaren gaan nemen. Achtereenvolgens zijn deze beslissingen:
1. Hoe verbeter ik mijn ondernemerschap?

2. Hoe laat ik mijn bedrijf groeien?

3. Hoe bereid ik mijn bedrijf voor op schommelingen in prijzen van melk en voer?

4. Hoe hou ik mijn bedrijfssysteem eenvoudig?
5. Hoe maak ik afweging tussen personeel en automatisering?

Voor ondersteuning van deze beslissingen zijn de volgende aanbevelingen afgeleid:

1. Stel persoonlijke kwaliteiten en een brede oriëntatie op sector en omgeving centraal bij het maken van een gedegen visie en plan voor het eigen bedrijf.

2. Het verbeteren van de haalbaarheid van groeiplannen en het indekken tegen prijsfluctuaties vergt de zelfde maatregelen van veehouders: werken aan een hoog saldo, lage vaste kosten en een lage schuld per kg melk.

3. Investeringen om groei te realiseren zijn zo hoog dat groei op vrijwel alle bedrijven leidt tot een jarenlange verslechtering van de vrije kasstroom: het geldbedrag dat overblijft wanneer aan alle betalingsverplichtingen is voldaan. Door de lagere vrije kasstroom is het bedrijf ook gevoeliger voor het risico van tijdelijk lage melkprijzen. Uitstel van groei tot het moment waarop melkquotum haar waarde heeft verloren, verdient daarom de voorkeur.
4. Het groeiende bedrijf met flexwerkers heeft behoefte aan eenvoud in de organisatie. De KISS-aanpak (Keep it Safe and Simple) reikt daarvoor goede mogelijkheden aan die ook passen bij de wens om groeiplannen goedkoop te houden.

5. Extra werk op een groeiend bedrijf kan in veel gevallen zowel door automatisering als door extra arbeidskrachten uitgevoerd worden. Met persoonlijke voorkeuren en kostenoverwegingen kunnen beslissingen hierover goed worden onderbouwd.

Groeien met beleid is de centrale boodschap: niet alleen in omvang groeien, maar ook met meer aandacht voor het rendement van groei en voor verandering van de organisatie bij groei.

Het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ is een onderdeel van gezamenlijk onderzoek van de Wageningse instituten ASG en LEI, European Dairy Farmers en Rabobank Nederland. Hierin wordt onderzocht wat in de komende vijf jaar belangrijke beslissingen voor Nederlandse melkveehouders zijn met het oog op onder andere de veranderingen in EU-beleid en wereldmarkt.

Downloaden rapporten
Het onderzoek âMelken in de Nieuwe Realiteitâ is beschreven in drie rapporten nr 114, 115 en 116. Rapport nr 114 en 115 leveren de onderbouwing voor het afsluitende Rapport 116: âCruciale beslissingen in de Nieuwe Realiteitâ.

Contact
Jelle Zijlstra
Tel. 0320 - 293 392
jelle.zijlstra@wur.nl