Ministerie van Financiën

Kamervragen over de vliegbelasting

empty

Kamervragen | 10-06-2008 | nr DV08-444

Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Uw brief (Kenmerk): 26-05-2008 (2070820940)

Ons kenmerk: DV 2008-00444 U

Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Madlener (PVV) over de vliegtaks die juist meer vliegverkeer uitlokt.

Hoogachtend,

de staatssecretaris van Financiën,

mr.drs. J.C. de Jager

Meer informatie


* Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van het lid Madlener (PVV)
* Bijlage | PDF bestand , 19.0 kb

Antwoorden naar aanleiding van de schriftelijke vragen van het lid Madlener (PVV) over de vliegtaks die juist méér vliegverkeer uitlokt. (Ingezonden 23 mei 2008) (vraagnummer 2070820940) Vraag 1 Heeft u kennis genomen van het artikel "Vliegtaks lokt extra vliegen uit" (*) ? Ja
Vraag 2 Is er inderdaad sprake van goedkoper vliegen door eerst naar het buitenland te reizen en vervolgens weer terug naar Nederland te vliegen en daar over te stappen en de vliegtaks te ontlopen? Het komt vaak voor dat luchtvaartmaatschappijen vanwege bedrijfseconomische overwegingen en lokale marktomstandigheden vluchten vanaf luchthavens in verschillende landen tegen verschillende prijzen aanbieden. Hiermee kunnen bijvoorbeeld in andere landen markten worden aangeboord, of kan een hogere bezetting worden bereikt voor de eigen intercontinentale vluchten. Dit verschijnsel doet zich overigens al jaren voor, zowel bij vliegmaatschappijen die hun thuisbasis in Nederland hebben als bij vliegmaatschappijen die hun thuisbasis elders hebben. Dit staat los van de vliegbelasting. Wel is het zo dat wanneer een reiziger kiest voor vertrek vanaf een buitenlandse luchthaven in plaats van een Nederlandse luchthaven er voor die reiziger geen vliegbelasting is verschuldigd. Vraag 3 Hoeveel mensen reizen nu via een buitenlandse luchthaven in plaats van een Nederlandse luchthaven en ontlopen op deze wijze de vliegtaks? Bij het onderzoek naar de verwachte effecten van de vliegbelasting is uitgegaan van de feitelijke aantallen reizigers vanaf Nederlandse luchthavens. Inwoners van Nederland die nu al vanaf buitenlandse luchthavens reizen zijn daarin niet meegerekend. In zoverre is er dus geen sprake van het ontlopen van de vliegbelasting. Mij zijn geen gegevens bekend van de aantallen Nederlands ingezetenen die vanaf buitenlandse luchthavens vertrekken. Vraag 4 Vind u de vliegtaks nog steeds een goede milieumaatregel, of was het u alleen om het extra geld te doen? Ik zie in de door de vraagsteller aangehaalde situatie geen aanleiding mijn mening te herzien. De vliegbelasting is, zoals alle belastingen, bedoeld om geld op te halen ter financiering van het overheidsbeleid. Daarover heb ik nooit geheimzinnig gedaan. Maar het is ook een goede maatregel om deze belasting te heffen op een gebied waar de maatschappelijke lasten onvoldoende in de marktprijzen tot uiting komen. De vliegbelasting zorgt dat milieueffecten onderdeel worden van de prijzen van vliegtickets. Indien deze belasting per saldo leidt tot een lagere groei van het vliegverkeer, zal dit een positief effect op het milieu hebben.