Commissariaat voor de Media

Consultatie over toepassing regels voor publiek auditieprogramma

Het Commissariaat voor de Media gaat met diverse betrokkenen in gesprek over de spelregels die van toepassing zijn op televisieprogramma's van de publieke omroep waarin auditie wordt gedaan voor theatervoorstellingen, musicalproducties of andere culturele producties.

Het format waarbij een omroep met een musicalproducent samenwerkt aan het uitzenden van een talentenjacht werd bij de publieke omroep geïntroduceerd door de AVRO met het programma Op zoek naar Evita. In dit programma stond de zoektocht naar een hoofdrolspeelster voor de musical Evita centraal. Vervolgens ging de AVRO met het programma Do Re Wie op jacht naar talent voor de musical The sound of Music en start de omroep binnenkort met Op zoek naar Jozef wederom een programma volgens hetzelfde format. Dit keer wordt een mannelijke hoofdrol gezocht voor de musical Joseph and the amazing technicolor dreamcoat.

Om de programmatische integriteit te waarborgen en te voorkomen dat derden door te grote aandacht voor theater- of andere culturele producties financieel voordeel zouden kunnen behalen, wil het Commissariaat voor dergelijke programma's duidelijke kaders afspreken. Daartoe zal met de betrokken partijen gesproken worden over de keuze van samenwerkingspartners, de mate van verbondenheid tussen producenten, het voorkomen van ongeoorloofde reclame en de tijdspanne tussen de uitzending van het programma en de première van de theaterproductie.