Consultatie over toepassing regels voor publiek auditieprogramma
Het Commissariaat voor de Media gaat met diverse betrokkenen in
gesprek over de spelregels die van toepassing zijn op
televisieprogramma's van de publieke omroep waarin auditie wordt
gedaan voor theatervoorstellingen, musicalproducties of andere
culturele producties.
Het format waarbij een omroep met een musicalproducent samenwerkt aan
het uitzenden van een talentenjacht werd bij de publieke omroep
geïntroduceerd door de AVRO met het programma Op zoek naar Evita. In
dit programma stond de zoektocht naar een hoofdrolspeelster voor de
musical Evita centraal. Vervolgens ging de AVRO met het programma Do
Re Wie op jacht naar talent voor de musical The sound of Music en
start de omroep binnenkort met Op zoek naar Jozef wederom een
programma volgens hetzelfde format. Dit keer wordt een mannelijke
hoofdrol gezocht voor de musical Joseph and the amazing technicolor
dreamcoat.
Om de programmatische integriteit te waarborgen en te voorkomen dat
derden door te grote aandacht voor theater- of andere culturele
producties financieel voordeel zouden kunnen behalen, wil het
Commissariaat voor dergelijke programma's duidelijke kaders afspreken.
Daartoe zal met de betrokken partijen gesproken worden over de keuze
van samenwerkingspartners, de mate van verbondenheid tussen
producenten, het voorkomen van ongeoorloofde reclame en de tijdspanne
tussen de uitzending van het programma en de première van de
theaterproductie.
Commissariaat voor de Media