Grootse lancering van Grolsch in Zuid-Afrika SABMiller investeert USD 4 miljoen in lancering
10/06/2008 08:04
PR Newswire
ENSCHEDE, Nederland, June 10 /PRNewswire/ -- SABMiller plc, één van de meest toonaangevende brouwers ter wereld, maakt
vandaag bekend dat Grolsch als premium biermerk in Zuid-Afrika wordt
gelanceerd. De beugelfles, het icoon van Grolsch, en de 33 cl-fles zullen
vanaf maandag 23 juni aanstaande in heel Zuid-Afrika verkrijgbaar zijn bij
horecagelegenheden en winkels. De flessen worden geïmporteerd vanuit de
brouwerij van Grolsch in Nederland naar SAB Ltd, de Zuid-Afrikaanse dochter
van SABMiller.
De lancering wordt ondersteund met een nieuwe tv-commercial, speciaal
voor Zuid-Afrikaanse consumenten, die het vakmanschap van bierbrouwen
benadrukt. Daarnaast worden outdoor- en printcampagnes ingezet. SABMiller
investeert in deze lancering een bedrag van USD 4 miljoen.
Grolsch wereldwijd
Ronald van Amerongen, International Brand Director Grolsch: "De lancering
van Grolsch in Zuid-Afrika is een spannende eerste stap van SABMiller om van
Grolsch een echt wereldmerk te maken. Zuid-Afrika is van oorsprong de
thuismarkt van SABMiller en een snel groeiende consumentenmarkt voor premium
bier. Deze grootschalige Grolsch-lancering is de eerste in een reeks om
Grolsch overal ter wereld beschikbaar te krijgen."
Tony van Kralingen, Managing Director van SAB Ltd, licht toe: "De
afgelopen jaren hebben we in Zuid-Afrika een uitgebreid portfolio opgebouwd
met lokale en internationale premium merken. Het Italiaanse premium biermerk
Peroni Nastro Azzurro verdubbelde het afgelopen jaar haar aandeel in de
markt. Ook Grolsch zal een centrale rol gaan spelen in dit snel groeiende
segment. Op lokaal niveau is Hansa Marzen Gold zeer succesvol gelanceerd en
Castle Lite maakte het afgelopen jaar een opmerkelijke groei door."
Traditioneel en eigentijds
Grolsch maakt sinds februari 2008 deel uit van SABMiller's wereldwijde
premium merkportfolio, met onder andere Peroni Nastro Azzurro, Pilsner
Urquell en Miller Genuine Draft. Grolsch, met haar 400 jaar oude
bierbrouwerstraditie, staat internationaal bekend als echt Nederlands
biermerk dat bier brouwt naar een geheim recept dat al eeuwenlang van
generatie op generatie wordt doorgegeven. Het bier wordt gebrouwen met behulp
van de meest moderne en geavanceerde brouwtechnieken.
Om te bouwen aan de goede naam van het premium biermerk in Zuid-Afrika
zal Grolsch in eerste instantie alleen gelanceerd en verkocht worden bij
zorgvuldig geselecteerde bars en restaurants. In de diverse merkuitingen,
zoals merkglazen, personeelskleding en relatiegeschenken, zal een beeld van
Grolsch worden neergezet als eigentijdse klassieker.
Over Grolsch
Koninklijke Grolsch N.V. is een onderneming met een historie die
teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch is actief op zowel de Nederlandse- als
een groot aantal internationale drankenmarkten waaronder het Verenigd
Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Australië en Nieuw
Zeeland. Grolsch kent wereldwijd een premium positionering. Sinds 12 februari
2008 is Grolsch een dochteronderneming van SABMiller plc.
Over de overname van Grolsch
SABMiller plc kondigde op 21 februari 2008 aan dat de aankoop van 99,46%
van de uitgegeven en uitstaande gewone aandelen van Koninklijke Grolsch N.V.
afgerond was. Koninklijke Grolsch N.V. is sinds 20 maart 2008 niet meer
beursgenoteerd.
http://www.grolsch.nl
http://www.koninklijkegrolsch.nl
Over SABMiller
SABMiller plc is een van de grootste bierbrouwers ter wereld en heeft
belangen in brouwerijen en distributieovereenkomsten in meer dan 60 landen
verspreid over zes continenten. De merken van de groep omvatten
internationale premium bieren als Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni
Nastro Azzurro en Pilsner Urquell, en ook een groot aantal lokale merken met
een marktleiderspositie. Buiten de Verenigde Staten is SABMiller plc tevens
een van de grootste bottelaars van Coca Cola-producten ter wereld. In het
boekjaar dat eindigde op 31 maart 2008, realiseerde de groep een
gecorrigeerde winst voor belastingen van USD 3.639 miljoen en een omzet van
USD 21.410 miljoen. SABMiller plc is genoteerd aan de effectenbeurzen van
Londen en Johannesburg.
Over SAB
SABMiller plc is afkomstig uit Zuid-Afrika, waar in 1895 een brouwerij
werd opgericht die bekend stond als 'Castle Brewing'. Castle Lager was het
eerste merk dat door de nieuwe bierbrouwer werd gelanceerd met een jaarlijkse
capaciteit van 50.000 fusten. De brouwerij droeg bij aan de consolidatie in
de biersector: in 1956 kocht SABMiller de Ohlsson- en de Chandlers
Union-brouwerij, waarna de onderneming bekend kwam te staan als 'The South
African Breweries'. In 1979 verkreeg men de bierbelangen van de
Rembrandt-groep. Daarnaast werd SABMiller in 1976 bottelaar en distributeur
van Coca Cola-producten. Deze franchiseonderneming werd apart bestuurd door
de Amalgamated Beverages Industries ('ABI'). Sinds de aankoop in 2004 van de
voorwaardelijke ABI-aandelen die SAB nog niet in haar bezit had, vormen
Zuid-Afrikaanse bier- en frisdrankonderdelen van de onderneming nu samen de
Zuid-Afrikaanse drankenafdeling, die lokaal bekendstaat onder de naam South
African Breweries Limited ('SAB').
http://www.sabmiller.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Koninklijke Grolsch N.V., Helen ter Huurne, Afdeling Corporate Communications, Telefoon: +31(0)53-483-31-76, Corporatecommunications@grolsch.nl; SABMiller plc, Bianca Shevlin, Afdeling Corporate Media Relations, Telefoon: +44(0)20-7659-0172
-