Grootse lancering van Grolsch in Zuid-Afrika SABMiller investeert USD 4 miljoen in lancering

10/06/2008 08:04

PR Newswire

ENSCHEDE, Nederland, June 10 /PRNewswire/ -- SABMiller plc, één van de meest toonaangevende brouwers ter wereld, maakt vandaag bekend dat Grolsch als premium biermerk in Zuid-Afrika wordt gelanceerd. De beugelfles, het icoon van Grolsch, en de 33 cl-fles zullen vanaf maandag 23 juni aanstaande in heel Zuid-Afrika verkrijgbaar zijn bij horecagelegenheden en winkels. De flessen worden geïmporteerd vanuit de brouwerij van Grolsch in Nederland naar SAB Ltd, de Zuid-Afrikaanse dochter van SABMiller.

De lancering wordt ondersteund met een nieuwe tv-commercial, speciaal voor Zuid-Afrikaanse consumenten, die het vakmanschap van bierbrouwen benadrukt. Daarnaast worden outdoor- en printcampagnes ingezet. SABMiller investeert in deze lancering een bedrag van USD 4 miljoen.

Grolsch wereldwijd

Ronald van Amerongen, International Brand Director Grolsch: "De lancering van Grolsch in Zuid-Afrika is een spannende eerste stap van SABMiller om van Grolsch een echt wereldmerk te maken. Zuid-Afrika is van oorsprong de thuismarkt van SABMiller en een snel groeiende consumentenmarkt voor premium bier. Deze grootschalige Grolsch-lancering is de eerste in een reeks om Grolsch overal ter wereld beschikbaar te krijgen."

Tony van Kralingen, Managing Director van SAB Ltd, licht toe: "De afgelopen jaren hebben we in Zuid-Afrika een uitgebreid portfolio opgebouwd met lokale en internationale premium merken. Het Italiaanse premium biermerk Peroni Nastro Azzurro verdubbelde het afgelopen jaar haar aandeel in de markt. Ook Grolsch zal een centrale rol gaan spelen in dit snel groeiende segment. Op lokaal niveau is Hansa Marzen Gold zeer succesvol gelanceerd en Castle Lite maakte het afgelopen jaar een opmerkelijke groei door."

Traditioneel en eigentijds

Grolsch maakt sinds februari 2008 deel uit van SABMiller's wereldwijde premium merkportfolio, met onder andere Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell en Miller Genuine Draft. Grolsch, met haar 400 jaar oude bierbrouwerstraditie, staat internationaal bekend als echt Nederlands biermerk dat bier brouwt naar een geheim recept dat al eeuwenlang van generatie op generatie wordt doorgegeven. Het bier wordt gebrouwen met behulp van de meest moderne en geavanceerde brouwtechnieken.

Om te bouwen aan de goede naam van het premium biermerk in Zuid-Afrika zal Grolsch in eerste instantie alleen gelanceerd en verkocht worden bij zorgvuldig geselecteerde bars en restaurants. In de diverse merkuitingen, zoals merkglazen, personeelskleding en relatiegeschenken, zal een beeld van Grolsch worden neergezet als eigentijdse klassieker.

Over Grolsch

Koninklijke Grolsch N.V. is een onderneming met een historie die teruggaat tot het jaar 1615. Grolsch is actief op zowel de Nederlandse- als een groot aantal internationale drankenmarkten waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Australië en Nieuw Zeeland. Grolsch kent wereldwijd een premium positionering. Sinds 12 februari 2008 is Grolsch een dochteronderneming van SABMiller plc.

Over de overname van Grolsch

SABMiller plc kondigde op 21 februari 2008 aan dat de aankoop van 99,46% van de uitgegeven en uitstaande gewone aandelen van Koninklijke Grolsch N.V. afgerond was. Koninklijke Grolsch N.V. is sinds 20 maart 2008 niet meer beursgenoteerd.

http://www.grolsch.nl

http://www.koninklijkegrolsch.nl

Over SABMiller

SABMiller plc is een van de grootste bierbrouwers ter wereld en heeft belangen in brouwerijen en distributieovereenkomsten in meer dan 60 landen verspreid over zes continenten. De merken van de groep omvatten internationale premium bieren als Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro en Pilsner Urquell, en ook een groot aantal lokale merken met een marktleiderspositie. Buiten de Verenigde Staten is SABMiller plc tevens een van de grootste bottelaars van Coca Cola-producten ter wereld. In het boekjaar dat eindigde op 31 maart 2008, realiseerde de groep een gecorrigeerde winst voor belastingen van USD 3.639 miljoen en een omzet van USD 21.410 miljoen. SABMiller plc is genoteerd aan de effectenbeurzen van Londen en Johannesburg.

Over SAB

SABMiller plc is afkomstig uit Zuid-Afrika, waar in 1895 een brouwerij werd opgericht die bekend stond als 'Castle Brewing'. Castle Lager was het eerste merk dat door de nieuwe bierbrouwer werd gelanceerd met een jaarlijkse capaciteit van 50.000 fusten. De brouwerij droeg bij aan de consolidatie in de biersector: in 1956 kocht SABMiller de Ohlsson- en de Chandlers Union-brouwerij, waarna de onderneming bekend kwam te staan als 'The South African Breweries'. In 1979 verkreeg men de bierbelangen van de Rembrandt-groep. Daarnaast werd SABMiller in 1976 bottelaar en distributeur van Coca Cola-producten. Deze franchiseonderneming werd apart bestuurd door de Amalgamated Beverages Industries ('ABI'). Sinds de aankoop in 2004 van de voorwaardelijke ABI-aandelen die SAB nog niet in haar bezit had, vormen Zuid-Afrikaanse bier- en frisdrankonderdelen van de onderneming nu samen de Zuid-Afrikaanse drankenafdeling, die lokaal bekendstaat onder de naam South African Breweries Limited ('SAB').

http://www.sabmiller.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Koninklijke Grolsch N.V., Helen ter Huurne, Afdeling Corporate Communications, Telefoon: +31(0)53-483-31-76, Corporatecommunications@grolsch.nl; SABMiller plc, Bianca Shevlin, Afdeling Corporate Media Relations, Telefoon: +44(0)20-7659-0172






-