Ingezonden persbericht


ACHTERGRONDARTIKEL

Online klantenservice: vergeet de klant niet! Online diensten verliezen contact met de klant

Vier op de vijf consumenten zoeken producten en diensten online. Als het tot aanschaf komt, kiezen de meeste consumenten echter nog steeds voor persoonlijke verkoop of de telefoon. De vraag is waarom.

Het antwoord is eenvoudig, maar niet vanzelfsprekend: online ontbreekt een echte klantenservicecultuur waar men zich inleeft in de klant en de klant er toe kan brengen iets te kopen. Dat zegt TietoEnator, expert op het gebied van klantvriendelijke en efficiënte klantbediening. Online service wordt door bedrijven veelal gezien als een efficiënte aanvulling of vervanging van de traditionele klantenservice. Online diensten die vanwege de efficiëntie zijn opgezet, jagen de consument echter naar andere (duurdere) servicekanalen of de concurrent. Tegelijkertijd wordt er steeds meer verwacht van online dienstverlening. Zo wordt het als vanzelfsprekend beschouwd dat elke leverancier zijn producten en prijzen op het internet zet, met de mogelijkheid een bestelling te plaatsen of gelijk van de dienst gebruik te maken. Voor consumenten is het gemak waarmee producten en diensten vergeleken kunnen worden de belangrijkste eigenschap van online dienstverlening. Beide partijen bevinden zich tot zover nog op bekend terrein. Maar weet de dienstverlener hoe hij de klantsituatie in moet schatten?

Onderweg de consument vergeten
Er zijn talloze voorbeelden van efficiënte online diensten, die het contact verliezen met de klantsituatie. Hieronder volgen er twee.


1) Een advertentiecampagne spoort een consument aan te wisselen van telefoonaanbieder. De website biedt het betreffende basispakket aan. Na het openen van de link verschijnt er echter een leeg bestelformulier. De campagne blijkt nergens meer te vinden.


2) Een consument wil een lening afsluiten bij de bank maar de verschillende rentetariefopties zijn hem niet duidelijk. Op de website van de bank komt hij niet verder, want die geeft alleen aan: "Dien uw online leningaanvraag in". De enige geboden hulp op de website is niet van toepassing op zijn vraag.

Bovenstaande praktijkvoorbeelden hebben tot gevolg dat de consument contact opneemt met een klantenservicemedewerker. De websites voldoen niet in de serviceverlening naar de klant.

Ondanks alles omarmen consumenten online diensten, hoewel men indien mogelijk, voorkeur heeft voor de traditionele manier van aankoop. Het is daarom de hoogste tijd dat online kanalen een klantenservicecultuur op gaan bouwen. Daarvoor moet gekeken worden naar de verschillende servicesituaties.

PublieksWerk / TietoEnator 1/3

ACHTERGRONDARTIKEL

De situatie telt, niet het proces of kanaal.
De mogelijkheden en de bereidheid van consumenten om online diensten toe te passen en de omgeving waarin de diensten worden gebruikt verschillen enorm. Door culturele- en bedrijfsverschillen is het voorspellen van klantgedrag een grote uitdaging. Profilering, personificatie en segmentering hebben de online klantenservices niet de nodige duidelijkheid gebracht.

In dit licht, is het moeilijk voor te stellen dat een gewoon serviceproces, succesvolle online transacties mogelijk maakt voor een grote groep consumenten. Net als een goede klantenservicemedewerker moet een online servicekanaal optreden als bemiddelaar tussen een bepaalde situatie en een efficiënt serviceproces.

Te veeleisend voor een machine? Nee. Het werk kan veel eenvoudiger worden door kennis uit eerdere servicesituaties, interacties tussen de consument en de dienstaanbieder, en het ontwikkelen van mogelijkheden om deze te bij te houden.

Het klantmotief kan aan het begin van een proces worden opgemaakt uit een traditioneel, procesgericht ontwerp en dienovereenkomstig het succes meten binnen het geselecteerde kanaal. Een op de situatie gebaseerd ontwerp, onderzoekt het klantgedrag in een aantal verschillende servicesituaties en haalt deze gegevens uit alle beschikbare kanalen. Elke servicesituatie heeft zijn eigen geschiedenis en verloopt via verschillende paden. Als deze paden worden gekoppeld aan de klantmotieven, overtreft een op situaties gebaseerd ontwerp het traditionele, op processen gebaseerde ontwerp.

De consument die van telefoonaanbieder wil wisselen krijgt dan, in plaats van een bestelproces, een situatiegebaseerde service aangeboden. Dit benadrukt het gemak waarmee de overstap kan worden gemaakt. De consument die niet wijs kan worden uit de online aangeboden rentetariefopties, krijgt hulp aangeboden via een online klantenservice of per telefoon. Daarbij hoeft de transactie niet te worden onderbroken. Een op processen gebaseerd ontwerp is niet in staat deze afwegingen te maken en het ontwikkelen van een op kanalen gebaseerde service staat het gebruik van alle kanalen niet toe en heeft dus weinig zin.

Voorbereide improvisatie
Een consument reageert in elke servicesituatie anders, maar wordt tegelijkertijd gedwongen om de route ten gunste van de serviceaanbieder te volgen. Elke individuele situatie is naadloos verbonden met een op de achtergrond lopend serviceproces, dat de service zo effectief mogelijk maakt. Dit zorgt ook voor het registreren van nieuwe verkoopmogelijkheden.

Voor elke servicesituatie worden specifieke doelstellingen gedefinieerd. Zo tonen ze bijvoorbeeld aan welk kanaal een consument in een bepaalde situatie de voorkeur geeft en hoe lang het duurt om iets via de telefoon op te lossen. Deze objectieve analyse ondersteunt de serviceontwikkeling op een totaal andere manier dan de traditionele service met aanwijzingen van begin tot eind.

PublieksWerk / TietoEnator 2/3

ACHTERGRONDARTIKEL

Wie wint er?
Een op de situatie gebaseerde planning verzekert niet alleen de consument van betere service, ook de dienstverlener komt als winnaar uit de bus. De voordelen worden versterkt door de toename van het gebruik van online diensten. Daarbij helpt het gebruik van verschillende servicekanalen om misverstanden te omzeilen. Deze aanpak komt niet overeen met het traditionele proces, waardoor de groei van de selfservice tot stilstand is gekomen voordat de doelstellingen bereikt waren.

Natuurlijk is het proces van belang als het om het ontwikkelen van klantenservice en geïntegreerde functies gaat. Het heeft echter geen enkel nut om de consument te dwingen zich aan jouw modellen aan te passen.

Over TietoEnator
TietoEnator Digital Innovations (DI) adviseert grote ondernemingen over het klantvriendelijk en efficiënt bedienen van hun klanten. TietoEnator DI is daarbij een ervaren gesprekspartner en projectleider die zorgt voor het optimaliseren en integreren van de diverse klantcontactkanalen, zoals selfservice-portals en callcenters. TietoEnator DI ontwikkelt hierbij het servicedesign, implementeert de callcenter- en webomgeving en zorgt daarbij voor het stroomlijnen van de achterliggende bedrijfsprocessen. De diensten die TietoEnator DI biedt, zijn advies, ontwikkeling, implementatie en beheer van klantcontactoplossingen. Tot de klanten van TietoEnator DI Nederland behoren grote financiële instellingen, telecommunicatie-aanbieders, energiemaatschappijen en overheidsinstellingen.

De Nederlandse vestiging is in 1993 opgericht en gevestigd in Amersfoort. Het hoofdkantoor van TietoEnator bevindt zich in Finland. Wereldwijd werken er binnen de divisie Digital Innovations 800 personen samen op het gebied van klantinteractie, waarvan ruim 100 in Nederland. TietoEnator heeft wereldwijd 16.000 medewerkers en behaalde in 2007 een netto omzet van ruim 1,7 miljard euro. Meer informatie is te vinden op www.tietoenator.nl.



Ingezonden persbericht