GLB verdient second opinion
De Europese Commissie heeft haar voorstellen voor de health check
oftewel gezondheidscontrole gepresenteerd. De richting die gekozen zou
worden was al deels aangekondigd. Opvallend is wel de argumentatie die
gebruikt wordt. Het doel van de health check is modernisering van het
Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) en het afschaffen van remmen op
de capaciteit van de landbouwers om aan de toenemende vraag te
voldoen.
Modernisering van het GLB vinden wij als Nederlands Agrarisch Jongeren
Kontakt (NAJK) een goed uitgangspunt. Wij vinden dat historische
referentie op termijn niet te verantwoorden is als basis voor
toeslagrechten. Het is dus goed dat lidstaten de kans krijgen om over
te stappen op een ander systeem.
Het verder verminderen van het budget voor dit nieuwe systeem, door
verhoging van de modulatie ten gunste van plattelandsontwikkeling
vinden wij echter onacceptabel. De maatschappelijke diensten die de
Europese landbouw levert aan de samenleving blijven hetzelfde maar de
kosten verbonden aan deze diensten stijgen.
Als NAJK zijn we natuurlijk blij dat de Commissie vasthoudt aan het
einde van de melkquotering en kiest voor de route van een zachte
landing. Echter de lijn die NAJK altijd heeft gekozen was een quotum
uitbreiding van 3 procent per jaar, en niet zonder reden, we vrezen
dat 1 procent niet voldoende is om voor de Nederlandse situatie een
zachte landing te bewerkstelligen. We hadden dan ook graag gezien dat
de Commissie ook voorstellen zou hebben gedaan met betrekking tot
verlaging superheffing, en aanpassing van de vetcorrectie.
NAJK vraagt al langer om randvoorwaarden die niet relevant zijn of
niet in verband staan met de verantwoordelijkheid van de landbouwer af
te schaffen, het is dus goed dat dit gebeurd. Het is de vraag wat de
impact zal zijn van de nieuwe randvoorwaarden op onze
productiecapaciteit en concurrentiepositie. Brede bufferzones langs
iedere waterloop zijn voor de Nederlandse landbouw absoluut
onwerkbaar.
Landbouwers niet meer remmen op capaciteit om aan de toenemende vraag
te voldoen klinkt heel positief maar dit heeft een keerzijde.
Interventiemaatregelen kunnen werken als een medicijn voor de Europese
markt indien door wereldwijde topopbrengsten de prijs op de
wereldmarkt, en dus het inkomen van boeren, laag is. Op nul procent
zetten is daarom op dit moment goed, maar het instrument afschaffen is
kortetermijnpolitiek.
Met het ontkoppelen van steun voor zetmeel en vlas, worden de
verwerkende industrieën in de waagschaal gelegd. Het zal blijken of ze
zich kunnen handhaven op Nederlands grondgebied als de laatste
stimulering voor de boeren om deze producten te telen wordt
weggehaald.
Uit de voorstellen voor de health check blijkt dat de Europese
Commissie het moeilijk vindt om te kiezen. Enerzijds moet de landbouw
worden klaargestoomd om de productie te vergroten, anderzijds moeten
boeren aan nieuwe randvoorwaarden gaan voldoen om in aanmerking te
komen voor de landbouwgelden, wat de productiecapaciteit beperkt. De
gezondheidscontrole van het GLB verdient een second opinion. Het
beleid moet meer ingericht worden aan de hand van een visie voor de
toekomst. NAJK zal de discussie aangaan.
Joris Baecke (portefeuillehouder Internationaal en Akkerbouw)
* Datum: 10 juni 2008
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt