Afdeling Communicatie TROS/AVRO
Hilversum, 10-06-2008

Internet
WWW.TOP-X.NL

MEISJES KIJKEN MASSAAL VOETBAL

De Nederlandse jeugd zit massaal voor de buis: driekwart kijkt zeker naar het EK. Het verschil tussen jongens en meisjes is niet groot: 83 procent van de mannen kijkt het EK tegenover 65 procent van de meiden. Volgens eenderde van de jongens snappen vrouwen niks van voetbal. 90 procent van de meiden vindt dit echter onzin. Dit blijkt uit onderzoek van TOP-X, het jongerenpanel van EénVandaag, onder ruim 1700 jongeren tussen de 12 en 24 jaar.

Edwin van der Sar is de populairste oranje speler, gevolgd door Ruud van Nistelrooij en Klaas Jan Huntelaar. De favoriete buitenlandse speler is Christiano Ronaldo. Het meest populaire Oranje-nummer? Dat is 'Nederland oh Nederland' van André Hazes.

De deelnemers kijken het liefst thuis of bij vrienden. De kroeg staat op de derde plaats. Een derde van de jongeren zegt zich als brulaap te gedragen tijdens de wedstrijden (met name de jongens).

De jongeren kennen ons volkslied: 80 procent zegt het eerste refrein van het Wilhelmus mee te kunnen zingen. Een vijfde zou zakgeld of studiefinanciering willen inleveren voor een EK-kaartje als Nederland de finale haalt. Van alle gadgets wordt de 'trom-pet' van Heineken de oranje gadget van 2008, gevolgd door de 24 miljoen 'welpies' van Albert Heijn en als derde het 'brulshirt' van Blokker.

Voor meer informatie: www.top-x.nl.