Ingezonden persbericht

Stoomtrein Goes-Borsele

Persbericht

juni 2008

Minister-president onthult uniek rijtuig Stoomtrein Goes-Borsele

Op woensdag 11 juni presenteert de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele haar beleidsplan voor de komende periode van 5 jaar. Aansluitend wordt het volledig gerestaureerde "Ovale-ramenrijtuig" uit 1931 officieel gepresenteerd en in gebruik gesteld. Minister-president mr. dr. J.P. Balkenende is voornemens om de officiële handelingen rond dit rijtuig te komen verrichten. De activiteiten rond het beleidsplan en het rijtuig zijn alleen toegankelijk voor genodigden, waaronder vertegenwoordigers van overheden, fondsen, sponsors, collega-railmusea uit heel Nederland en Zeeuwse collega-musea.

Beleidsplan

In 1999 presenteerde de SGB het zogenaamde Masterplan, waarin in ruwe lijnen voor de lange termijn de ideeën waren vastgelegd voor de optimale uiteindelijke vorm van de SGB. Uit dit Masterplan volgde een beleidsplan voor de eerste jaren, die nu verstreken zijn. Mijlpalen uit die periode zijn onder andere de bekende verplaatsing van de NS-goederenloods en het seinhuis van Middelburg naar Goes. Na het opmaken van de balans over de eerste jaren is begonnen aan het beleidsplan voor de komende vijf jaar, waarin de volgende concrete stappen in de ontwikkeling van de SGB zijn vastgelegd.

Rijtuig

Het rijtuig dat door de minister-president in gebruik zal worden gesteld, betreft het volledig gerestaureerde rijtuig ABd 7216 van de Nederlandse Spoorwegen uit 1931. Dit rijtuig is het enige overgebleven exemplaar van een serie die door de NS werd besteld voor de dienst in luxe internationale treinen. De serie staat bekend onder de bijnaam "Ovale-Ramenrijtuigen", vanwege de typische vorm van een aantal vensters. Het feit dat het SGB-exemplaar nog de enige in z'n soort is, leverde het rijtuig een A-status op in het Nationaal Register Railmonumenten. Het rijtuig kwam in 1979 in desolate toestand in het bezit van de SGB, nadat het in de laatste jaren bij de NS dienst had gedaan als opslag voor schoonmaakartikelen. In de afgelopen acht jaar is het rijtuig door vrijwilligers van de SGB zeer grondig gerestaureerd, waarbij onder andere het interieur vrijwel volledig vanuit het niets moest worden opgebouwd. Het rijtuig bevindt zich nu weer in dezelfde staat als in 1931 en is het pronkstuk van de SGB-collectie.

Voor de redactie,

Ingezonden persbericht