over het verbod op dierproeven voor cosmetica en de implementatie van REACH

Antwoorden op kamervragen van Ouwehand over het verbod op dierproeven voor cosmetica en de implementatie van REACH

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport



De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

VGP-K-U-2849036

11 juni 2008

Antwoorden van minister Klink op kamervragen van het Kamerlid Ouwehand over het verbod op dierproeven voor cosmetica en de implementatie van REACH.

Vraag 1
Kunt u uiteenzetten hoe de implementatie van REACH (de Europese herziening van de
stoffenregelgeving) zich verhoudt tot het verbod op dierproeven voor cosmetica in Nederland?

Antwoord 1
Het verbod op het uitvoeren van dierproeven voor cosmetica is opgenomen in de Wet op de dierproeven. De implementatie van REACH (Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals) brengt daarin geen verandering. Dat betekent dat in Nederland het verbod op dierproeven ook van toepassing is en blijft op het testen van (ingrediënten voor) cosmetica .

Vraag 2
Kunt u uiteenzetten hoe de implementatie van REACH zich verhoudt tot het Europese verbod op dierproeven voor cosmetica dat in 2013 van kracht zal zijn?

Antwoord 2
Regelgeving ten aanzien van chemische stoffen (de REACH-verordening) en het toekomstige Europese verbod op dierproeven voor cosmetica zullen complementair aan elkaar zijn. Voor de consequenties van de verhouding tussen beide vormen van EU-regelgeving verwijs ik u naar mijn vorig antwoord. Het verbod betekent dat chemische stoffen uitsluitend bestemd voor toepassing in cosmetica niet getest mogen worden met behulp van dierproeven. In plaats daarvan zullen de eigenschappen en risico's van deze stoffen op alternatieve wijze geïnventariseerd dienen te worden.
Ik wil u ook erop wijzen dat het Europese verbod op cosmetica deels al eerder dan 2013 in in gaat, bijvoorbeeld voor het testen van huid- en oogirritatie. Deze testen zullen al vanaf 11 maart 2009 verboden zijn. De datum van 11 maart 2013 is de eind datum voor het Europese verbod op alle diertesten voor cosmetica.

Vraag 3
Bent u bereid een Nederlands marktverbod in te stellen voor cosmetica die getest is op dieren? Zo ja, op welke termijn? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 3
In de EU-Cosmeticarichtlijn is al een marktverbod ingesteld voor cosmetica die zijn getest op dieren met ingang van de al genoemde data in het vorige antwoord onder de voorwaarde dat een alternatieve methode is vastgesteld. Ik zie geen noodzaak om hier bovenop een Nederlandse marktverbod op te stellen.

Vraag 4
Kunt u uiteenzetten of u gevolgen verwacht van de inwerkingtreding van REACH voor fabrikanten van bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen en diervoer die hun producten en ingrediënten niet op dieren (willen) testen? Zo ja, welke? Zo neen, kunt u dit toelichten?

Antwoord 4
Allereerst wil ik u er op wijzen dat diervoeders uitgezonderd zijn van de werkingssfeer van REACH.
Chemische stoffen die in schoonmaakmiddelen worden gebruikt, worden meestal ook in vele andere producten toegepast. Het zal dan ook zelden voorkomen dat een dierproef wordt gedaan op een stof die uitsluitend in een schoonmaakmiddel wordt gebruikt. Overigens vinden, zover mij bekend, geen testen plaats op het eindproduct. Het eventueel testen op dieren van de in producten ( als mengsel van stoffen) voorkomende stoffen onder REACH vindt alleen plaats als gevalideerde alternatieven of andere bepalingsmethoden niet mogelijk zijn. De verplichting om eerst gebruik te maken van alternatieve testen en/of bestaande (analoge) dossiers is het uitgangspunt van REACH. Hiermee is een balans gezocht tussen de bescherming van de volksgezondheid en het gebruik van de dierproeven.

Vraag 5
Kunt u garanderen dat fabrikanten die een dierproefvrij beleid voeren onder REACH in staat zullen blijven om producten op de markt te brengen die niet op dieren zijn getest? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo neen, bent u bereid maatregelen te treffen om deze fabrikanten de mogelijkheid te geven hun beleid te handhaven?

Antwoord 5
De garanties bestaan reeds in REACH, in de zin dat REACH er expliciet in voorziet dat aan informatievereisten op andere wijzen kan worden voldaan dan met dierproeven voor het bepalen van de toxiciteit van stoffen. Zie ook mijn antwoord op vraag 4.

Vraag 6
Bent u bereid de mogelijkheden te onderzoeken naar etikettering van producten die op dieren zijn getest? Zo ja, op welke wijze en op welke termijn? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 6
Nee. Het verstrekken van informatie (op het etiket van producten) is primair gericht op de bescherming van de gezondheid en de belangen van consumenten. De informatie op het etiket vormt de basis voor het maken van goed doordachte keuzes. Bij schoonmaakmiddelen e.d. gaat het daarbij in eerste instantie om het veilig gebruik van de producten. Voor zowel de etikettering van levensmiddelen als consumenten producten geldt Europese wet- en regelgeving
In die geest ben ik van mening dat de mogelijkheid van etikettering vanuit andere invalshoeken zoals milieu, economische, sociale en ethische aspecten ook een Europese aangelegenheid is. Het is kabinetsbeleid om nationale koppen op EU-regelgeving zoveel mogelijk te voorkomen. Dit om een gelijk speelveld voor het bedrijfsleven te creëren.