12 juni 2008
Afzender: College van B&W
Gemeentewinkel in Compagnieshuis Hoogeveen feestelijk geopend
Wethouder Betty Poutsma heeft vanochtend samen met Ria ten Caat uit
Hoogeveen de nieuwe gemeentewinkel in het Compagnieshuis officieel
geopend. Mevrouw Ten Caat knipte als âeerste klantâ het lint door.
In de gemeentewinkel worden alle zaken rondom burgerzaken,
vergunningen en Wmo verwerkt. De balies en ondersteunende onderdelen
van de gemeentewinkel â de front- en backoffices â zijn sinds februari
van dit jaar samengebracht op de begane grond van het Compagnieshuis.
Voorheen was de gemeentewinkel op verschillende gemeentelijke locaties
gehuisvest. De enige baliefunctie van de gemeentewinkel die niet in
het Compagnieshuis zit is het zorgloket, de frontoffice van de Wmo.
Deze blijft op zijn vertrouwde plek bij de entree van ziekenhuis
Bethesda.
âNu we enkele maanden hebben kunnen wennen en afstemmen blijkt dat de
nieuwe gemeentewinkel prima aan de verwachtingen voldoet. De
gemeentewinkel heeft een transparante en gastvrije uitstraling.
Klanten kunnen efficienter geholpen worden, en voor onze medewerkers
levert het samen onder een dak zitten alleen maar voordelen opâ, zei
Betty Poutsma vanochtend bij de opening.
Druk
Wekelijks komen er gemiddeld 1000 klanten in de gemeentewinkel. In
drukke tijden, zoals nu met veel reisdocumenten in de aanloop naar de
vakantieperiode, loopt dat op naar ruim 1300. Daarnaast verwerkt de
gemeentewinkel op jaarbasis 70.000 telefoontjes. De meest gevraagde
producten zijn rijbewijzen, reisdocumenten, uittreksels, verhuizingen
en bouwvergunningen. Bij de gemeentewinkel werken 60 medewerkers.
Klantgeleidingsysteem
Sinds dit voorjaar werkt de gemeentewinkel met een
klantgeleidingssysteem. Bezoekers geven bij een zuil aan waarvoor ze
komen en worden door het systeem naar de juiste medewerker aan de
juiste balie geleid. Voor de klanten levert dat voordeel op: ze staan
nooit meer bij de verkeerde balie te wachten en worden efficient
geholpen. De gemeente heeft met het digitale registratiesysteem
inzicht in de bezoekersstromen en kan daar de dienstverlening op
afstemmen.
Verbeteringen
Naast de positieve effecten van het klantgeleidingsysteem heeft de
nieuwe gemeentewinkel méér verbeteringen opgeleverd. De medewerkers
van burgerzaken werken aan de balie door middel van zit-sta
werkplekken. Ze hebben daar alle voorzieningen bij de hand en hoeven
niet meer heen en weer te lopen. Met een oproepsysteem kunnen
collegaâs uit de backoffice worden ingeschakeld. Een van de balies is
verlaagd ten behoeve van mensen in rolstoel of scootmobiel. Voor
vertrouwelijke of gevoelige gesprekken zijn spreekkamers zijn
ingericht. Bij alle balies kan nu met pin worden betaald. Het Telefoon
Informatie Punt (Tip) is in de nieuwe situatie ook fysiek
ondergebracht bij de gemeentewinkel.
Klant Contact Centrum
In de vernieuwde gemeentewinkel op één locatie, zijn de transacties
geconcentreerd en is een belangrijke verbetering in de individuele
dienstverlening doorgevoerd. Daarmee heeft de gemeente Hoogeveen een
flinke stap gezet in het door het Rijk voorgeschreven streven naar de
één-loket-gedachte. In dit programma stelt de rijksoverheid dat
gemeenten in 2015 àlle vragen van burgers, bedrijven en instellingen
aan de overheid kunnen afhandelen.
Hartelijk welkom bij de gemeentewinkel
Om de feestelijke opening te vieren zijn vandaag alle klanten
getrakteerd op koffie en gebak. Ookkregen ze een feestelijk aandenken
mee naar huis.
Gemeente Hoogeveen