Gemeente Hoogeveen

12 juni 2008
Afzender: College van B&W
Gemeentewinkel in Compagnieshuis Hoogeveen feestelijk geopend Wethouder Betty Poutsma heeft vanochtend samen met Ria ten Caat uit Hoogeveen de nieuwe gemeentewinkel in het Compagnieshuis officieel geopend. Mevrouw Ten Caat knipte als âeerste klantâ het lint door.

In de gemeentewinkel worden alle zaken rondom burgerzaken, vergunningen en Wmo verwerkt. De balies en ondersteunende onderdelen van de gemeentewinkel â de front- en backoffices â zijn sinds februari van dit jaar samengebracht op de begane grond van het Compagnieshuis. Voorheen was de gemeentewinkel op verschillende gemeentelijke locaties gehuisvest. De enige baliefunctie van de gemeentewinkel die niet in het Compagnieshuis zit is het zorgloket, de frontoffice van de Wmo. Deze blijft op zijn vertrouwde plek bij de entree van ziekenhuis Bethesda.

âNu we enkele maanden hebben kunnen wennen en afstemmen blijkt dat de nieuwe gemeentewinkel prima aan de verwachtingen voldoet. De gemeentewinkel heeft een transparante en gastvrije uitstraling. Klanten kunnen efficienter geholpen worden, en voor onze medewerkers levert het samen onder een dak zitten alleen maar voordelen opâ, zei Betty Poutsma vanochtend bij de opening.

Druk

Wekelijks komen er gemiddeld 1000 klanten in de gemeentewinkel. In drukke tijden, zoals nu met veel reisdocumenten in de aanloop naar de vakantieperiode, loopt dat op naar ruim 1300. Daarnaast verwerkt de gemeentewinkel op jaarbasis 70.000 telefoontjes. De meest gevraagde producten zijn rijbewijzen, reisdocumenten, uittreksels, verhuizingen en bouwvergunningen. Bij de gemeentewinkel werken 60 medewerkers.

Klantgeleidingsysteem

Sinds dit voorjaar werkt de gemeentewinkel met een klantgeleidingssysteem. Bezoekers geven bij een zuil aan waarvoor ze komen en worden door het systeem naar de juiste medewerker aan de juiste balie geleid. Voor de klanten levert dat voordeel op: ze staan nooit meer bij de verkeerde balie te wachten en worden efficient geholpen. De gemeente heeft met het digitale registratiesysteem inzicht in de bezoekersstromen en kan daar de dienstverlening op afstemmen.

Verbeteringen

Naast de positieve effecten van het klantgeleidingsysteem heeft de nieuwe gemeentewinkel méér verbeteringen opgeleverd. De medewerkers van burgerzaken werken aan de balie door middel van zit-sta werkplekken. Ze hebben daar alle voorzieningen bij de hand en hoeven niet meer heen en weer te lopen. Met een oproepsysteem kunnen collegaâs uit de backoffice worden ingeschakeld. Een van de balies is verlaagd ten behoeve van mensen in rolstoel of scootmobiel. Voor vertrouwelijke of gevoelige gesprekken zijn spreekkamers zijn ingericht. Bij alle balies kan nu met pin worden betaald. Het Telefoon Informatie Punt (Tip) is in de nieuwe situatie ook fysiek ondergebracht bij de gemeentewinkel.

Klant Contact Centrum

In de vernieuwde gemeentewinkel op één locatie, zijn de transacties geconcentreerd en is een belangrijke verbetering in de individuele dienstverlening doorgevoerd. Daarmee heeft de gemeente Hoogeveen een flinke stap gezet in het door het Rijk voorgeschreven streven naar de één-loket-gedachte. In dit programma stelt de rijksoverheid dat gemeenten in 2015 àlle vragen van burgers, bedrijven en instellingen aan de overheid kunnen afhandelen.

Hartelijk welkom bij de gemeentewinkel

Om de feestelijke opening te vieren zijn vandaag alle klanten getrakteerd op koffie en gebak. Ookkregen ze een feestelijk aandenken mee naar huis.