Gemeente Winschoten
Tevredenheid onder WMO-cliënten
In de gemeente Winschoten is een onderzoek uitgevoerd naar de
tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en
voorzieningen voor mensen met een beperking. Uit de resultaten van het
onderzoek blijkt dat cliënten in Winschoten tevreden zijn over de
uitvoering van de hulp bij het huishouden en voorzieningen.
Tevredenheidsonderzoek
Aan 940 cliënten is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot
ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en
participatie en 429 hebben de vragenlijst geretourneerd. Daarmee is de
respons 46%. In de referentiegroep is de gemiddelde respons 52%. Het
onderzoek is uitgevoerd door het SGBO, een onafhankelijk, landelijk
onderzoeksbureau. Het SGBO heeft het cliënttevredenheidsonderzoek WMO
voor 233 gemeenten uitgevoerd. Op deze wijze zijn de resultaten van
onze gemeente te vergelijken met die van andere gemeenten.
Toegang tot ondersteuning
Voor de aanvraagprocedure heeft de gemeente Winschoten een 7,4.
gekregen. Het gemiddelde van alle gemeenten is ook een 7,4. In dit
cijfer is meegenomen: de wijze behandeling aanvraag, de deskundigheid
van de medewerkers, de tijd beschikbaar voor een aanvraag, informatie
over de afhandeling, wachttijd toekenning en indicatiestelling.
Hulp bij het huishouden
Voor de hulp bij het huishouden geven de cliënten gemiddeld een 8,1.
Dit is gelijk aan het gemiddelde van alle gemeenten. Bij dit onderwerp
gaat het om de keuzemogelijkheden tussen aanbieders, de planning van
de hulp en vervanging bij ziekte/verlof. Over dit laatste onderwerp is
men het minst tevreden.
Hulpmiddelen
Het gemiddelde cijfer voor hulpmiddelen (rolstoel, scootmobiel,
woonvoorzieningen etc.) is 7,1. Het landelijk gemiddelde is 7,2.
WMO raad
Van de deelnemers aan de enquête heeft 36% gehoord van het bestaan van
de WMO-raad. Bij de deelnemende gemeenten is het gemiddelde 34%. 76%
van de respondenten zijn tevreden over de WMO-raad
Over het algemeen is men tevreden over de gemeente Winschoten voor wat
betreft de uitvoering van de hulp bij het huishouden en voorzieningen.
Niet alleen de gemeente Winschoten scoort hoog, ook het gemiddelde van
de 233 gemeenten ligt hoog. Ook over de diverse aanbieders zijn
cijfers gegeven. Het hele rapport kunt u vinden op www.winschoten.nl.
Evaluatie WMO loket
Naast het reguliere tevredenheidsonderzoek onder cliënten, heeft een
aparte evaluatie van het functioneren van het centrale WMO loket,
gevestigd in het stadhuis van Winschoten, plaatsgevonden. De algemene
beoordeling is een 7,3. De wijze van bejegening van cliënten scoorde
erg hoog. Een eventueel verbeterpunt is de openingstijden van het
loket.