Gemeente Winschoten


Tevredenheid onder WMO-cliënten

In de gemeente Winschoten is een onderzoek uitgevoerd naar de tevredenheid van cliënten en aanvragers van hulp bij het huishouden en voorzieningen voor mensen met een beperking. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat cliënten in Winschoten tevreden zijn over de uitvoering van de hulp bij het huishouden en voorzieningen.

Tevredenheidsonderzoek

Aan 940 cliënten is een reeks vragen voorgelegd over de toegang tot ondersteuning, de hulp bij het huishouden, hulpmiddelen en participatie en 429 hebben de vragenlijst geretourneerd. Daarmee is de respons 46%. In de referentiegroep is de gemiddelde respons 52%. Het onderzoek is uitgevoerd door het SGBO, een onafhankelijk, landelijk onderzoeksbureau. Het SGBO heeft het cliënttevredenheidsonderzoek WMO voor 233 gemeenten uitgevoerd. Op deze wijze zijn de resultaten van onze gemeente te vergelijken met die van andere gemeenten.

Toegang tot ondersteuning

Voor de aanvraagprocedure heeft de gemeente Winschoten een 7,4. gekregen. Het gemiddelde van alle gemeenten is ook een 7,4. In dit cijfer is meegenomen: de wijze behandeling aanvraag, de deskundigheid van de medewerkers, de tijd beschikbaar voor een aanvraag, informatie over de afhandeling, wachttijd toekenning en indicatiestelling.

Hulp bij het huishouden

Voor de hulp bij het huishouden geven de cliënten gemiddeld een 8,1. Dit is gelijk aan het gemiddelde van alle gemeenten. Bij dit onderwerp gaat het om de keuzemogelijkheden tussen aanbieders, de planning van de hulp en vervanging bij ziekte/verlof. Over dit laatste onderwerp is men het minst tevreden.

Hulpmiddelen

Het gemiddelde cijfer voor hulpmiddelen (rolstoel, scootmobiel, woonvoorzieningen etc.) is 7,1. Het landelijk gemiddelde is 7,2.

WMO raad

Van de deelnemers aan de enquête heeft 36% gehoord van het bestaan van de WMO-raad. Bij de deelnemende gemeenten is het gemiddelde 34%. 76% van de respondenten zijn tevreden over de WMO-raad

Over het algemeen is men tevreden over de gemeente Winschoten voor wat betreft de uitvoering van de hulp bij het huishouden en voorzieningen. Niet alleen de gemeente Winschoten scoort hoog, ook het gemiddelde van de 233 gemeenten ligt hoog. Ook over de diverse aanbieders zijn cijfers gegeven. Het hele rapport kunt u vinden op www.winschoten.nl.

Evaluatie WMO loket

Naast het reguliere tevredenheidsonderzoek onder cliënten, heeft een aparte evaluatie van het functioneren van het centrale WMO loket, gevestigd in het stadhuis van Winschoten, plaatsgevonden. De algemene beoordeling is een 7,3. De wijze van bejegening van cliënten scoorde erg hoog. Een eventueel verbeterpunt is de openingstijden van het loket.