Gemeente Maastricht

Maastricht biedt ruimte voor overleg CoffeeCorners

12.06.08

Maastricht wil serieus ruimte bieden aan de dialoog die op gang is gekomen met België en de buurgemeente Eijsden. Deze dialoog moet uiteraard een concreet resultaat opleveren, namelijk oplossingen voor de drugsgerelateerde overlast in de regio. Daarom blijven de plannen voor drie 'CoffeeCorners' (bundeling van 2 of 3 coffeeshops op één locatie aan de stadsrand) vooralsnog onverkort gehandhaafd. Wel trekt de Gemeente Maastricht het versnellingsplan in om tijdelijk 7 coffeeshops te verplaatsen, vooruitlopend op de definitieve CoffeeCorners. Door een aanstaande wetswijziging levert dat nauwelijks tijdsverlies op.

Dat heeft Burgemeester Leers van Maastricht vanmiddag in een persconferentie gemeld. Gisteravond heeft de Commissie Algemene Zaken van de Maastrichtse gemeenteraad ingestemd met deze beleidswijziging. Buurtbewoners worden per brief geïnformeerd.

Dialoog

Een belangrijke reden om af te zien van de tijdelijke CoffeeCorners is de dialoog die recentelijk op gang is gekomen met buurland België en buurgemeente Eijsden, en de steun vanuit Den Haag. Uit die dialoog spreekt bereidheid om gezamenlijk tot oplossingen te komen voor de regionale drugsproblematiek.

België

Belangrijk onderdeel in de Nederlands-Belgische dialoog is een onderzoek - in opdracht van de Euregio Maas-Rijn - door de hoogleraren Fijnaut (Universiteit Tilburg) en De Ruyver (Universiteit Gent). Zij brengen de aard en omvang van de drugsgerelateerde markt in de Euregio Maas-Rijn in beeld, en doen aanbevelingen over mogelijkheden voor politiesamenwerking en afstemming van de verschillende nationale strategieën. De verschillen in nationale wetgevingen en gedoogcriteria zijn namelijk de belangrijkste oorzaak van de overlast in de regio, die in een kreukelzone tussen drie wetgevers terecht is gekomen.

Eijsden

Ook met buurgemeente Eijsden wordt nadrukkelijk overleg gevoerd. Maastricht heeft een handreiking gedaan om te experimenteren met één CoffeeCorner aan de zuidrand. De beide gemeenten zijn momenteel in gesprek over de totale gebiedsontwikkeling aan weerszijden van hun gemeentegrens (omgeving A2 / Gronsveld / Maastricht-Zuid) en zal daarin ook de locatie voor een CoffeeCorner betrekken.

Den Haag

Een derde recente ontwikkeling is de morele en financiële steun van de Nederlandse regering voor de drugsoverlast in Zuid-Limburg. Met het beschikbaar stellen van bijna een miljoen euro per jaar laat de Minister van Binnenlandse Zaken zien dat het haar menens is met de harde aanpak van de drugsgerelateerde criminaliteit.

Definitieve CoffeeCorners worden voorbereid

Maastricht voert de dialoog met België en Eijsden op een constructieve, oplossingsgerichte wijze. Desalniettemin is het Stadsbestuur het aan zijn burgers verplicht om rekening houden met een 'worst-case-scenario', voor het geval dat er uit de dialoog geen oplossing komt. Daarom zal Maastricht vasthouden aan de verplaatsing van 7 coffeeshops binnen haar eigen gemeentegrenzen naar locaties die beter bereikbaar en controleerbaar zijn. De stad zal dus - parallel aan de dialoog - de voorbereidingen voor de drie definitieve CoffeeCorners doorzetten.

Tijdvoordeel versnellingsplan nog maar klein

Het oorspronkelijke versnellingsplan voor drie tijdelijke CoffeeCorners biedt inmiddels nauwelijks meer een tijdvoordeel ten opzichte van de definitieve procedures. Dat komt door de per 1 juli aanstaande inwerkingtredende nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening (W.R.O.) Deze nieuwe wet voorziet in een halvering van de bestemmingsplanprocedure. Al met al kunnen de definitieve bestemmingsplannen voor de beoogde CoffeeCorner-locaties in de loop van 2009 worden vastgesteld.

Drie locaties

De zoekgebieden voor de definitieve CoffeeCorners blijven ongewijzigd: omgeving Köbbesweg voor CoffeeCorner Zuid (3 coffeeshops), omgeving Brusselseweg/spoordijk voor CoffeeCorner West (2 coffeeshops) en het gebouw 'Voormalig KPN' aan de François de Veyestraat voor CoffeeCorner Noord (2 coffeeshops). Voor Zuid en West moeten de exacte locaties binnen de zoekgebieden nog worden bepaald.

Bij CoffeeCorner Noord moet aangetekend worden dat deze binnen vijf á tien jaar naar de Beatrixhaven gaat, als de afslag van de A2 naar dit bedrijventerrein gereed is.

Onderdeel van de dialoog met België en de Belgische buurgemeente Lanaken is het zoeken van een locatie voor CoffeeCorner West die op meer draagvlak kan rekenen. Mocht deze buiten het huidige zoekgebied liggen, zal de gemeenteraad te zijner tijd om een nieuw besluit worden gevraagd voor deze CoffeeCorner.

Lopende rechtszaak en M.E.R.-studie

De rechter heeft op 11 maart j.l. het besluit voor een tijdelijke bestemmingsplanwijziging (in het kader van het versnellingsplan) aan de kop van de Köbbesweg (Hoge Weerd 500) opgeschort om de gemeente Maastricht de kans te geven een aantal uitgangspunten in het besluit nader te onderbouwen. Nu de gemeente Maastricht het versnellingsplan heeft ingetrokken, zal de lopende rechtszaak waarschijnlijk komen te vervallen. Alle bezwaarmakers worden persoonlijk geïnformeerd over de intrekking van het versnellingsplan. Desondanks is de door de rechter gevraagde onderbouwing inmiddels volledig afgerond. Het zwaartepunt ligt daarbij op de te verwachten bezoekersaantallen. Deze zijn ook voor de definitieve procedure relevant. Bij meer dan 500.000 bezoekers moet er namelijk een Milieu Effect Rapportage (M.E.R.) worden opgesteld. Bij minder dan 250.000 geldt die plicht niet. Bij 250.000 - 500.000 bezoekers moet het stadsbestuur een 'beoordelingsbesluit' nemen waarin het bepaalt of de te verwachten milieu-effecten zijn op te lossen met reguliere maatregelen. Valt die verwachting negatief uit, dient er alsnog een M.E.R. te worden opgesteld.

Recente studies van bureau Intraval/OWP wijzen uit dat de drie geplande CoffeeCorners respectievelijk 116.000 (West), 317.000 (Noord) en 341.000 (Zuid) bezoekers per jaar kunnen verwachten. Voor de twee CoffeeCorners wier bezoekersaantal hoger uitvalt dan 250.000 moet het Stadsbestuur dus een 'beoordelingsbesluit' nemen.

Constructieve oplossing

De dialoog met België, Eijsden en Den Haag zal tot een uitkomst leiden, is de vaste overtuiging van het Maastrichtse stadsbestuur. De reden voor dit optimisme is gelegen in de constatering dat alle partijen hetzelfde doel nastreven, en tot concrete oplossingen willen komen:

De enige echte structurele oplossing ligt in harmonisering van de verschillende wetgevingen in Europa. Zolang Nederland niet afstapt van het gedoogbeleid en de buurlanden evenmin opschuiven in Nederlandse richting, zal de oplossing een regionale aanpak moeten bevatten.

Burgemeester Leers is daarom verheugd over de toenadering van de buurgemeenten en België, en met de steun van de Maastrichtse gemeenteraad voor het schrappen van de tijdelijke coffeeshops. Daarmee wordt de noodzakelijke ruimte geschapen om tot een regionale, pragmatische aanpak te komen die niet op ideologieën of theoretische studies is gebaseerd, maar op concrete oplossingen.


* Het gezamenlijk bestrijden van de georganiseerde misdaad;
* Het gezamenlijk tegengaan van overlast voor de bewoners van onze regio.
* Het gezamenlijk bestrijden van de georganiseerde misdaad;
* Het gezamenlijk tegengaan van overlast voor de bewoners van onze regio.

Ook de analyse van de dilemma's waar de regio mee worstelt, wordt breed gedeeld:


* Reguleren van cannabisgebruik leidt weliswaar tot minder gezondheidsschade en overstap naar harddrugs, maar tegelijkertijd - omdat het alleen in Nederland gebeurt - tot een aanzuigende werking over grote afstanden voor de regio Zuid-Limburg
* Het Nederlands systeem waarbij de verkoop onder strikte voorwaarden wordt gedoogd, leidt weliswaar tot een vermindering van de illegaliteit aan de aanbodzijde, maar speelt tegelijkertijd criminaliteit in de kaart. Immers: productie en distributie van de 'gedoogde' cannabis blijven verboden en worden dus door de georganiseerde misdaad ter hand genomen
* De Belgische praktijk ontwikkelt zich weliswaar tot een meer pragmatische benadering van het onuitroeibare fenomeen van cannabisbezit, maar leidt tegelijkertijd tot een run op Nederlandse coffeeshops. Beperkt bezit voor eigen gebruik wordt namelijk gedoogd, maar de verkoop niet
* De overlast waar de regio mee worstelt kan weliswaar worden bestreden door het verplaatsen van coffeeshops naar plekken die beter bereikbaar en controleerbaar zijn, maar deze liggen vaak in gemeenten die een nul-beleid voeren ten aanzien van coffeeshops;
* Het sluiten van coffeeshops leidt weliswaar tot minder overlast ter plekke, maar duikt altijd op andere plekken - vaak in buurgemeenten - weer op (waterbedeffect). En bovendien in de illegaliteit.


* Voorkomen van gezondheidsschade door cannabisgebruik, dat door iedereen als zeer schadelijk en onwenselijk wordt beschouwd.