Gemeente Den Haag
MKB Zuid Holland / Den Haag Marketing, 12 juni 2008

Provincie Zuid Holland: geld beschikbaar voor regionale samenwerking op gebied van toerisme

DEN HAAG - Gedeputeerde Martin Engelshoven-Huls geeft met de toezegging tot extra geld gehoor aan een oproep van vrijwel alle wethouders uit Haaglanden belast met toerisme. Meer geld voor initiatieven om al het moois in de regio bij de nationale en internationale bezoeker op het netvlies te krijgen. Of, zoals Frits Huffnagel, wethouder in Den Haag het verwoordde: "Provincie, laat ons gemeenten het inhoudelijke werk doen, want daar zijn we goed in, en geef die pot met geld om met elkaar een goed regionaal product neer te zetten."

Op woensdagmiddag 11 juni jl. staken de gedeputeerde, gemeentebestuurders, bestuurders van Stadsgewest Haaglanden en het georganiseerde bedrijfsleven de koppen bij elkaar om op één lijn te komen als het gaat om regiopromotie. Dit op uitnodiging van MKB Zuid Holland, Den Haag Marketing en de gemeente Den Haag. Een middag met als titel: toerisme zonder grenzen; het concurrentie denken voorbij.

Een bus van HTM reed het gezelschap langs diverse attracties in de Haagse regio, waaronder Delft Pottery De Delftse Pauw, landelijke dorpen als Schipluiden en Den Hoorn, Museum Beelden aan Zee in Scheveningen, Museum Hofwijck in Voorburg en FloraHolland in Naaldwijk. De tour werd afgesloten met een boottocht met de Hadrianus van Stichting de Vlietvaart / Ooievaart naar de uit de 15e eeuw daterende Villa Arentburgh in Voorburg. De villa is momenteel in bezit en als kantoor in gebruik van Schouten & de Jong projectontwikkelaars. Een tocht met maar één doel: de neuzen één kant op en gezamenlijk actie voor meer toeristen in de regio. En die toerist ook langer in de regio houden. Denk bij actie aan regiomarketing, een gezamenlijke evenementenkalender, een regionale fietspadenkaart of regioarrangementen.

Marcel Houtzager, bestuurder bij Stadsgewest Haaglanden vulde het lijstje aan met een regionale portal voor buitenlandse bezoekers, waar alle toeristische informatie van individuele gemeenten gebundeld wordt. Er is volgens Houtzager genoeg te zien en te doen in de regio, maar bezoekers moeten hun weg weten. "Daar moeten wij ze bij helpen, door attracties aan elkaar te verbinden, goede initiatieven van gemeenten te verbreden en die ook te vermarkten. Dit betekent dat we over de eigen gemeentegrenzen heen moeten kijken", aldus Houtzager.

Bruno Tideman, voorzitter van MKB Zuid Holland sloot af met een zakelijke boodschap. Geen dikke rapporten en niet te veel praten, maar daden. Concreet aan de slag met één of twee regionale promotieproducten. MKB Zuid Holland wil dat gemeenten, Stadsgewest, Provincie en ook het bedrijfsleven in een intentieverklaring of convenant afspreken hier ook voor te gaan.

Noot voor de pers:
Voor inlichtingen kunt u contact opnemen met M. van der Starre, MKB-Nederland: 06-24215631 of m.vanderstarre@mkb.nl. Bijlage: foto's en strip