'Laat Bob maar blazen': Aftrap nieuwe Bob-campagne op Oranjecamping Zwitserland

Vandaag introduceerden het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en Veilig Verkeer Nederland (VVN) op de Oranjecamping in het Zwitserse Interlaken de Bob-zomercampagne 2008. Twee bevlogen teams van voetballende bekende Nederlanders speelden de officiële premièrewedstrijd van de nieuwe BlaasBobgame. Onder grote belangstelling van Oranjefans en onder het motto 'Laat Bob maar blazen' trapten drie oud-internationals en het RTL-Sterrenteam de campagne af. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wil met de zomeractie onderstrepen dat je vóór het feestvieren met elkaar moet afspreken wie de Bob is en dat de Bob géén alcohol drinkt. Bob kan dus zonder moeite blazen als hij gecontroleerd wordt.

De nieuwe BlaasBobgame bestaat uit een levensgroot opblaasbaar veld met twee goals, waarop twee teams van drie personen tegen elkaar spelen. Zij moeten met behulp van bladblazers (!) zoveel mogelijk ballen in het doel van de tegenstander blazen. In elk team zit een Bob; dit zal ter plekke door VVN met blaasapparatuur worden gecontroleerd. De winnaar ontvangt een grote OpblaasBob (in verband met het EK Voetbal in het oranje in plaats van geel); de sportieve verliezers krijgen een Bob-strandbal. Deze zomer zullen de BlaasBobgames overal in Nederland en bij uiteenlopende evenementen opduiken om de Bob-campagne zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen en mensen erop te wijzen dat alcohol en verkeer niet samen gaan.

Bob-afspraak

De Bob-afspraak houdt kort en goed in dat je van tevoren met elkaar afspreekt wie er nuchter terugrijdt. Een echte Bob blijft 100% fris en drinkt dus die avond géén alcohol.

Volgens Jaap Paulsen, woordvoerder van het RTL Sterrenteam, dient de Bob-campagne een uitstekend doel: 'Als er gedronken wordt, en dat doen onze sterren natuurlijk ook wel eens, dan heb je een Bob nodig. In Nederland spreken we dat met elkaar af. Hier in Zwitserland hebben wij het goed geregeld: onze buschauffeur rijdt ons in een eigen spelersbus veilig van hot naar her. Hij is onze Bob!'

Oud-internationals

Oud-internationals Aron Winter, Richard Witschge en John van den Brom deden graag mee aan de kick-off van de BlaasBobgame. Hetzelfde gold voor Regi Blinker: 'Ga sportief met zo'n Bob-afspraak om, dan blijft ieder op zijn beurt een keertje nuchter. Wat mij betreft hoort het regelen van een Bob gewoon bij verantwoord alcoholgebruik.'

De première van de BlaasBobgame in Zwitserland werd mede mogelijk gemaakt door Heineken, die in het kader van 'Enjoy Heineken responsibly' de Bob-campagne op de Oranjecamping uitnodigde. Heineken is tevens sponsor van de KNVB en van de Oranjecamping.

Noot voor de pers:
- Via ANP Persupport is een foto van de aftrap van de Bob-zomercampagne op de Oranjecamping beschikbaar

- Voor meer informatie en/of beeldmateriaal over de Bob-zomercampagne kunt u contact opnemen met Marcel Dezentjé, communicatieadviseur ministerie van Verkeer en Waterstaat, marcel.dezentje@minvenw.nl , 06 - 5360 0640 of 070 - 3516070

- Voor overige vragen kunt u contact opnemen met Anne van der Vliet, persvoorlichter ministerie van Verkeer en Waterstaat, anne.vander.vliet@minvenw.nl , 06 - 5109 8372 of 070 - 351 6582

- campagnesite: www.jebenttopbob.nl

Categorieën: Verkeer

Bron: Ministerie van Verkeer en Waterstaat