Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranje Index bereikt hoogste waarde ooit
Oranje Index overtreft waarde uit 2006 en stijgt naar 1072
Amstelveen, 12 juni Maar liefst 71% van de Nederlandse bevolking denkt dat Oranje de
kwartfinale haalt, dit blijkt uit de Oranje Index. Na de gewonnen wedstrijd van afgelopen
maandag tegen wereldkampioen Italië is de Oranje Index gestegen tot een recordwaarde
van 1072 en is daarmee voor het eerst hoger dan in 2006. De interesse in het EK toernooi
is na de eerste poulewedstrijd gegroeid met 14%. Ook de betrokkenheid bij Oranje wordt
alsmaar groter. Na de overwinning op Italië praat 22% nu dagelijks over Oranje en het EK.
Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rondom het EK
2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig
zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de
commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het
EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
Consumenten
De consument indicator stijgt van 122 naar 170 en dit is fors hoger dan op hetzelfde moment
twee jaar geleden (142). In 2006 haalde de consumenten index pas na de derde poulewedstrijd
een waarde rond de 170. Enkele opmerkelijke resultaten uit het laatste onderzoek van Trendbox:
· 71% van de Nederlandse bevolking verwacht nu dat we de kwartfinale gaan halen, in de
vorige meting was dit nog `slechts' 30%.
· De fantastische zege op Italië heeft ervoor gezorgd dat 62% van de Nederlanders nu
geïnteresseerd is in Oranje en het EK. Dit betekent een groei van 14% t.o.v. de vorige
meting.
· Ook geeft 15% aan mee te willen doen aan Oranje promoties. Dit was op zelfde moment
in 2006 nog 12%.
Publiciteit
Zoals kon worden verwacht heeft de start van het EK en de gewonnen wedstrijd tegen Italië de
publicitaire indicator een enorme impuls gegeven. De vorige meting liet nog een waarde van
1048 zien, nu staat de publicitaire indicator op 2299. Deze waarde ligt net boven de waarde op
hetzelfde moment gemeten in 2006. Verder heeft ook de grote mediabelangstelling voor Oranje
ervoor gezorgd dat nu al de maximale publiciteitswaarde uit 2004 is overtroffen.
Commercieel
De commerciële indicator stijgt van 1129 naar 1505 en komt na de eerste groepswedstrijd in de
buurt van de commerciële waarde uit 2006 (1578). De start van het EK laat een toename van EK
gerelateerde tv-commercials zien, maar dit aantal is nog altijd fors minder dan twee jaar geleden.
Opvallend is wel dat het aantal EK advertenties in kranten en magazines blijft groeien en groter is
dan rondom het WK in 2006. Op de winkelvloer lijken alle commerciële Oranje troeven nu in de
schappen te liggen.
Experts
De expert indicator stijgt fors van 125 naar 140. De stijging is vooral te danken aan de
voetbalexperts. Na de geweldige wedstrijd van afgelopen maandag is het vertrouwen van de
experts in Oranje gegroeid en zij zien de kansen in een succesvol toernooi toenemen. Verder ziet
het panel niet veel veranderingen in de basisopstelling voor komende vrijdag. Het marketingpanel
geeft aan dat de oranjebeleving en betrokkenheid van de consument nu alleen maar verder zal
toenemen. Op dit moment ziet het panel de Welpies (Albert Heijn) en Oranje spelertjes (Super de
Boer) als beste Oranje promoties, dit omdat ze simpel en massaal zijn.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een
graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen
over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en
commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en
hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan
(Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS),
Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur
televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef
sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent
Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports
marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager
Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen
directeur Sport1).
Ingezonden persbericht