Ingezonden persbericht


Persbericht

Oranje Index bereikt hoogste waarde ooit

Oranje Index overtreft waarde uit 2006 en stijgt naar 1072

Amstelveen, 12 juni ­ Maar liefst 71% van de Nederlandse bevolking denkt dat Oranje de kwartfinale haalt, dit blijkt uit de Oranje Index. Na de gewonnen wedstrijd van afgelopen maandag tegen wereldkampioen Italië is de Oranje Index gestegen tot een recordwaarde van 1072 en is daarmee voor het eerst hoger dan in 2006. De interesse in het EK toernooi is na de eerste poulewedstrijd gegroeid met 14%. Ook de betrokkenheid bij Oranje wordt alsmaar groter. Na de overwinning op Italië praat 22% nu dagelijks over Oranje en het EK.

Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De consument indicator stijgt van 122 naar 170 en dit is fors hoger dan op hetzelfde moment twee jaar geleden (142). In 2006 haalde de consumenten index pas na de derde poulewedstrijd een waarde rond de 170. Enkele opmerkelijke resultaten uit het laatste onderzoek van Trendbox:
· 71% van de Nederlandse bevolking verwacht nu dat we de kwartfinale gaan halen, in de vorige meting was dit nog `slechts' 30%.
· De fantastische zege op Italië heeft ervoor gezorgd dat 62% van de Nederlanders nu geïnteresseerd is in Oranje en het EK. Dit betekent een groei van 14% t.o.v. de vorige meting.

· Ook geeft 15% aan mee te willen doen aan Oranje promoties. Dit was op zelfde moment in 2006 nog 12%.

Publiciteit
Zoals kon worden verwacht heeft de start van het EK en de gewonnen wedstrijd tegen Italië de publicitaire indicator een enorme impuls gegeven. De vorige meting liet nog een waarde van 1048 zien, nu staat de publicitaire indicator op 2299. Deze waarde ligt net boven de waarde op hetzelfde moment gemeten in 2006. Verder heeft ook de grote mediabelangstelling voor Oranje ervoor gezorgd dat nu al de maximale publiciteitswaarde uit 2004 is overtroffen.

Commercieel
De commerciële indicator stijgt van 1129 naar 1505 en komt na de eerste groepswedstrijd in de buurt van de commerciële waarde uit 2006 (1578). De start van het EK laat een toename van EK gerelateerde tv-commercials zien, maar dit aantal is nog altijd fors minder dan twee jaar geleden. Opvallend is wel dat het aantal EK advertenties in kranten en magazines blijft groeien en groter is dan rondom het WK in 2006. Op de winkelvloer lijken alle commerciële Oranje troeven nu in de schappen te liggen.

Experts
De expert indicator stijgt fors van 125 naar 140. De stijging is vooral te danken aan de voetbalexperts. Na de geweldige wedstrijd van afgelopen maandag is het vertrouwen van de experts in Oranje gegroeid en zij zien de kansen in een succesvol toernooi toenemen. Verder ziet het panel niet veel veranderingen in de basisopstelling voor komende vrijdag. Het marketingpanel geeft aan dat de oranjebeleving en betrokkenheid van de consument nu alleen maar verder zal toenemen. Op dit moment ziet het panel de Welpies (Albert Heijn) en Oranje spelertjes (Super de Boer) als beste Oranje promoties, dit omdat ze simpel en massaal zijn.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan (Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS), Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen directeur Sport1).



Ingezonden persbericht