DAF Trucks
Nieuw managementsysteem voor optimalisatie van efficiency en kwaliteit:
DAF Connect voor zelfreparerende transportbedrijven
Met DAF Connect introduceert DAF een nieuw, compleet managementsysteem om het onderhoud van het wagenpark en de efficiency van de werkplaats van zelfreparerende transportbedrijven te optimaliseren. Connect biedt vervoerders standaard ruim veertig rapportages. Voor kleinere ondernemingen is er Connect Xpress, een minder uitgebreid systeem dat zich met name richt op het optimaliseren van de beschikbaarheid van onderdelen.
DAF hanteert de 'One stop shop'-formule. Dat betekent dat de vervoerder bij DAF voor alles op het gebied van zijn truckvloot terecht kan.
Speciaal voor transportbedrijven die zelf het onderhoud van en de reparaties aan hun voertuigen uitvoeren, ontwikkelde DAF een managementsysteem om inzicht te verschaffen in voertuigkosten, de efficiency van hun werkplaats te optimaliseren en het voorraadbeheer te automatiseren. Bij de ontwikkeling van Connect heeft DAF zich volledig laten leiden door eisen vanuit de markt. De belangrijkste waren een overzichtelijke presentatie van de planning en onderhoudsgegevens en -kosten per voertuig en een gemakkelijke integratie van het systeem binnen bestaande IT-infrastructuren.
Compleet overzicht
Connect geeft per voertuig aan wanneer onderhoud en keuringen dienen plaats te vinden. Het systeem geeft bovendien aan of de daarvoor benodigde onderdelen op voorraad zijn, geeft besteladviezen en plaatst bestellingen rechtstreeks bij de DAF-dealer en eventuele andere leveranciers. Dat betekent dat voor alle werkzaamheden de juiste onderdelen aanwezig zijn, voor een minimale kans op fouten en maximale efficiency.
Connect 'op maat'
Voor elke klant levert DAF een Connect-systeem 'op maat' met daarin opgenomen alle voertuigen, monteurs, onderhoudsschema's en prijzen van onderdelen en werkplaatsbenodigdheden. Om een zo compleet mogelijk beeld van de kosten te krijgen, kunnen in het systeem naast de vrachtwagens en het getrokken materieel onder andere ook de onderhoudsplanning voor hefbruggen, roldeuren, gereedschappen en zelfs brandblussers worden opgenomen.
Connect geeft de zelfreparerende vervoerder een duidelijk inzicht in welke truck per kilometer het meest efficiënt is, wat de omloopsnelheid van onderdelen in het magazijn is, hoe hoog de efficiency van de werknemers is, hoe de winst- en verliesrekening van werkorders er uit ziet en wat de totale kosten van de werkplaats zijn. Als optie zijn modules beschikbaar waarmee barcodescanning en facturatie van werk voor derden tot de mogelijkheden behoren.
Niet alle transportondernemingen hebben behoefte aan een dergelijk uitgebreide rapportage. Speciaal voor met name de kleinere bedrijven ontwikkelde DAF daarom Connect Xpress, dat zich met name richt op een optimale onderdelenvoorziening en -registratie.
DAF Trucks N.V. - een dochteronderneming van het Amerikaanse PACCAR Inc - een van de grootste producenten van trucks in de wereld - is een toonaangevende producent van lichte, middelzware en zware trucks met in Europa*) een marktaandeel van zo'n 14% in de klasse boven 15 ton. De onderneming leverde het afgelopen jaar in totaal bijna 61.000 vrachtauto's af op markten binnen en buiten Europa. Daarnaast is DAF toonaangevend op het gebied van de diensten áchter het product: Multi Support Reparatie- en Onderhoudscontracten, financiële diensten van PACCAR Financial en een eersteklas onderdelen-voorziening. Bovendien ontwikkelt en produceert DAF componenten als assen en motoren voor met name bus- en touringcar-producenten over de gehele wereld. DAF Trucks N.V. heeft fabrieken in Eindhoven (Nederland) en in Westerlo (België) en meer dan 1.000 dealers en servicepunten in Europa.
Eindhoven, 12 juni 2008