Euronews maakt belangrijkste verandering in 15-jarig bestaan bekend


Euronews, alles wordt anders

Lyon, 20080612 -- De nieuwszender Euronews voert, samen met het bureau FFL Paris, een strategische vernieuwing van zijn merk door. Vanaf 4 juni om 20:00 uur M.E.T. wordt alles anders als het aan euronews ligt: een nieuw logo, een nieuwe signatuur, een nieuw uiterlijk, een nieuwe identiteit voor de programma's, een nieuwe website en, via een marketingcampagne, een nieuwe dialoog.

Euronews, de leidende nieuwszender in Europa
Sinds 1993 heeft euronews zijn eigen plaats veroverd tussen de internationale nieuwszenders. euronews wordt over de hele wereld uitgezonden en is in Europa de leider op het gebied van hoeveelheid kijkers en distributie, ondanks grote concurrentie. Maar het houdt niet op bij succes hebben bij de kijkers; er is een merkenstrijd aan de gang.

Een nieuw strategisch en creatief platform, ontwikkeld samen met FFL Paris, om de filosofie van de nieuwszender, gebaseerd op objectiviteit, te promoten.
Euronews is al 15 jaar toonaangevend op het gebied van de verspreiding van accurate informatie: geverifieerde informatie zonder enig vooroordeel. In januari 2007 heeft euronews de krachten gebundeld met FFL Paris. Hiermee heeft euronews z'n mondiale ervaring als grote nieuwszender gecombineerd met een mondiaal bureau om de nieuwszender strategisch verder te brengen. Doel van het nieuwe platform is het belang van het euronewsmodel te benadrukken en te laten zien dat objectieve berichtgeving en prioriteit voor de feiten sterke waarden zijn in een maatschappij die steeds meer te maken krijgt met mediacorruptie. In het tijdperk van de "burgerjournalist" beschouwt euronews het als zijn taak - cruciaal voor een grote nieuwszender - om elke Europese burger zo snel mogelijk de feiten te brengen die hij nodig heeft om een eigen mening te vormen over wat zich in de wereld afspeelt.

Daarom onderscheidt het nieuwe merkplatform van de nieuwszender zich met een uniek model in de ultraconcurrerende nieuwswereld:
- Geen studio, geen presentatoren, waardoor euronews een unieke stijl heeft met een grote herkenbaarheid;
- Een Europese, en daardoor een andere kijk op de wereld;
- Het meertalig bereik wordt uitgebreid met een 8e taal in 2008, namelijk het Arabisch;
- Redactionele politiek: accurate en geverifieerde informatie verstrekken.


De filosofie van euronews:
"Bij euronews denken we dat een te systematisch op sensatiebeluste benadering van de informatie het oordeel van de televisiekijkers forceert en vervormt. Bij euronews geloven we in de intelligentie van mensen en denken we dat de taak van een nieuwszender is elk individu te voorzien van voldoende informatie om hem in staat te stellen een eigen mening te vormen over de wereldgebeurtenissen. Journalistiek is geen zaak van vooringenomenheid; het gaat erom de realiteit in alle objectiviteit weer te geven"

Met dit als uitgangspunt zullen alle elementen van de rebranding en van de nieuwe communicatiecampagne van het merk de beloften van de nieuwszender promoten (de signatuur, het logo, de campagne en de mediastrategie).


Een nieuwe merksignatuur: pure die de missie en het uitgangspunt van het merk in een enkel woord weergeeft
De nieuwe signatuur van euronews staat voor de fundamentele waarden van de zender: oprechtheid, integriteit, transparantie in de nieuwsvoorziening en vooral respect voor de televisiekijker die meer op zoek is naar informatie dan naar een show.


Een nieuw, eenvoudig logo, omdat informatie belangrijker is dan imago
Een cirkel, een van de eenvoudigste geometrische vormen, is het ultieme symbool voor puurheid en perfectie.
En een kleurcode die alleen uit de kleur wit, grijs en zwart bestaat, als symbool voor ons doel om puur informatie te brengen en euronews te positioneren als een universele zender.


Een advertentiecampagne die ervan uitgaat dat nieuws, door vorm en inhoud, transparant moet zijn
De communicatiecampagne van euronews is, boven alles, oprecht en transparant - net zoals de nieuwszender zelf. De doelstellingen van de communicatie worden de consument voorgesteld en duidelijk uitgelegd zowel in de communicatie zelf als in de strategie en de mediaondersteuning.
De visuele beelden en de films zijn helemaal aangepast aan de ondersteunende media, de films hebben voor elke distributeur een eigen versie. (zie de FTP-site hieronder)


Een multimedia strategie ontwikkeld door FFL Media
- In de Europese dagbladen en in de vakpers (Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië en Rusland) evenals in de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten;
- Op monitoren op luchthavens en treinstations (Londen, Brussel, Parijs en Frankfurt);
- Op televisie (campagnes op Eurosport en Trace TV, juni 2008, spots van 20 en 30");
- Online in de vorm van advertenties op internetsites van Europese berichtgeving en in de vorm van een virale marketingactie.

Enkele reacties van de mensen die bij de rebranding betrokken zijn:

Philippe Cayla, Voorzitter van euronews:
"We waren het aan onszelf verplicht om het merk te positioneren en een bevestiging te geven van waar we voor staan, en in termen van communicatie de waarden te weerspiegelen die euronews succesvoller maken vergeleken met concurrenten op de wereldmarkt. Een nieuwszender met als enige doelstelling en enige functie nauwkeurige informatie te verspreiden, geverifieerde informatie. Een nieuwszender die de Europese televisiekijker niet beschouwt als een passieve consument maar als een burger die in staat is eigen meningen te vormen. Wij zijn de enige nieuwszender met als doelgroep volwassenen. Een nieuwszender die zijn gelijke niet kent, zonder ego."

Michael Peters, Algemeen Directeur van euronews:
"Het logo, de merksignatuur en het geheel van de visuele identiteit dat bewust eenvoudig en minimalistisch is, reflecteren de wens van Fred en Farid van FFL Paris om van euronews een universele nieuwszender zonder franje te maken. Sinds januari 2007 hebben we samen een diepteanalyse van de zender gemaakt. We hebben de sterkste elementen behouden en die vormen de fundamentele principes van het nieuwe model. Wat verandert is de manier waarop we die tot uiting brengen; we blijven consequent met waar we voor staan."

Fred & Farid, Covoorzitters van FFL Paris:
"euronews was de eerste klant dat ons als communicatie adviesbureau zijn volledige vertrouwen schonk. Wij hebben grote bewondering voor dit bedrijf, voor het werk dat het verricht, voor de moed om accurate informatie te verspreiden; dat is wat mensen willen als ze een duidelijk voorstelling willen hebben van de wereld om hen heen. Deze rebranding campagne is het resultaat van de besluitvorming van Philippe Cayla in samenwerking met Michael Peters en zijn teams."


Op woensdag 4 juni om 20:00 uur M.E.T., wordt alles anders bij euronews

Euronews vernieuwt z'n televisie-uitzending, z'n internetsite en z'n mobiele programma's.

De televisiezender dat via satelliet, kabel en ADSL alsmede in vliegtuigen en treinstations bereikbaar is, wordt vernieuwd. Het krijgt vloeiende nieuwsprogramma's en sommige programma's krijgen titels die korter en expressiever zijn.

De twee mobiele programma's van euronews waren nog tot 4 juni in ontwikkeling:
euronews pda en euronews mobile (mobiele telefonie).

www.euronews.net krijgt eveneens een nieuw uiterlijk. Dit innovatieve nieuwe internetplatform verschaft gratis VOD-toegang tot alle programma's die in zeven talen via de nieuwszender worden uitgezonden: Engels, Duits, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees en Russisch (Acht talen met ingang van 12 juli 2008 door de lancering van het Arabisch).





Euronews