Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

ONDER EMBARGO TOT 12 JUNI 12.00 UUR

Leidschendam, 12 juni 2008

CBL: supermarktomzet blijft stijgen

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van de Nederlandse supermarkten, presenteert vandaag het CBL-jaarverslag. "2007 was een goed jaar voor de supermarktbranche. De supermarkten hebben het jaar afgesloten met een omzet van 28,7 miljard. Een omzetstijging van 4,7% ten opzichte van 2006", zo maakt CBL voorzitter Klaas van den Doel bekend. Ook de cijfers over de eerste 21 weken van 2008 zien er hoopgevend uit. Mede dankzij een goede paas- en pinksteromzet en het mooie weer, zitten we voorlopig op een groei van 7,6%. "Het CBL verwacht dat de supermarktomzet in 2008, mede dankzij het EK, door de omzetgrens van 30 miljard euro heen zal gaan."

Legitimatieplicht in supermarkten naar 20 jaar

Verder maakt de CBL voorzitter bekend dat supermarkten aan alle klanten die er jonger uitzien dan 20 jaar een legitimatiebewijs gaan vragen bij de aankoop van alcohol en tabak. Ben je ouder dan 16, maar nog geen 20? Dan moet je in de supermarkt je legitimatiebewijs laten zien om alcohol en tabak te kunnen kopen. Supermarkten willen met de maatregel voorkomen dat jeugd onder de 16 jaar nog langer ongestraft alcohol en tabak in de supermarkt kunnen kopen.

In dit najaar moet dit in de supermarkten worden geëffectueerd. Supermarkten gaan het opnemen in hun huisregels, in de winkels zullen bordjes worden opgehangen. We hebben gekozen voor een leeftijdsgrens van 20 jaar omdat dit veel ouder is dan 16, waardoor de wettelijke leeftijdsgrens van 16 beter door de kassamedewerkers beter gehandhaafd kan worden. Het is een leeftijdsgrens waarvoor naar verwachting ook begrip is bij de klant en de samenleving. Let wel, het gaat hier om zelfregulering door de supermarktbranche. De wettelijke leeftijdgrens blijft 16 jaar.

Consument wil zondagopening

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2008 dat de EFMI Business School tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag bekend maakt blijkt dat de consumenten van wie de supermarkt op zondag open is, zeer enthousiast zijn hierover: maar liefst 80% is blij met de zondagopening. Van de mensen die in een gemeente wonen waar de supermarkt niet open mag op zondag, wil een derde dat de supermarkt open is op zondag. Hier geldt nog "onbekend maakt onbemind".

Ondanks de populariteit van de koopzondag heeft het Kabinet plannen om de zondagopening verder in te perken in plaats van uit te breiden. Van den Doel: "Onbegrijpelijk dat men in deze tijd met dit soort plannen komt. Bovendien is het buitengewoon slecht voor de economie. Afschaffing van de koopzondag betekent voor de supermarkten een omzetverlies van 165 miljoen euro per jaar." Het CBL wil dat de bevoegdheid ten aanzien van de zondagopening neer wordt gelegd bij gemeenten. Op lokaal niveau kan heel goed worden bepaald of er behoefte is aan zondagopenstelling.

Verkoop zelfzorgmiddelen groot succes

Een jaar geleden trad de nieuwe Geneesmiddelenwet in werking. Supermarkten kunnen nu ook zelfzorggeneesmiddelen verkopen. Consumentenwens nummer 1 is hiermee in vervulling gegaan. 63% van de Nederlanders heeft inmiddels een supermarkt die zelfzorgmiddelen verkoopt en de helft wil zelfs dat het assortiment zelfzorgmiddelen nu al wordt uitgebreid. In 2010 zal de nieuwe Geneesmiddelenwet worden geëvalueerd. Evenals voorgaande jaren staan de zelfzorgmiddelen op nummer 1 van de Assortimentswensen Top 10*. De omzet zelfzorggeneesmiddelen is in de supermarkt in één jaar tijd verdubbeld van 35 naar 70 miljoen euro.

Nummer 1 van de Ergernissen Top 10* zijn "uitverkochte artikelen/producten". Supermarkten ondervinden veel hinder van files doordat zij gedwongen worden om binnen de voorgeschreven gemeentelijke venstertijden de winkels te beleveren. "Waarom krijgen we niet wat meer de ruimte om iets vroeger in de ochtend onze winkels te bevoorraden en 's avonds langer door te rijden. In de randen van de dag. De supermarktbranche is bereid te investeren in schonere en stillere, misschien wel hybride vrachtwagens zodat omwonenden geen overlast wordt bezorgd", aldus Van den Doel. "Voor de consument goed, want die grijpt niet mis, voor de files goed, voor het milieu goed en voor ons goed. Wanneer wij kunnen bevoorraden buiten de venstertijden om dan kan dit een besparing opleveren van 14 miljoen liter brandstof en 60.000 kilo fijnstof per jaar. Daarnaast wordt de CO² uitstoot verminderd met 36 miljoen kilo per jaar. Dat is net zo veel als 3500 huishoudens in een jaar uitstoten met verwarming, autorijden en vliegen. Bovendien kunnen de dagelijkse boodschappen een half procent goedkoper worden doordat de branche 140 miljoen euro bespaart. Heel snel scoren dus met een hele eenvoudige maatregel.", aldus Van den Doel.

---



Ingezonden persbericht