Ingezonden persbericht

ONDER EMBARGO TOT 12 JUNI 00.00 UUR

Leidschendam, 12 juni 2008

Supermarkten zetten PINnen in tegen stijgende overvallen

Om de veiligheid in supermarkten te vergroten krijgen klanten het verzoek hun boodschappen zoveel mogelijk met PIN af te rekenen. Ook als het gaat om kleine bedragen. Brancheorganisatie CBL, Currence (merkeigenaar van PIN) en de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen hebben de handen ineen geslagen en lanceren vandaag een grootscheepse PINcampagne. Alle supermarkten in Nederland doen eraan mee en dragen uit: Klein bedrag? PINnen mag!

De consument ziet de campagne in september op de buis. Currence zendt dan namens de supermarkten een commercial over PINnen uit. Supermarktmedewerkers krijgen de komende weken voorlichting over de achtergronden van de campagne via de DVD PINnen met sterren waaraan o.a. Hans Klok meewerkt. In september zullen de supermarkten voorzien zijn van posters, stickers etc. om klanten te laten zien dat de voorkeur uitgaat naar PINnen.

De bedoeling is te komen tot een stevige PINgroei in de supermarktbranche. "Vanuit het oogpunt van veiligheid en efficiency willen we de consument ontmoedigen om met contant geld te betalen. En dat geldt ook voor de kleine bedragen. Het aantal overvallen is de afgelopen tijd weer toegenomen, dus u zult begrijpen dat wij het liefst alle cash de winkel uit hebben.", aldus CBL voorzitter Klaas van den Doel. In de eerste vier maanden van 2008 is de supermarkt 78 keer overvallen, in 2007 was dat 47 keer in dezelfde periode.

Jaarlijks wordt er zo'n 1,6 miljard gePINd. 35% hiervan gebeurt in de supermarkt. Klanten betalen nu vooral kleine bedragen contant: 56% contante transacties zijn slechts goed voor 37% van de omzet. Medewerkers van supermarktvestigingen die de grootste PINgroei realiseren krijgen als beloning een bijdrage aan de personeelspot.

Voor klanten is het ook aantrekkelijk om in supermarkten al hun aankopen te PINnen. Dit kost ze niets extra's. Sterker nog, daarmee leveren ze een goede bijdrage aan meer veiligheid en efficiency. Bovendien vallen er in het najaar aantrekkelijke prijzen te winnen tijdens de PIN&Win-acties die supermarkten dan zullen voeren.

---