Project Gemeente Westland

Klanttevredenheid publieksbalie gemeente Westland scoort 7,8

Publicatiedatum: 13-06-2008

De gemeente Westland neemt sinds 2007 deel aan de Benchmark Publiekszaken. Een van de onderdelen van de benchmark is het onderzoek naar de klanttevredenheid van de bezoekers van de balie. Ten opzichte van 2007 stijgt de gemeente Westland van een 37ste naar een 16e plaats. Het totaaloordeel over de dienstverlening aan de balie is gestegen van een 7,6 in 2007 naar een 7,8 in 2008.

De meest opvallende uitkomsten in het onderzoek zijn:
* Alle gemeten onderdelen van Geboden Service (o.a. vriendelijkheid, deskundigheid, duidelijkheid) laten een stijgende lijn zien;
* De gerealiseerde wachttijd voor bezoekers wordt positief gewaardeerd met het cijfer 8;

* De beleving van de bezoekers over de duur van de wachttijd is positief t.o.v. 2007. 97% van de geënquêteerde personen geeft aan binnen 15 minuten te zijn geholpen;

* 80% van de bezoekers komt naar het gemeentehuis zonder vooraf via internet of telefoon te hebben geïnformeerd naar de benodigde bescheiden.

* 3% van de geënquêteerde personen geeft aan dat ze in plaats van het fysieke bezoek van de balie hun contact met de gemeente via internet zouden willen laten lopen, ten opzichte van 23% in 2007;
* De parkeergelegenheid in de nabijheid van het gemeentehuis levert de enige onvoldoende (5,7) op.

Wethouder De Goeij (publiekszaken) is tevreden met het resultaat. We scoren ruim een acht voor klantvriendelijkheid aan de balie. Dat is ook waar wij voor staan in onze dienstverlening naar onze burgers toe. Verder hebben we ook efficiencymaatregelen genomen, waardoor de wachttijd voor de klanten is afgenomen. Daarnaast is er recent onderzoek gedaan naar de werkwijze aan de balies. Conclusie hiervan was dat onze balies klantgericht waren ingericht en dat toont dit onderzoek dan ook aan.

Het onderzoek maakt voor de vijfde achtereenvolgende keer standaard onderdeel uit van Benchmarking Publiekszaken. Dit jaar nemen ruim negentig gemeenten deel die samen meer dan de helft van alle inwoners van Nederland vertegenwoordigen. Bijna 14.000 baliebezoekers werkten mee aan het onderzoek.