Ingezonden persbericht


Grotere diversiteit diensten Amadeus door overname rail-IT-bedrijf


· Technologiepartner voor de reisindustrie biedt nu volledig pakket technologieoplossingen voor het spoor


· Volgende generatie technologie met backbone wordt steeds belangrijker nu treinen op routes onder drie uur concurrentie met luchtvaart aangaan

Hoofddorp, 16 juni 2008 - Amadeus, de belangrijkste aanbieder van technologie voor de reis- en toeristenindustrie, heeft een meerderheidsbelang verworven in Onerail, dat een pakket technologische oplossingen levert aan de spoorwegindustrie. De overname is een belangrijke mijlpaal in de strategie van Amadeus om het scala aan technologische oplossingen voor haar klanten in de reisindustrie te verbreden.

Dankzij deze overname kan Amadeus aan spoorwegmaatschappijen gerichte technologische oplossingen aanbieden, en ze helpen beter te integreren met de luchtvaart. Steeds vaker gaan spoorwegmaatschappijen die actief zijn op langeafstands- en hogesnelheidsroutes samenwerkingsverbanden aan met luchtvaartmaatschappijen, bijvoorbeeld in de vorm van codeshare- en interline-overeenkomsten. Op die manier kan de trein een grotere rol spelen in geïntegreerde transportnetwerken. Op dit moment vervoert het mondiale hogesnelheidsrailnetwerk ongeveer 400 miljoen passagiers per jaar. Verwacht wordt dat dit aantal in 2020 zal zijn verviervoudigd(1).

Philippe Chérèque, Senior Vice President, Corporate Strategy van Amadeus zegt over de overname: "Wij zijn van mening dat de volgende generatie technologie die ontwikkeld is door Onerail, en de topkwaliteit gegevensverwerking en het mondiale distributiebereik van Amadeus, een buitengewoon aantrekkelijke combinatie vormen voor de bedrijfstak. Hiermee kunnen we spoorwegmaatschappijen enorme toegevoegde waarde bieden en - door nauwere banden aan te knopen met deze essentiële reisaanbieders - ook ons aanbod aan reisbureaus en managementondernemingen verbeteren."

Op veel zakelijke routes concurreren de spoorwegondernemingen direct met full-service luchtvaartmaatschappijen, budgetluchtvaartmaatschappijen en - dankzij de liberalisatie van de spoorwegen in Europa - buitenlandse spoorwegmaatschappijen met internationale routes. In deze nieuwe, internationale, concurrerende markt, hebben de spoorwegmaatschappijen een technologie-infrastructuur nodig die hun de flexibiliteit geeft om kansen snel te kunnen pakken en bedreigingen te ontwijken.

Amadeus begon te diversifiëren met de ontwikkeling van een klantenbeheeroplossing van de volgende generatie voor luchtvaartmaatschappijen in 2000. In 2005 nam Amadeus Optims over, en daarmee een compleet pakket omzetmanagement-, vastgoedmanagement- en CRS-oplossingen voor de hotelbranche. De kennis die Amadeus verwierf met Optims wordt gebruikt om een gecentraliseerd distributieplatform van de volgende generatie te ontwikkelen voor de hotelbranche. De overname in 2006 van TravelTainment gaf Amadeus het organisatorische en technische platform om haar vrijetijdstechnologie wereldwijd op de markt te zetten. In 2006 gaf Amadeus uiting aan de diversifiëring door haar naam te veranderen in Amadeus IT Group.

Onerail is gevestigd in Sydney en Toronto.


- einde -

Over Amadeus
Amadeus is een toonaangevende mondiale aanbieder van technologie- en distributieoplossingen voor de reis- en toeristenindustrie en beschikt over ongeëvenaarde deskundigheid op dit gebied. Het bedrijf biedt de allermodernste oplossingen voor de specifieke zakelijke behoeften van luchtvaartmaatschappijen, ongeacht hun omvang, bedrijfsmodel of marktbereik.

Het baanbrekende pakket Customer Management Solution (CMS) van Amadeus, Amadeus Altéa CMS, is gericht op netwerk- en lokale vervoerders. Het Altéa-pakket is gebaseerd op een vernieuwend gemeenschappelijk platformconcept en zorgt voor verbeterde operationele doelmatigheid en meer omzet. Het pakket bestaat uit de oplossingen Altéa Reservation, Altéa Inventory en Altéa Departure Control.

Goedkope luchtvaartmaatschappijen hebben de beschikking over een alternatieve Customer Management Solution, Amadeus Pioneer CMS. Deze is gebaseerd op adaptieve technologie en beschikt over robuuste mogelijkheden die makkelijk aan te passen zijn aan hun groeiende operationele behoeften.

Een verdere aanvulling op deze geïntegreerde IT-oplossingen is Amadeus e-Travel Airline Suite dat onder andere Amadeus e-Retail Engine bevat, de motor achter ruim 250 websites van meer dan 75 luchtvaartmaatschappijen.

Andere zelfstandige IT-oplossingen zijn Revenue Integrity and Automatic Ticket Reissue Tools, alsmede volledige e-ticket-interlining en technologiedienstverlening op het gebied van grondafhandeling.

Meer informatie over de luchtvaartoplossingen van Amadeus vindt u op: www.amadeus.com/airlines.

Contactgegevens:
Amadeus Benelux Improve Communication Network Luc Pannecoeck Ocky Wiemeyer Tel.: +32 2 257 99 11 / +31 23 554 1430 Tel: +31 20 7155330 Fax: +32 2 460 03 84 / +31 23 562 4272 Fax: +31 20 7155339 E-mail: infobe@benelux.amadeus.com/ E-mail: ocky@improve-network.com infonl@benelux.amadeus.com

=============================================
Improve Communication Network
'Pand Noord'
Meeuwenlaan 98-100
1021 JL Amsterdam
Phone: +31 (0)20 715 53 30
Fax: +31 (0)20 715 53 39
E-mail: ilse@improve-network.com
Website: www.improve-network.com
=============================================

(1) Schatting van Amadeus