Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Eerste reactie onderzoeken naar ProRail
De twee onderzoeken van McKinsey laten zien dat er bij ProRail veel goed gaat, maar dat er ook nog belangrijke verbeteringen nodig zijn. Dat betreft onder meer de taak van ProRail om verbeterambities op het spoor te faciliteren en op knelpunten te anticiperen. Ook is het aantal grote storingen, zoals ROVER al lang constateert, groter dan in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

McKinsey constateert verschillen van inzicht tussen ProRail en V&W. Ook is de tevredenheid van de ProRail-klanten (vervoerders en decentrale overheden) gedaald. ROVER vindt het een goede zaak dat ProRail de focus meer op klanttevredenheid zet, maar wil graag dat ProRail zich terdege realiseert dat in feite de hele samenleving belang heeft bij de prestaties van ProRail.

Ook is meer duidelijkheid nodig over de samenhang van verschillende projecten ter verbetering van de spoorveiligheid en de te bereiken veiligheidsniveaus. Het aantal riskante roodlichtpassages is de laatste jaren toegenomen, en het programma om dat aantal terug te dringen heeft vertraging opgelopen.

McKinsey onderzocht ook de systemen voor treindienstleiding, en constateerde dat deze systemen in Nederland relatief slecht scoren op het punt van betrouwbaarheid: er treden veel vaker storingen met grote impact op dan in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. De systemen zijn in eigen beheer ontwikkeld en complex geworden. McKinsey adviseert meer duidelijkheid te scheppen over verdere verbeterdoelstellingen en over de IT-strategie voor de langere termijn.

ROVER bestudeert momenteel de McKinsey-rapporten en de reactie daarop van minister Eurlings.
Pagina geplaatst: 17 juni 2008