Persbericht

Strategische beslissingen benadeeld door slechte controle contactgegevens

~ Strategie en planning vaak gebaseerd op vervuilde data ~

Amsterdam, 17 juni 2008 Bijna een kwart van de bedrijven (23%) gebruikt dagelijks zijn database met contactgegevens bij strategische beslissingen. De overgrote meerderheid (92%) van deze ondernemingen controleren echter niet de gegevens die ze ontvangen. Dit lijkt onbegrijpelijk als je bedenkt dat 97% van de organisaties aangeeft dat analyses van hun klant- en prospectdatabase de basis vormen voor strategische planning(en) en beslissingen.

Dit concludeert QAS, een dochtermaatschappij van Experian®. Het bedrijf vroeg 2.078 respondenten hoe vaak zij contactgegevens gebruiken. Naast de bedrijven die de gegevens dagelijks inzetten voor planningsdoeleinden, zegt 13% dit wekelijks te doen en geeft 16% aan maandelijks een beroep te doen op deze data. Hiermee gebruikt het merendeel van de organisaties (52%) minimaal iedere maand analyses uit de database met contactgegevens voor beleidsplannen. Maar 3% van de respondenten analyseert deze gegevens nooit voor dergelijke doeleinden.

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat bijna alle ondernemingen menen dat een slecht contact data management nadelige financiële gevolgen heeft voor het bedrijf , zegt Jonathan Hulford-Funnell, Group operating officer bij QAS ltd. Zeker bij strategische beslissingen die gebaseerd zijn op verouderde contactgegevens kunnen de gevolgen voor de onderneming aanzienlijk zijn. Daarom is het voor bedrijven van belang om in kaart te brengen hoe en welke gegevens verzameld worden, wie er verantwoordelijk is voor het up-to-date houden ervan en om ervoor te zorgen dat het management betrokken is bij het contact data management. Enkel dan worden contactgegevens verkregen waarmee gefundeerde strategische beslissingen genomen kunnen worden.

(260 woorden)