Gemeente Alphen aan den Rijn

Werk en Bijstand in Alphen werkt

Vier jaar Wet Werk en Bijstand in Alphen werkt

A3-academie Alphen bevordert uitstroom

Het driesporen beleid van de gemeente Alphen op het gebied van re-integratie, het minimabeleid en handhaving is doeltreffend. Dit blijkt uit een evaluatie van het meerjarenbeleidplan Alphen helpt u op eigen benen. Het aantal mensen dat uitstroomde naar werk steeg met 10%, een toenemend aantal mensen maakt gebruik van de nieuwe maatregelen die zijn ontwikkeld om armoede en sociale uitsluiting verder te voorkomen en op het gebied van handhaving heeft de gemeente aantoonbare resultaten weten te boeken de afgelopen vier jaren.

Wethouder van werk en bijstand Robert Blom ziet gezien de resultaten geen aanleiding om het beleid om te gooien; We zijn vooral op het gebied van handhaving nog een lerende organisatie. Ook al hebben we hiervoor een paar goede instrumenten weten te ontwikkelen. Al met al ben ik heel tevreden met het behaalde resultaat. We hebben per slot van rekening heel wat mensen weten te bereiken en te helpen. Ik vind dat een compliment waard.

Het succes is onder meer te danken aan de Work First methodiek waar Alphen zich in heeft vastgebeten. Sinds de start van de zogeheten A3 Academie, waarbij deelnemers op basis van hun mogelijkheden in een bepaald spoor terecht komen dat uiteindelijk naar werk moet leiden, is de uitstroom naar werk met 10% gestegen. Of deze A3-aanpak nu werkelijk een heel grote invloed heeft op het vinden van een baan wordt door ruim 40% van de deelnemers positief onderschreven. Een kleine 30% denkt dat zonder Academie ook wel was gelukt. Daarnaast deden veel meer mensen mee aan re-integratie activiteiten zoals bijvoorbeeld het Maatschappelijk Activeringscentrum Doenja of het project In-gang dat mensen in het kader van sociale activering een werkplek geeft.

Weg naar ondersteunende maatregelen steeds beter bekend In bijna 70% van de gevallen is het gelukt om aanvragen binnen vier weken af te handelen. En voor de afhandeling van bezwaarschriften scoort de gemeente nog beter. 91% hiervan is binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Eind 2007 blijkt uit onderzoek dat klanten van de WWB de dienstverlening met een 7 waarderen. Dat is 0,1 hogere waardering dan in 2006. Landelijk komt de waardering uit op 7,2. Steeds meer bewoners van Alphen weten de weg te vinden naar de speciale minimaregelingen die de laatste jaren zijn ontwikkeld. Uit onderzoek blijkt dat er vanaf 2006 aan ongeveer 600 mensen méér een minimaregeling toegekend is. Het bereik van deze ondersteunende maatregelen is daarmee een stuk groter geworden. En dat was precies de bedoeling van de campagne die is ingezet. Er kwam zo een eind aan de onderbenutting van het hiervoor beschikbare budget.

Handhaving een hele kunst
Met als werktitel Hoogwaardig Handhaven is Alphen een weg ingeslagen waarin op basis van zoals dat heet signaal- en risicosturing gecontroleerd wordt of alles rechtmatig verloopt. Hiertoe zijn bijvoorbeeld in 2007 353 huisbezoeken afgelegd om te kijken of er gefraudeerd wordt of dat mensen extra hulp nodig hebben. De huisbezoeken hebben direct geleid tot de beëindiging van 42 uitkeringen. Daarnaast zijn mensen doorverwezen naar de GGD of het WMO-loket

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn