Gemeente Binnenmaas

Inspraakprocedure herziene welstandsnota

Burgemeester en wethouders van de gemeente Binnenmaas maken bekend dat, op grond van de Inspraakverordening, het concept van de herziene welstandsnota vanaf 23 juni 2008 gedurende een periode van zes weken (tot 31 juli 2008), tijdens de openingstijden van het gemeentehuis, voor een ieder ter inzage ligt. Ook is de conceptnota op deze website te raadplegen, onder Inwoners/Actueel/Ter inzage/Concept herziene welstandsnota.

In 2004 hebben de Hoeksche Waardse gemeenten ieder afzonderlijk een welstandsnota vastgesteld. Deze notas zijn destijds in Hoeksche Waards verband in onderlinge samenwerking opgesteld. Nu de gemeenten gedurende vier jaar met de nota hebben gewerkt, heeft een aantal factoren aanleiding gegeven om de welstandsnota te herzien. De belangrijkste factoren zijn:

* de starre sneltoetscriteria voor licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken;

* de fusie tussen de voormalige gemeenten Binnenmaas en s-Gravendeel;

* een gewenste actualisatie van de nota.

De afgelopen periode hebben de Hoeksche Waardse gemeenten gezamenlijk hun welstandsnota herzien. Dit heeft geresulteerd in een concept welstandsnota van de gemeente Binnenmaas. Dit concept is de voorloper op basis waarvan de Hoeksche Waardse gemeenten gezamenlijk de inspraakprocedure starten. Na de inspraakprocedure wordt de herziening overgenomen in de welstandsnotas van alle gemeenten in de Hoeksche Waard.

De belangrijkste wijzigingen omvatten:

* een actualisatie van de gewijzigde wetgeving;
* een concretisering van de excessenregeling;
* een toevoeging van het onderwerp dakopbouwen;
* een verruiming van de criteria voor veel voorkomende kleine bouwwerken (de sneltoetscriteria).

Tijdens de periode dat het concept van de herziene welstandsnota ter inzage ligt, kan een ieder schriftelijk of mondeling een zienswijze kenbaar maken. Een schriftelijke zienswijze kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Binnenmaas, Postbus 5455, 3299 ZH Maasdam. Voor het geven van een mondelinge reactie of voor een toelichting kunt u telefonisch een afspraak maken met de heer T. van Kralingen van de afdeling Ruimtelijke Zaken, telefoonnummer 078 676 44 33.

gemeentehuis
Sportlaan 22
3299 XG Maasdam

postadres
Postbus 5455
3299 ZH Maasdam

telefoon
078 - 676 44 33

fax
078 - 676 19 58

e-mail
gemeente@binnenmaas.nl