Gemeente Binnenmaas

Oproep voor ondernemers

Ondernemers in Binnenmaas worden uitgenodigd om twee bijeenkomsten bij te wonen, die gaan over de mogelijkheden tot vermindering van administratieve lasten. In het kader van de Regeling Administratieve Lastenverlichting laat de gemeente Binnenmaas verschillende aanvragen, ontheffingen e.d. doorlichten.

Voor burgers en bedrijven betekent het aanvragen van vergunningen en voorzieningen vaak een enorme rompslomp. Een belangrijke doelstelling van de overheid is om deze administratieve lasten met 25% te verminderen. Dit leidt tot een betere dienstverlening en een efficiëntere organisatie. Bij de bijeenkomsten die hiervoor worden georganiseerd, zal een ondernemerspanel aanwezig zijn.

Aanmelden eerste bijeenkomst

De eerste bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 8 juli van 19.30 tot 21.30 uur.
Tijdens de bijeenkomst zal Atos Consulting haar aanpak presenteren voor het onderzoek naar de adminstratieve lasten voor de ondernemers in onze gemeente. In deze eerste bijeenkomst zijn wij vooral benieuwd naar uw ervaringen met betrekking tot de administratieve lasten in de gemeente. Welke ervaring heeft u met de informatievoorziening, de aanvraagformulieren, het proces en de communicatie met u als ondernemer. Uw informatie zal worden betrokken in het onderzoek en de verkenning naar de mogelijkheden tot verbetering (vermindering van de lasten).

Geef uzelf voor de eerste bijeenkomst op vóór 30 juni a.s. bij mevrouw Keizers, via telefoonnummer 078 673 91 33 of per e-mail sandra.keizers@binnenmaas.nl. Bij haar kunt u ook terecht voor vragen en meer informatie over de Regeling Administratieve Lastenverlichting.

Download hier download de lijst met de door te lichten onderwerpen van de Regeling Administratieve Lastenverlichting.

Tweede bijeenkomst

De tweede bijeenkomst vindt plaats in september 2008. In deze bijeenkomst worden in een presentatie alle mogelijke maatregelen toegelicht. U hebt in die bijeenkomst de mogelijkheid om vragen te stellen en op- en aanmerkingen te plaatsen bij de voorgestelde maatregelen.
De bedoeling van deze tweede bijeenkomst is feed-back van u te verkrijgen op de voorgestelde maatregelen en uiteindelijk uw instemming met het totale maatregelenplan, zodat het conceptrapport definitief kan worden vastgesteld. Bij de instemming gaat het er niet persé om dat u het met ieder der afzonderlijke maatregelen eens bent. Het gaat met name om uw oordeel over het totaalpakket aan maatregelen. De vraag die wij aan u zullen stellen is of met dit pakket aan maatregelen de administratieve lasten voor de ondernemer in Binnenmaas voldoende worden teruggebracht.

Achtergrond Regeling Administratieve Lastenverlichting

Wetten en regels zijn nodig. Ze bieden veiligheid voor burgers, bescherming van leefomgeving en milieu. Ze zorgen ervoor dat iedereen optimaal kan deelnemen aan de samenleving. Maar het moet niet doorschieten. In de afgelopen decennia is het Nederlandse regelsysteem steeds complexer geworden. Hierdoor zijn de samenhang en logica van de regels voor burgers en ondernemers niet altijd goed te begrijpen. Onduidelijke formulieren en omslachtige procedures leveren onnodige irritatie op. De naleving van alle complexe regels kost veel geld. Becijferd is dat de administratieve lasten voor ondernemers in totaal 16,3 miljard per jaar bedragen. Een groot deel hiervan wordt veroorzaakt door de rijksoverheid. Maar ook gemeenten dragen hier flink aan bij. Dit door de lokale regelgeving (vergunningen, ontheffingen, meldingen), maar ook doordat bij de uitvoering van landelijke wetten en regels vaak onnodig additionele informatie gevraagd wordt.

Het rijk wil de administratieve lasten met 25% verminderen. Administratieve lastenverlichting zorgt voor minder bureaucratische rompslomp, voorkomt daarmee irritatie en daardoor verbetert de dienstverlening aan burgers en bedrijven. En dat heeft weer een positieve invloed op het imago van de gemeente richting haar klanten. Daarnaast draagt administratieve lastenverlichting bij aan een efficiëntere interne organisatie. Hoewel er al veel maatregelen zijn genomen, is er op gemeentelijk niveau een nieuwe impuls noodzakelijk om deze doelstelling te helpen realiseren.

Atos Consulting zal in onze gemeente een doorlichting van de administratieve lasten uitvoeren en een maatregelenplan opstellen om deze lasten terug te brengen. Het plan biedt de gemeente:
* meer inzicht in de administratieve lasten die de gemeente veroorzaakt (doorlichtingrapport);

* de prestaties van de gemeente op dit gebied in vergelijking met andere gemeenten (best practices);

* bewustwording bij de medewerkers over regels, procedures en administratieve lasten enerzijds en het belang van een goede dienstverlening en een goed imago anderzijds;
* maatregelen voor terugdringing van de administratieve lasten en daarmee een blijvende verbetering van de dienstverlening, grotere klantgerichtheid en efficiëntere bedrijfsvoering (maatregelenplan).

gemeentehuis
Sportlaan 22
3299 XG Maasdam

postadres
Postbus 5455
3299 ZH Maasdam

telefoon
078 - 676 44 33

fax
078 - 676 19 58

e-mail
gemeente@binnenmaas.nl