SGP


19 - 06 - 08 | SGP wil weer bordeelverbod

Omdat de afschaffing van het bordeelverbod averechts heeft uitgewerkt moet dit weer worden ingevoerd. Dat vindt de SGP. Kamerlid Van der Staaij dringt daarop aan in het overleg met de regering over het prostitutiebeleid. Misbruik en mensenhandel tieren nog welig, nieuwe vormen van vrouwenmisbruik zijn erbij gekomen en de controle is versnipperd en onvoldoene.

De SGP zet in op onder meer:

- strafbaarstellen van souteneurschap (aangenomen motie-Van der Staaij)

- invoeren Zweedse model: bezoekers strafbaar stellen
- verhoging minimumleeftijd van 18 naar 21 jaar
- maximumstraf voor mensenhandel verhogen van 6 naar 8 jaar
- werk maken van uitstappprogramma's (aangenomen motie-Van der Staaij)
________________________________________

AO Prostitutie
19 juni 2008
C.G. van der Staaij

In een vergelijkend Noors rapport over prostitutie werd een eenvoudige definitie over prostitutie gegeven. âIn Nederland is het âwerkâ, in Zweden âgeweld van mannen tegen vrouwen en exploitatie van vrouwenâ. De SGP voelt zich bij die laatste definitie zeer thuis: prostitutie is geen liefdevol samenleven van man en vrouw, maar misbruik van vrouwen en een vorm van slavernij. Niemand zou graag zijn vrouw of dochter zien als prostituee.
De SGP is voorstander van een zoveel mogelijk tegengaan van prostitutie en de instelling en handhaving van een verbod op betaalde seksuele diensten. Bijvoorbeeld handel in organen tegen geld verbieden we, waarom dan niet ook het aanbieden van mensen zelf? Is het kabinetsbeleid erop gericht om prostitutie tegen te gaan, zoveel mogelijk te ontmoedigen? Als senator zei deze minister in een kritische beschouwing over deze wet: ââ¦de prijs daarvoor is een veel te hoge, namelijk een vergaande, om niet te zeggen naïeve normalisatie van zogenaamde vrijwillige prostitutie. (â¦) Het meest fundamentele gebrek in het wetsvoorstel is naar ons oordeel dat het prostitutie als gewone arbeid wil behandelen, behoudens situaties van pressie en dwang, en het souteneurschap als gewoon ondernemerschap.â Ik kom dit standpunt helaas in de stukken niet tegen. Dit zou wel in lijn liggen met bijvoorbeeld artikel 6 van het Vrouwenverdrag dat daar uitdrukkelijk om vraagt.

De legalisering van prostitutie is een voorbeeld van mislukt beleid. In de brief heet dat eufemistisch: âde maatregelen waren nog niet voldoendeâ. Het heeft niet opgeleverd wat men ervan verwachtte. In plaats van bestrijding van met prostitutie samenhangende criminaliteit zien we veel negatieve zaken: mensenhandel blijft volop aanwezig, ook in de legale branche; de sociale positie van prostituees is niet verbeterd ; minimaal 8% begon onder dwang; controle is versnipperd en onvoldoende; nieuwere vormen van prostitutie zoals internetprostitutie en ârecreatiehuizenâ enzovoort. Kan de minister eens aangeven wat de legalisering ons eigenlijk wel voor goeds gebracht heeft?
Is ook overwogen om deze âkanalisatiegedachteâ te verlaten en het over een fundamenteel andere boeg te gooien?

Het rapport plaatst strengere handhaving wel erg gemakkelijk tegenover het gedogen vroeger. Alsof de opheffing van het bordeelverbod als zodanig de wil om te handhaven zou verbeteren. Daar was legalisatie niet voor nodig. Juist een wettelijk verbod maakt optreden veel gemakkelijker.

Al met al heb ik gemengde gevoelens bij de voorliggende stukken. De SGP mist een goede, inhoudelijke reactie op de grote hoeveelheid aanbevelingen van het rapport mensenhandel. De zogenoemde kabinetsreactie op de evaluatie van welgeteld driekwart A4 schiet tekort. Een integrale beleidsvisie en een reactie op het Plan van Aanpak uit 2004 ontbreekt.
Dat neemt niet weg dat diverse voornemens van het kabinet, zoals tav het expliciet mogelijk maken van de nuloptie, en de strafbaarstelling van bepaalde vormen van prostitutie onze steun hebben.

Op een aantal punten wil ik nog nader ingaan.


1. Verplichte regulering (en toetsing)

Het is een goede zaak dat ook prostitutie buiten bordelen niet ongemoeid blijft, maar er uitdrukkelijk oog is voor alle vormen van prostitutie. Maar wat betekent dat voor nieuwe vormen? Dit wetsvoorstel mag beslist niet leiden tot uitbreiding van deze branche. Uniformiteit mag geen dekmantel zijn voor afgedwongen spreiding over het land. Vergunnen geen goedkeuren. Impliceert vergunningverlening ook een verplichte toetsing of iemand legaal in Nederland verblijft?


2. Ongelimiteerde nuloptie

Bij het prostitutiebeleid worden gemeenten die kiezen voor een nuloptie vaak op de vingers getikt, omdat zij dat niet mogen op basis van ruimtelijke argumenten. Hoewel dat onjuist is, moet er volledige duidelijkheid komen. Betekent de nuloptie voor deze minister dat gemeenten volledige vrijheid krijgen, en de vrijheid niet wordt ingeperkt door eisen aan de argumentatie te stellen? Deze discussie moet nu eindelijk tot een goed einde gebracht worden.


3. Internetprostitutie

De minister kiest voor een lokale aanpak. Begrijpelijk, maar dit maakt ontduiking van de regels wel veel gemakkelijker. In het bijzonder voor internetprostitutie. Als handhaving ook vooral lokaal plaatsvindt, hoe wordt deze internetprostitutie dan concreet aangepakt? Komt hiervoor een landelijke toezichthouder? Nu is er zelfs geen volledig beeld beschikbaar!


4. Strafbaar stellen souteneurschap

De minister zegt dat de strafbaarstelling van mensenhandel (273f Sr) voldoende ruim is om de activiteiten van een souteneur daaronder te brengen, ziet slechts ruimte voor beperkte aanpassingen in de WED. Dat is een te beperkte benadering. Het evaluatierapport zegt juist dat een ruime meerderheid te maken heeft met een pooier. Het rapport mensenhandel concludeert dat 273f te vaag is en dus onvoldoende houvast biedt voor de definitie van uitbuiting. .


5. Strafbaar stellen prostitueebezoek

De maatregel om als sluitstuk prostitueebezoek van illegale prostituees strafbaar te stellen klinkt positief. Waarom wordt er slechts gesproken over âoverwegenâ? Artikel 19 van het Verdrag inzake bestrijding van mensenhandel vraagt ook om maatregelen. Graag de toezegging dat dit nu echt gebeurt. Het zal duidelijk zijn dat onze wens verdergaand is. Zie het voorbeeld van Zweden, waar elk prostitueebezoek strafbaar is. Wil de minister ook dat overwegen?


6. Uitvoering motie uitstapprogrammaâs

Het is pijnlijk te constateren dat de SGP-motie van alweer jaren terug over uitstapprogrammaâs slechts in 6% van de gemeenten tot beleid heeft geleid. Wat is er eigenlijk de afgelopen jaren gedaan? Graag zien we de toegezegde format tegemoet, waarbij deze door gemeenten dan wel verplicht gevoerd moet worden. Ook hulpverlening voor prostituees is slechts beperkt beschikbaar. Slechts 23% van de gemeenten besteedt hier aandacht aan.


7. Verhoging minimumleeftijd prostitutie

De SGP wil de minister dringend aanbevelen de leeftijd voor prostitutie in ieder geval van 18 naar 21 te verhogen. Waar zitten de aarzelingen van de minister precies op vast?


8. Hogere strafmaat en fax/sms-bombardement

De strafmaat voor mensenhandel zonder strafverzwarende omstandigheden (6 jaar) wordt vergeleken met andere misdrijven licht genoemd. Graag verhogen naar 8 jaar.
Er wordt soms succesvol gebruik gemaakt van een faxbombardement om het werken onmogelijk te maken. Dit kan natuurlijk ook via sms of andere methoden. Wat vindt de minister van gebruik van deze mogelijkheid?


9. Toezicht en handhaving: samen!

Op papier wordt prostitutie prioriteit bij de diverse betrokken instanties. De SGP vindt het verbazingwekkend dat er nog steeds geen goede samenwerking is tussen Belastingdienst, arbeidsinspectie en politie. Er is sprake van âieder voor zichâ. De Belastingdienst wordt zelfs meer gevreesd dan de politie! Nu al heeft eenderde van de bedrijven ooit een sanctie opgelegd gekregen! Gedwongen prostitutie wordt echter niet sterk gecontroleerd, veel minder dan bijvoorbeeld minderjarigheid of ontbreken werkvergunning. De politie moet dan ook meer menskracht krijgen om zich juist op het opsporen van gedwongen prostitutie te richten, juist ook in het illegale circuit en de zogenoemde âthuiswerkersâ.

Het is de SGP nog niet duidelijk geworden wie waarvoor verantwoordelijk is en wie (extra) toezicht door de politie betaalt. Die duidelijkheid moet er gewoon voor ieder zijn. Wat gaat de minister ertegen doen dat er nog steeds gemeenten zijn die misstanden niet aanpakken en niet reageren op bestuurlijke rapportages door de politie?


10. Inzichtelijkheid vergroten

Het toezicht is zelfs zo slecht geregeld dat er eigenlijk niet goed duidelijk is wat er nu precies wordt opgespoord, wie waarmee bezig is en of er sprake is van âweglopenâ naar een andere regio. Graag zien wij hiervoor een landelijke registratie.
Ook moeten plaatselijke exploitanten zien dat er door gemeenten werkelijk wordt gecontroleerd: verplicht publiceren dus van controles.


11. Bibobprocedure toepassen

De Bibob-procedure blijkt in Amsterdam een stevig effect te hebben. Wordt deze procedure bij de vergunningverlening verplicht gesteld?


12. Breezerseks en loverboys

De rapportage over breezerseks maakte een voorzichtig begin aan het inzichtelijk krijgen van instrumentele seks. Omdat dit ook gezien kan worden als een vorm van prostitutie met minderjarigen, vragen wij hiervoor ook de aandacht van de minister bij de Kaderwet. Welke maatregelen gaat de minister concreet ondernemen?

De minister moet ook meer aandacht geven aan alternatieven voor minderjarige meisjes die slachtoffer worden van loverboys.

SGP wil weer bordeelverbod