Veiling snelwegtankstations brengt niet meer concurrentie

20/06/2008 12:01

Bovag

BOVAG Tankstations vindt dat na vijf veilingrondes de concurrentie tussen snelwegtankstations volstrekt onvoldoende verbeterd is. Dat was wel het doel van de overheid met een veilingsysteem voor tankstations. BOVAG onderschrijft veel van de bevindingen in het SEOR-rapport "Rapport Evaluatie Benzineveiling", dat vandaag aan de Tweede Kamer is aangeboden.

De overheid besloot midden jaren negentig dat meer concurrentie in de tankstationbranche wenselijk is, vooral langs de rijkswegen. Vijf maal veilde zij daartoe concessies voor tankstations. Dat zijn vergunningen om een tankstation langs de snelweg te mogen exploiteren. Die veilingen hadden tot meer concurrentie langs de rijksweg moeten leiden, maar dat is volstrekt niet gelukt. Onderzoeksbureau SEOR evalueerde in opdracht van de overheid dit veilingsysteem.

BOVAG onderschrijft een groot deel van de conclusies in het SEOR-rapport, vertelt secretaris Jan Bessembinders van BOVAG Tankstations: "Over het algemeen delen wij de mening van SEOR dat er na vijf veilingen geen sprake is van echte nieuwe toetreders en dit staat in schril contrast tot de oorspronkelijke bedoelingen van de overheid. Het handjevol nieuwe toetreders dat de veilingen tot nu toe heeft opgeleverd, heeft geen netwerk van betekenis langs de rijksweg en in zoverre zijn zij niet in staat iets in te brengen tegen de dominante positie van de grote oliemaatschappijen. Partijen die wel enige tegenkracht kunnen bieden, slaan hun slag niet tijdens een veilingronde, maar kopen hele netwerken buiten de veiling om op."

Vooral het veilingreglement is de veroorzaker van het uitblijven van echt nieuwe partijen. "De zogenaamde topdeelregeling blijkt een averechts effect te hebben", stelt Bessembinders. Volgens die regeling moet een partij die het hoogste bod uitbrengt op een eigen locatie, het verschil betalen tussen het eigen winnende bod en het op één na hoogste bod, met een maximum van dertig procent van dat eigen bod. Dat topdeel gaat naar de Staat. "Die topdeelregeling was juist bedoeld om exorbitante biedingen van vergunninghouders op het eigen tankstation tegen te gaan, maar in de praktijk blijkt dat niet te werken", zegt Bessembinders. "Daarom is het jammer dat SEOR adviseert om de topdeelregeling te houden zoals hij is. Wij denken dat niet ingrijpen zal leiden tot meer eenheidsworst langs de rijksweg en een versneld verdwijnen van zelfstandige ondernemers."

De onderzoekers van SEOR adviseren overigens wel degelijk grondige maatregelen voor meer marktwerking, dit tot tevredenheid van BOVAG. "Meer informatie in het biedboek stelt nieuwkomers en buitenstaanders in staat om een beter onderbouwd bod op een locatie uit te brengen", legt Bessembinders uit.

Ook het toestaan van een tweede merknaam op dezelfde locatie is een maatregel die BOVAG al eerder heeft voorgesteld. En een nieuwe reductieverplichting, waarbij grote maatschappijen hun aandeel langs de rijksweg gemaximeerd zien, is volgens BOVAG ook een goede manier om te waarborgen dat er ook daadwerkelijk kansen voor zelfstandige ondernemers en nieuwe partijen langs de rijksweg komen. Bessembinders: "Al met al goede maatregelen die wij liever vandaag dan morgen ingevoerd zouden zien. Wat wij alleen niet begrijpen, is dat de onderzoekers eerst voorstellen om de prijzen langs de rijksweg in kaart te brengen voordat de overheid daadwerkelijk ingrijpt. Dat kost onnodig veel tijd, geld en rompslomp. De overheid heeft nu een kans om eerder gemaakte fouten te herstellen. Die kans mag zij niet voorbij laten gaan."





http://www.bovag.nl




BOVAG