Eerste 3- sterren corporatie van Nederland

20/06/2008 12:15

KWH

Kort geleden behaalde woCom het KWH-Huurlabel. Eerder voldeed de corporatie ook aan de criteria die worden gesteld voor het behalen van het KWH-Maatschappijlabel en KWH-Goed Werkgeverschapslabel. Met deze drie kwaliteitslabels mag woCom zich de eerste 3-sterren corporatie van Nederland noemen.

Vergelijk het met een toprestaurant; hoe meer sterren, hoe hoger de kwaliteit. Met drie sterren bewijst woCom dat zij voldoet aan een hoog kwaliteitsniveau. Een ster ontvang je niet zomaar; je moet daarvoor één van de KWH-labels behalen. KWH (Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector) toetst aan de hand van een aantal vastgestelde criteria of corporaties de goede dingen goed doen. Niet alleen bij de huurders, maar ook bij andere belanghouders van corporaties, zoals gemeenten en zorg- en welzijnsinstellingen. Met meer dan 300.000 vragenlijsten, 30.000 telefoontjes en 500 corporatiebezoeken per jaar onderzoekt KWH of corporaties maatschappelijk goed presteren. Voldoet de corporatie daarbij aan de hoge kwaliteitsstandaard, dan ontvangt zij een KWH-label. Bijvoorbeeld het KWH-Huurlabel, het KWH-Maatschappijlabel en het KWH-Goed Werkgeverschaplabel. Ieder label staat voor een ster. Hoe meer sterren, hoe hoger het kwaliteitsniveau van de corporatie.

Met het behalen van drie sterren laat woCom zien dat ze maatschappelijk goed presteert en dat zij haar verantwoordelijkheden richting haar huurders en belanghouders zeer serieus neemt. Edwin Delsing, directeur-bestuurder woCom, is dan ook erg blij met de behaalde sterren: 'Drie KWH-labels. Drie sterren. Ik kan u zeggen dat ik erg trots ben op onze organisatie. Extra trots op het feit dat we nu een 3-sterren corporatie zijn en ook nog de allereerste van Nederland. De systematiek van KWH helpt ons gericht te werken aan kwaliteitsverbetering. Blijvend, want al hebben we de drie labels gehaald, er zijn altijd nog zaken die we willen verbeteren. En natuurlijk doen we er alles aan om de drie labels te behouden en de kwaliteit steeds te blijven verbeteren.'

Dat het behalen van drie sterren een hele prestatie is, benadrukt Erwin Bel, directeur-bestuurder KWH: 'Concreet betekenen deze sterren dat woCom aan meer dan 150 kwaliteitsnormen voldoet. Hierbij kun je denken aan zaken als: belanghouders actief betrekken in het beleidsproces, klachten passend oplossen en een effectieve stijl van leiding geven. Met deze sterren bewijst woCom dat ze aan een hoge kwaliteitsstandaard voldoet. Een bijzondere maatschappelijke prestatie, waarbij woCom een voorbeeld is voor alle maatschappelijk ondernemers in Nederland.'