Gemeente Hulst


Persbericht - 20.06.2008

WMO-ondersteuning Hulst op Zeeuws gemiddelde

Vanaf 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. De Wmo regelt dat mensen die hulp nodig hebben in het dagelijkse leven, ondersteuning krijgen van hun gemeente (hulp in het huishouden, een rolstoel of woningaanpassing). In de Wmo is ook de ondersteuning van mensen die zich inzetten voor hun medemens of buurt (mantelzorgers & vrijwilligers) geregeld. Verder stimuleert de Wmo activiteiten die de onderlinge betrokkenheid in buurten en wijken vergroten. En tenslotte biedt de wet ook ondersteuning om te voorkomen dat mensen later zwaardere vormen van hulp nodig hebben.

Per 1 januari 2007 ligt de verantwoordelijkheid voor ondersteuning helemaal bij de gemeenten.
Om te weten of dat naar ieders tevredenheid verloopt, wordt dit jaarlijks getoetst. In Zeeland wordt dat op een uniforme wijze door Scoop uitgevoerd. Per gemeente zijn 500 vragenlijsten uitgezet. De response in de gemeente Hulst was hoog, namelijk 52%. Geconcludeerd mag worden dat de gemeente Hulst over de gehele breedte van het onderzoek vergelijking met de andere Zeeuwse gemeenten gemiddeld scoort. Wat betreft WMO-uitgaven, steekt Hulst er met kop en schouders bovenuit. Is het gemiddelde per hoofd van de bevolking op jaarbasis in Zeeland 230,--, in Hulst is dat maar liefst 282,--.

Getoetst werd hoe de ontvangen ondersteuning werd gewaardeerd. 75% van de respondenten in de gemeente Hulst geeft aan het precies is wat ze nodig hebben (Zeeland 80%). 70% geeft aan dat het huishouden door de ondersteuning beter loopt (Zeeland 71%). 62% geeft aan dat men gemakkelijker ergens kan komen (Zeeland 61%). 61% is van mening dat de ondersteuning de zelfstandigheid vergroot (Zeeland 62%). 45% geeft aan dat meer activiteiten buitenshuis mogelijk zijn (Zeeland 40%) en 44% vindt dat er betere contacten mogelijk zijn door de ondersteuning (45%).

Resultaten per onderdeel
Uit het onderzoek blijkt dat in de gemeente Hulst 85% weet waar zij moeten aankloppen voor hun aanvraag voor ondersteuning. 56% bleek al eens contact gehad te hebben met het Wmoloket (Zeeland 42%). De behulpzaamheid van de loketmedewerkers en de toegankelijkheid werden daarbij als meest positief beoordeeld. De bereikbaarheid met het openbaar vervoer werd slechts door 16% als voldoende beoordeeld (Zeeland 25%).
In de gemeente Hulst heeft 46% van de respondenten als eens gehoord van de Wmo-adviesraad.
Zeeland breed gezien is dat een hoog percentage. Gemiddeld kent in Zeeland slechts 34% de Wmo-raad in de gemeente. De ondersteuning werd bij 49% van de respondenten binnen 4 weken ontvangen (Zeeland breed is dat 54%). 47% vond dat het hoe dan ook te lang duurde. De informatieverstrekking over de afhandeling werd door 72% als voldoende ervaren en 76% kreeg uiteindelijk de ondersteuning die zij wensten (Zeeland resp. 75% en 83%).

---

Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: communicatie@gemeentehulst.nl