AutoRai

Helft Nederlanders wil auto onder de 10.000 euro

(6/20/2008)
Ruim de helft van de Nederlanders kiest voor een model onder de 10.000 euro als ze morgen een nieuwe auto zouden moeten kopen. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Roemeense automerk Dacia liet uitvoeren door onderzoeksbureau MWM2 ter gelegenheid van de introductie van de Dacia Sandero.

Maar liefst drie kwart van de 1.243 geënquêteerden koopt liever een tweedehands auto in plaats van een nieuwe. Genoemde redenen hiervoor zijn onder meer de hoge afschrijving en de aankoopprijs.

Prijs is doorslaggevend
De prijs is voor Nederlanders een van de belangrijkste aanschafmotieven bij het kopen van een auto; vrouwen vinden de prijs zelfs het allerbelangrijkste. Verder scoort de (gepercipieerde) betrouwbaarheid van een auto erg hoog, net als het brandstofverbruik en de veiligheid.

Automerk niet belangrijk
Minder doorslaggevend voor het wel of niet aanschaffen van een auto is het merk. Slechts een derde van de ondervraagden vindt het écht belangrijk in welk merk auto zij de weg op gaan. Vrouwen hechten hier zelfs nog minder waarde aan dan mannen. Ook de mening van anderen doet Nederlanders weinig: 95 % kan het niets schelen wat anderen vinden van het merk auto waar ze in rijden.

Dacia Sandero: praktisch én aantrekkelijk geprijsd Het aanbod van Dacia, hét value for money-automerk dat opereert onder de vleugels van Renault, sluit helemaal aan bij de wensen van Nederlanders. Alle modellen zijn ruim en handig, maar toch betaalbaar. Perfect voor praktische bestuurders die zich nergens druk over willen maken.

Twee en een half jaar geleden introduceerde Dacia al de Logan Sedan en Logan MCV, en nu komt het merk met de Dacia Sandero. Deze compacte en robuuste vijfdeurs hatchback is vanaf 27 juni te koop vanaf 8.495 euro.