AutoRai

'Opel Eye' leest verkeersborden en verhoogt veiligheid

(6/20/2008)
Opel introduceert een primeur: een camera die bestuurders op twee manieren helpt. De functie âTraffic Sign Detectionâ leest borden met maximumsnelheden of inhaalverbod en geeft deze weer in het instrumentenpaneel. De âLane Departure Warningâ waarschuwt bestuurders wanneer ze ongemerkt afwijken van hun rijstrook.

Samen hebben deze twee systemen een positieve invloed op de rijveiligheid, verminderen ze daarnaast stress en kunnen dure boetes voor snelheidsovertredingen voorkomen.

âDeze nieuwe voorzieningen passen in Opels filosofie waarbij het rijplezier wordt verhoogd door bestuurders te helpen zonder hun controle te verminderen,â aldus Hans Demant, managing director van Opel. âConcreet betekent dit dat het systeem de bestuurder informatie geeft zonder tussenbeide te komen.â

De groothoekcamera met hoge resolutie en de processoren worden het âOpel Eyeâ (het Opel-oog) genoemd. Het systeem werd gezamenlijk ontwikkeld door ingenieurs van GM/Opel in Rüsselsheim en specialisten van toeleverancier Hella. De camera, die zich tussen de voorruit en de achteruitkijkspiegel bevindt, detecteert verkeersborden en wegmarkeringen. Het is niet veel groter dan een mobiele telefoon maar kan dertig beelden per seconde registreren. Twee signaalprocessoren en door GM gepatenteerde software, filteren en lezen de foto's.

Opgelet: dit is de nieuwe snelheidsbeperking!
De functie âTraffic Sign Detectionâ kan borden met een snelheidsbeperking of inhaalverbod lezen en de bestuurder informeren wanneer de beperking wordt opgeheven.
Afhankelijk van de lichtomstandigheden begint het systeem verkeersborden al vanaf honderd meter afstand te lezen. De camera focust op cirkelvormige patronen en identificeert vervolgens de getallen erin via contourvergelijking. Wanneer een foto overeenkomt met een verkeersbord in de software van de auto, wordt het verkeersbord weergegeven in het instrumentenpaneel.

Het systeem geeft steeds de meest relevante informatie weer om de veiligheid te waarborgen en filtert verschillende verkeersborden eruit om de bestuurder niet te overweldigen. Als er twee verkeersborden vlak bij elkaar worden herkend, geeft het systeem voorrang aan speciale borden, zoals âverboden in te halenâ, boven snelheidsbeperkingen.

De waarschuwingen worden gedurende enkele seconden weergegeven met een symbool in het midden van het instrumentenpaneel tussen de grote ronde wijzerplaten. Bovendien kunnen bestuurders op elk moment het laatst gedetecteerde verkeersbord opnieuw oproepen met een druk op een toets op het stuurwiel. Traffic Sign Detection kan worden geactiveerd via een subpagina in het menu van de boordcomputer.

Aangezien de camera in real time werkt, geeft Opel Eye meer accurate informatie dan draagbare navigatiesystemen waarin snelheidsbeperkingen zijn opgeslagen. Wanneer een snelheidsbeperking wordt gewijzigd door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden, heeft Opel Eye het gezien.

De processoren kunnen verkeersborden herkennen, omdat de meeste uniform zijn ontworpen, conform de Wenen Conventie inzake verkeersborden en signaleringen. Deze overeenkomst uit 1968 standaardiseert de verkeersborden in meer dan tachtig landen.

âToen we aan het Opel Eye werkten, hebben we de capaciteiten van het systeem aanzienlijk verhoogd. Op Duitse snelwegen bijvoorbeeld, hebben verschillende rijstroken soms verschillende snelheidsbeperkingen. Het Opel Eye slaagt er keer op keer in om de juiste snelheid te registreren," aldus Dr. Christoph Schmidt, Engineering Group Manager van GME Electronics.

Lane Departure Warning: alarm geeft ongewenste verandering van rijstrook aan
De Opel Eye camera controleert ook of bestuurders op de snelweg op hun rijstrook blijven. Dit voorkomt gevaarlijke situaties, zoals bestuurders die achter het stuur in slaap vallen. De Lane Departure Warning kan met een toets worden in- en uitgeschakeld. Wanneer deze actief is, waarschuwt het de bestuurder met een gonggeluid en een knipperlichtje in het instrumentenpaneel.

De Lane Departure Warning gebruikt een tweede
signaalverwerkingsprocessor en software om de lijnen en overlangse patronen te filteren bij snelheden vanaf 50 km/u. Zo kan het systeem rijstroken herkennen. Met specifieke algoritmen, die bepalen in welke omstandigheden er alarm moet worden gegeven en op basis van de bewegingen van het stuur en de richtingaanwijzers (die een bewuste verandering van rijstrook aangeven), is het systeem ontwikkeld om alleen te reageren als het echt nodig is.

âEen auto die ziet en die de bestuurder ruim tevoren kan waarschuwen voor potentiële gevaren is opnieuw een belangrijke stap in onze ongevalpreventiestrategie op lange termijn,â aldus Demant. GM Europe werkt ook aan een âvehicle-to-vehicleâ communicatiesysteem tussen voertuigen. Hierbij kunnen autoâs gegevens, zoals hun exacte positie en snelheid, met elkaar uitwisselen.

Bestuurders kunnen zo op voorhand gewaarschuwd worden wanneer ze in elkaars dode hoek rijden, op een moeilijk zichtbare plaats gestopt zijn of dezelfde kruispunten oprijden. Er loopt momenteel een pilotproject in de Duitse deelstaat Hessen, in samenwerking met de deelstaatregering.

Opel Eye, met de functies Traffic Sign Detection en Lane Departure Warning, zal als optie worden aangeboden in de nieuwe Opel Insignia. In de toekomst zullen nog andere modellen volgen, conform Opels filosofie van democratisering van technologie.
In 2003 introduceerde Opel als eerste autofabrikant het innovatieve AFL-systeem (Adaptive Forward Lighting) met dynamische bochtverlichting en 90º-hoekverlichting in het mid-size segment. Datzelfde jaar maakte Opel de Continious Damping Control (CDC) beschikbaar voor Astra-rijders. Daarvoor was deze optie meestal slechts verkrijgbaar op luxe autoâs en exclusieve sportautoâs.