Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 20 juni 2008 (20/06/08)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Vorige week las de trouwe lezer van de Nieuwsflits dat Helga Stevens een Actuele Vraag stelde over de investeringen in de Waalse ziekenhuisinfrastructuur. Woensdag stelde ze hierover opnieuw een Actuele Vraag. Aanleiding was tweeërlei : enerzijds had minister Vanackere vorige week beloofd dit dossier ter sprake te brengen op de Interministeriële Conferentie (IC) van dinsdag ; anderzijds bleef de Vlaamse ziekenhuiswereld (bij monde van het VVI) ongerust over de onrechtmatige inbeslagname van 332 miljoen euro door Wallonië. Minister Vanackere bevestigde dat hij het onderwerp ter sprake bracht op de IC en herhaalde dat er geen reden tot ongerustheid is. Helga was tevreden met dit antwoord. Wel blijft ze met een wrang gevoel zitten. Feit dat de ziekenhuiswereld de noodklok blijft luiden in dit dossier, betekent dat er iets borrelt. Waar rook is, is waarschijnlijk ook wel vuur. Wordt onvermijdelijk vervolgd.

Mark Demesmaeker ondervroeg minister Keulen over het woonbouwproject Novarode, een voormalige papierfabriek in Sint-Genesius-Rode. Mark greep dit groot project (300 wooneenheden) in het centrum van de faciliteitengemeenten aan om de werking en de rol van Vlabinvest te bespreken. Vlaanderen noch Vlabinvest is bij dit project betrokken en kan dus op geen enkele manier sturen om een Vlaams karakter van de regio te beschermen, laat staan versterken. Via juridische hoogtechnologie slaagden de investeerders er immers in om het recht van voorkoop van Vlabinvest te omzeilen. Hoewel Vlabinvest steeds meer middelen krijgt en een uitbreiding kent van het werkingsgebied, stuit het nog steeds op beperkingen. Een ander knelpunt is dat de bereidheid tot samenwerking van de lokale besturen vereist is. En laat dit nu net geen evidentie zijn voor sommige gemeentebesturen in de Vlaamse Rand, gedomineerd door een Franstalige meerderheid. De minister ziet het project met lede ogen aan. Door het gunstig advies over het BPA heeft ook de provinciale deputatie elke sturende hefboom uit handen gegeven. En wat de knelpunten van Vlabinvest (vb. mbt. de omzeiling van het recht van voorkoop) betreft, suggereerde de minister dat alle suggesties welkom zijn. Mark neemt de handschoen op. Ook stedenbouwkundig schort er toch wel een en ander aan dit project. Ook hier zal Mark erop toezien dat de eigenheid van deze groene buitengemeente niet opgeofferd wordt aan het geldgewin van projectontwikkelaars. Mark zal hierover binnenkort minister Van Mechelen bevragen.

Gino De Craemer stelde deze week minister Keulen de vraag of het toewijzingsbeleid in de sociale huisvesting naar behoren werkte. De minister wist te antwoorden dat vooral de grotere steden en gemeenten nu volop bezig zijn met het opstellen van gemeentelijke toewijzingsreglementen om het beleid in uitvoering te brengen. Door de brede toetsing vanuit het veld die dit soort reglementen moet ondergaan, gebeurt dit niet in 1-2-3. Ook wees Keulen op de lokale verantwoordelijkheid voor van de vooruitgang in deze dossiers. Gino was tevreden dat Brugge dit reglement als eerste heeft ingediend, in tegenspraak met het bekende spreekwoord. Na aandringen van Gino bevestigde de minister ook nog dat het hele proces van dichtbij door de Vlaamse diensten wordt opgevolgd en dit zeker ook zo zal blijven gedurende de eerste maanden van de werkelijke intrede van het beleid, zodat een snelle aanpak van onbedoelde gevolgen mogelijk is.

Donderdag ondervroeg Piet De Bruyn de minister van onderwijs Vandenbroucke over de werking van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) en over de gevolgen van het opstappen van een aantal studentenraden uit de VVS. De grootste bekommernis van Piet betrof het gebrek aan representativiteit dat ontstond door het opstappen van de Leuvense studentenkoepel LOKO en meer recent ook van de koepel W&K. Als adviesorgaan voor de overheid, is het belangrijk dat VVS kan doen wat het pretendeert te doen: spreken namens alle Vlaamse studenten. Die garantie biedt de huidige samenstelling niet. De collegas van Groen! en sp.a probeerden van het debat een ideologische strijd te maken. Piet verwierp dit discours met klem. Het probleem is niet te herleiden tot de klassieke wrijvingen die er tussen de verschillende associaties bestaan. De minister bleef in zijn antwoord eerder op de vlakte en verwees naar de statuten van de VVS en naar de decretale bepalingen waaraan ze als adviesorgaan moeten voldoen. Opvallend was de consensus over de partijgrenzen heen dat een verdeelde studentenvertegenwoordiging geen goede zaak is voor de studenten in Vlaanderen. Piet maakte na de commissie afspraken met de aanwezige vertegenwoordigers van zowel VVS als LOKO om nader kennis te maken en het dossier verder te bespreken.

Tijdens de plenaire vergadering werd een door Jan Peumans ondertekend voorstel van resolutie betreffende het opstarten van proefprojecten met "slimme" verkeerslichten bijna kamerbreed goedgekeurd. Zowel voor het openbaar vervoer als voor het privé-vervoer is een goede doorstroming essentieel op een moment dat de wegen dichtslibben en verdere uitbreiding van de wegcapaciteit verre van evident is. Dynamisch verkeersbeheer op basis van bestaande en steeds verdere evoluerende technologie kan daarbij een deel van de oplossing zijn. Het parlement vraagt daarom aan de Vlaamse regering de impact op de verkeersdoorstroming te onderzoeken en in functie van dat onderzoek proefprojecten te starten met zelfregulerende of slimme verkeerslichten op kruispunten, om de fileduur en de milieuhinder terug te dringen. Zon verkeerslicht telt met behulp van sensoren de voertuigen die komen aanrijden in de verschillende richtingen. De richting met de meeste wagens krijgt dan sneller groen licht. De Vlaamse mobiliteitsproblematiek is immers in die mate één van dé grote maatschappelijke problemen, dat het enkel door een combinatie van maatregelen kan worden opgelost.

Het einde van het parlementair jaar is in zicht, en daarmee ook het einde van het schooljaar. Een aantal volksvertegenwoordigers had tijdens de plenaire vergadering vragen over de invulling van maandag 30 juni. Leerlingen kregen van overheidswege een verlofdag, leerkrachten niet. Veel meer vragen waren er echter met betrekking tot de deliberatieperiode na de examens, het gebrek aan opvang en het probleem van luxespijbelen: ouders die eind juni of begin september hun reis inplannen waardoor de kinderen enkele schooldagen missen. Kris Van Dijck, die een verleden heeft als onderwijzer en vader is van jonge kinderen, had een duidelijke visie op het probleem. De school heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid naar deze kinderen. Niet alleen de data liggen vast, maar men moet ook verantwoordelijkheid nemen en opvang voorzien. Kris steunde dan ook de minister, die een maatregel wil uitwerken zodat de scholen opvang en liefst zinvolle activiteiten dienen te organiseren voor ouders en leerlingen die daarom vragen.

Jan Loones, die voor de N-VA woordvoerder is voor Toerisme en lid van de bevoegde Commissie, vertegenwoordigde vrijdag de N-VA op het jaarlijks overleg van de FTI (Federatie van de Toeristische Industrie) met de Vlaamse parlementsleden. Dit overleg vond plaats op de zetel van Ho.Re.Ca Vlaanderen in Brussel. Begin maart werd, onder impuls van minister van Toerisme Geert Bourgeois, een structureel samenwerkingsakkoord ondertekend tussen Toerisme Vlaanderen en de Federatie van de Toeristische Industrie. Door regelmatig overleg te plegen wil men de betrokkenheid tussen de beide partners verhogen en op die manier samen verder werken aan de ontwikkeling van de toeristische sector. Op de bijeenkomst met de parlementsleden werd een stand van zaken gegeven in verband met de moeilijkheden en problemen van de toeristische sectoren. Vooral uit het verslag van Ho.Re.Ca Vlaanderen bleek dat er toch nogal wat samenwerkingsproblemen blijven bestaan. De toeristische sectoren blijven op hun honger wat betreft een daadwerkelijke inbreng in de marketingvisie van Toerisme Vlaanderen. Voor een bijkomende probleem is Jan bijzonder gevoelig: ook de toeristische sectoren kampen met een onvredegevoel over een gebrek aan efficiënte promotie van de Vlaamse kust.

Kamer

De hoorzittingen in de commissie Binnenlandse Zaken rond het elektronisch stemmen, die nu toch al enkele weken duren, naderen hun eindpunt. Deze week werden de laatste experts gehoord. Dat het woord experts tussen aanhalingstekens staat is geen toeval. Sommige van de opgetrommelde experts gaven immers de indruk eerder ideologische activisten voor deze of gene zijde te zijn. Nadat alle experts nog eens kort hun kijk op de zaak mochten geven, kan volgende week het debat tussen de commissieleden beginnen. Een debat dat diezelfde dag nog zal worden afgesloten met politieke conclusies. Veel blijken de hoorzittingen trouwens niet te hebben uitgehaald. De stellingen die de partijen hadden ingenomen blijven zelfs na deze hoorzittingen nagenoeg onveranderd. De Franstalige partijen willen terugkeren naar potlood en papier, de Vlaamse partijen willen verder gaan met het verbeterde elektronische stemsysteem. Toch waarschuwt Kamerlid Jan Jambon om het debat niet te communautariseren: De PS , Ecolo en cdH stellen dat het nieuwe elektronische stemsysteem te fraudegevoelig is, maar dat is onzin. Stemmen op papier is met moderne technologie zoals minicameras en GSM pas écht fraudegevoelig. Uiteindelijk is het vooral een electorale en financiële kwestie. Men wil dit nu afschilderen als een zoveelste botsing tussen Vlaanderen en Wallonië, wat het voor een stuk natuurlijk ook wel is. Maar de echte vraag is: wat doet Brussel? En vooral, willen de Franstalige liberalen wel terugkeren naar potlood en papier? Ik betwijfel dat. Jan zal tijdens het debat van volgende week nogmaals pleiten voor het verbeterde elektronische stemsysteem, waarbij de kiezer een print van zijn stem krijgt, en zijn Franstalige collegas oproepen de trein naar de toekomst zeker niet te missen.

Flor Van Noppen stelde deze week enkele vragen aan minister van Landbouw Laruelle (MR) over het feit dat slachthuizen gerecupereerde slachttaksen weigeren door te storten aan de boeren. Door een juridische nalatigheid van de overheid zijn alle slachttaksen tussen 1987 en 1998 onwettig geïnd. Verschillende slachthuizen hebben dan ook via de rechtbank dit geld teruggekregen. Nu weigeren echter vele slachthuizen dit geld door te storten aan de landbouwers. Voornamelijk kleine, minder georganiseerde boeren zijn hier het slachtoffer van. Flor vroeg de minister welke maatregelen zij gaat nemen om te garanderen dat alle boeren terugkrijgen waar ze recht op hebben. Het antwoord van Laruelle was zeer teleurstellend. De boeren moeten het eerst vriendelijk vragen aan de slachthuizen en vervolgens maar naar de rechter stappen. Van een minister van Landbouw, tevens voormalig directeur van de Waalse Boerenbond verwacht Flor veel meer, zeker in tijden van landbouwcrisis.

Koopkracht. Een modewoord waarvan u de betekenis meteen voelt in uw portefeuille. De N-VA vindt het evenwel zinloos de symptomen van het koopkrachtprobleem te lijf te gaan door middel van ondoordachte maatregelen als stookoliefondsen en prijsplafonneringen. Er moeten structurele oplossingen komen door naar de kern van het probleem te gaan: de uiterst slechte marktwerking en het gebrek aan mededinging op de Belgische markt. Daarom heeft Peter Luykx een wetsvoorstel ingediend dat de economische mededinging in België moet versterken. De recente hervorming van het Belgische mededingingsrecht was een belangrijke stap op weg naar een meer concurrentiële markt, maar wat ontbreekt is een concurrentiewaakhond met klauwen. Daarom wil Peter de Raad voor Mededinging volledig onafhankelijk maken, door een opname van de Dienst voor Mededinging binnen de aparte structuur van de Raad. Peter pleit daarnaast voor een versterking van de knowhow van de leden van de dienst, door een verhoging van de vereiste kwalificaties. Daartegenover staan beter loonvoorwaarden, die gespecialiseerde krachten moeten aantrekken. Peter hoopt op de onvoorwaardelijke steun van Vincent Van Quickenborne, minister van Ondernemen en Vereenvoudigen, die eerder al in zijn beleidsnota een pleidooi hield voor een krachtige mededingingsautoriteit. Betere controle op de markt maakt immers betere prijzen voor de consument.

Als lid van de commissie naturalisaties krijgt Sarah Smeyers op geregelde tijdstippen honderden verzoeken tot naturalisatie van kandidaat-Belgen onder de neus geschoven. Om de parlementsleden toe te laten hierover een gegronde beslissing te nemen, adviseren tal van instellingen over deze naturalisatieaanvragen. Door de enorme toevloed van dossiers uit het Brusselse, krijgt het Brusselse parket de dossiers echter niet tijdig verwerkt en geven zij geen adviezen of adviezen onder voorbehoud. Uit het antwoord dat minister Jo Vandeurzen gaf op een vraag die Sarah hierover formuleerde, blijkt dat een oplossing voor dit euvel een werk van lange termijn zal worden. Sarah kondigde daarom aan vanaf nu geen beslissing meer te nemen over naturalisatiedossiers waarin het advies van het (Brusselse) parket ontbreekt, een beslissing die prompt werd gevolgd door een aantal van haar collega-parlementsleden.

In de commissie Justitie ondervroeg Els De Rammelaere minister van Justitie Jo Vandeurzen over het beloofde meetinstrument voor het meten van recidivisme bij de strafuitvoeringsrechtbanken. Begin dit jaar, naar aanleiding van de moord op politieagente Kitty Van Nieuwenhuyzen waarbij 2 van de 3 daders recidivisten waren die te vroeg werden vrijgelaten, beloofde de minister de ontwikkeling van een meetinstrument dat de kans op recidivisme zichtbaar zou maken, zodat de strafuitvoeringsrechtbanken beter konden bepalen welke voorwaarden en modaliteiten moeten worden opgelegd. In de huidige situatie steunen de strafuitvoeringsrechtbanken op een advies van de gevangenisdirecteurs en de psychosociale dienst, waar de risicotaxatie een onderdeel van vormt. Uit het antwoord van staatssecretaris Carl Devlies, die antwoordde voor de afwezige Jo Vandeurzen, maakte Els op dat er vandaag nog steeds gewerkt wordt met de bestaande, gevalideerde en internationaal erkende meetinstrumenten, maar dat er nog geen nieuwe werden ontwikkeld. Deze instrumenten werden onderzocht op hun voorspellende waarde voor een Belgische populatie. Op het niveau van de centrale psychosociale dienst van het directoraat-generaal Strafinrichtingen is er overleg gepland met de faculteiten psychologie van de Belgische universiteiten omtrent de validatie van de gebruikte instrumenten en de eventuele noodzaak om een meer veralgemeend instrument voor de Belgische context te ontwikkelen. Op basis van de adviezen die naar aanleiding van dit overleg zullen worden verstrekt, zal beslist worden tot hetzij een volledig nieuw instrument voor risicotaxatie, hetzij tot een grondigere validering van bestaande buitenlandse instrumenten die aan de Belgische context zullen worden aangepast. Els volgt de materie op de voet op.

N-VA-voorzitter Bart De Wever staat niet echt bekend als een fervent liefhebber van de edele balsport. Toch kan ook hij er nog steeds niet van over dat de échte Antwerpse derby volgend seizoen weeral niet zal plaatsvinden. Na een verdiende overwinning van Tubeke op de Bosuil, ziet de Antwerpse trots zich verplicht om nog een jaartje in Tweede te blijven. Na de match speelde zich echter een nog minder fraai tafereel af. Er braken namelijk relletjes uit tussen de Antwerp-aanhang en de ordediensten. In de Antwerpse gemeenteraad stelde Bart daaromtrent al een aantal pertinente vragen. Burgemeester Patrick Janssens en korpschef Eddy Baelemans gaven daarbij toe dat de politie met een onnodig provocatief optreden in de fout was gegaan. Verschillende getuigen meldden Bart echter dat er bij het politieoptreden Franstalige agenten aanwezig waren, en dat de Antwerp-supporters ook in het Frans werden aangesproken. Ook de Gazet van Antwerpen berichtte hierover. Bart ondervroeg daarom minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael over deze gang van zaken. Deze bevestigde de aanwezigheid van Franstalige agenten, maar weet dit aan het laattijdig aanvragen van een sproeiwagen, waardoor deze moest worden ingeschakeld vanuit het nationaal piket. De bemanning van deze sproeiwagen was Franstalig, en moest inderdaad de massa aanmanen tot kalmte. Deze aanmaningen waren echter wel degelijk in een grammaticaal correct Nederlands, zij het evenwel met een zéér zwaar Frans accent. Dewael erkende dat het niet gebruikelijk is om Franstalige agenten in te zetten in het Vlaams Gewest. Bart nam akte van zijn antwoord.

Senaat

Op een vraag van senator Louis Ide naar de terugbetaling van de schimmelremmer posaconazole, blijft minister Onkelinx halsstarrig de terugbetaling weigeren. Nochtans beloofde ze, in een antwoord op een schriftelijke vraag, om bij wetenschappelijke evidentie naar de Commissie voor Tegemoetkoming van Geneesmiddelen te stappen. Louis gaf haar zon 100 wetenschappelijke referenties (allen uit gerenommeerde vakbladen), maar opnieuw schoof ze de hete aardappel door naar de producent, die eerst zijn indicaties moet aanpassen. De patiënten zijn hier opnieuw de dupe van de onverzettelijkheid van minister Onkelinx. Louis laat ook dit niet los en zal de firma contacteren met de vraag om de indicaties aan te passen.

Auteur:
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be