European Union



Brussel, 17 juni 2008

Visserij: De Commissie treft noodmaatregelen om de brandstofcrisis het hoofd te bieden

De Europese Commissie heeft vandaag in principe overeenstemming bereikt over de inhoud van een pakket noodmaatregelen om de onmiddellijke sociale en economische problemen die het gevolg zijn van de dramatisch gestegen olieprijzen, aan te pakken, en tevens een oplossing te zoeken voor de onderliggende structurele problemen van de Europese vissersvloot. De voornaamste maatregelen zijn tijdelijke afwijkingen van de regels van het Europees Visserijfonds (EVF) om een snellere aanpassing van de EU-vloot aan de huidige situatie te ondersteunen en om in de overgangsfase voor tijdelijke steun te zorgen. Belangrijke maatregelen zijn onder meer vlootaanpassingsregelingen om te zorgen voor meer en flexibeler steun voor buitenbedrijfstelling voor vloten die substantiële herstructurering aanvaarden, steun om de omschakeling op energiezuiniger en milieuvriendelijker visserijmethoden te bevorderen, noodsteun voor tijdelijke stillegging van activiteiten, en marktmaatregelen om de waarde van vis te verhogen. Europees Commissaris voor Maritieme zaken en visserij Joe Borg presenteert de onderdelen van dit pakket aan de Raad van ministers voor visserij in Luxemburg op 24 juni, en de Commissie is van plan begin juli een formeel voorstel over dit onderwerp te doen.

Commissaris Borg hierover: "Jarenlang verkeerde de visserijvloot van de EU in een vicieuze cirkel van overcapaciteit, overbevissing en verminderende winstgevendheid. Tegelijkertijd profiteerden de vissers niet van de verminderde aanvoer en de hogere detailhandelsprijzen voor visserijproducten. Als gevolg daarvan waren de marges in veel vlootsegmenten flinterdun, waardoor de visserijsector veel kwetsbaarder was dan andere sectoren voor bijvoorbeeld de drastische prijsstijging voor olie, die we nu zien. De Commissie heeft begrepen dat het tijd is voor gecoördineerde maatregelen op EU-niveau om te voorkomen dat de visserijsector in een ernstige crisis terechtkomt en om ervoor te zorgen dat we het probleem niet voor ons uitschuiven, maar daadwerkelijk aanpakken. Dit betekent dat niet alleen de mogelijkheid moet worden geschapen om noodsteun te verlenen, maar ook dat we ons ertoe moeten verbinden om het onderliggende probleem van de overcapaciteit aan te pakken, want die ondermijnt al onze pogingen om de visserijsector weer duurzaam en winstgevend te maken. Het Europese Visserijfonds geeft ons de middelen om de vissers in deze overgangssituatie te ondersteunen, en we zullen met de belanghebbenden en met de ministers overleg blijven plegen om ervoor te zorgen dat het pakket dat we volgende week voorstellen, een werkelijke oplossing biedt."

De Commissie is van mening dat het van vitaal belang is om de steun vooral te richten op de vloten die het sterkst van brandstof afhankelijk zijn, en die dus sterker te lijden hebben onder de huidige overcapaciteit. Zij stelt derhalve voor dat de lidstaten vlootaanpassingsregelingen mogen opzetten, in het kader waarvan de beperkingen inzake de toegang tot premies voor de definitieve stillegging (slooppremies) worden weggenomen. Voor vaartuigen die deelnemen aan de vlootaanpassingsregelingen, komt aanvullende steun voor tijdelijke stillegging beschikbaar, en steun voor gedeeltelijke buitenbedrijfstelling wordt verstrekt aan vissers die grotere oude vaartuigen vervangen door kleinere, energiezuiniger vaartuigen. Ook zijn in het voorstel aanvullende bepalingen opgenomen om het mogelijk te maken dat de werknemersbijdragen voor sociale zekerheid tijdelijk worden verlaagd.

Meer in het bijzonder komt er voor de rest van 2008 tijdelijke stilleggingssteun (tot 3 maanden) beschikbaar voor alle vaartuigen, op voorwaarde dat de betrokken vaartuigen in een herstructureringsplan worden opgenomen. Die steun wordt zo volledig toegesneden op het herstel van de visbestanden en/of de verbetering van de afzetvoorwaarden. Mogelijke wijzigingen van de de-minimisregeling voor de visserij worden ook overwogen, zodat het maximum van 30 000 euro per drie jaar gaat gelden per vaartuig in plaats van per bedrijf (wel met een maximum van 100 000 euro per bedrijf).

Een aantal specifieke initiatieven om de waarde van vis op het eerste punt van verkoop te verhogen, wordt ook overwogen, en de Commissie is van plan om nog eens 20-25 miljoen euro uit de GVB-begroting te reserveren om daaruit ad-hocprojecten op dit gebied te financieren, bovenop de middelen die reeds beschikbaar zijn in het kader van het EVF. Verder worden maatregelen overwogen om de omschakeling naar energiebesparende technologieën aan te moedigen, om de sociaaleconomische gevolgen van de crisis te verzachten en om de herprogrammering en de uitkering van middelen in het kader van het EVF te vergemakkelijken.