Ingezonden persbericht
Persbericht
Nederland in de ban van Oranje
Oranje Index bereikt nieuwe recordhoogte van 1130
Amstelveen, 20 juni Nederland is in de ban van Oranje. Na de gewonnen wedstrijd tegen
Roemenië is de Oranje Index doorgeschoten naar 1130, een nieuw record, nog nooit was
de Oranje Index zo hoog. De betrokkenheid bij Oranje is gestegen tot 82%, in de vorige
meting was dit nog 77%. En na de gewonnen groepswedstrijden praat nu de helft van de
Nederlanders zeer frequent over Oranje. Daarnaast is 73% ervan overtuigd dat Oranje van
Rusland wint in de kwartfinale.
Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de Oranjebeleving rondom het EK
2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig
zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de
commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het
EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.
Consumenten
De consumenten indicator is gestegen naar 197 en bereikt daarmee een nieuwe recordhoogte.
Op weg naar de kwartfinale is de consumenten indicator fors hoger dan in 2006 (171) en 2004
(180) op hetzelfde moment. Enkele opmerkelijke resultaten uit het laatste onderzoek van
Trendbox:
· De betrokkenheid van de Nederlander bij Oranje is toegenomen tot 82%. (In 2006 was dit
na de poulewedstrijden nog 77%. En in 2004 71%.)
· 13% van de bevolking geeft aan de volgende wedstrijd (Nederland Rusland) in de
kroeg te gaan kijken. Bijna het dubbele aantal ten opzichte van de vorige meting, toen
7%.
· Volgens 37% van de Nederlanders wordt Oranje Europees kampioen.
· En het aantal Nederlanders dat de berichtgeving rondom Oranje goed volgt is nu
gegroeid tot 64%. De televisie geniet de meeste populariteit met 80%, gevolgd door de
krant/dagbladen met 55%. Internet blijft constant met 32%.
Publiciteit
Zoals verwacht is de publicitaire indicator weer gestegen namelijk van 2299 naar 2342 en bereikt
daarmee een voorlopig hoogtepunt. De geweldige prestaties van Oranje hebben de afgelopen
periode vooral de voorpagina's van de kranten gedomineerd. De grote mediabelangstelling op
radio en televisie geeft een vergelijkbaar patroon met de vorige meting. Na het behalen van de
tweede ronde is de mediabelangstelling nog steeds groter dan in 2006 en 2004 toen Oranje zich
ook kwalificeerde voor de tweede ronde.
Commercieel
De commerciële indicator stijgt van 1505 naar 1668 en overtreft daarmee de recordwaarde uit
2006 (1586). De commerciële indicator is nu dus voor het eerst hoger dan twee jaar geleden. De
stijging komt vooral door een toename van inhaakadvertenties in kranten. Ook blijft de
commerciële indicator tijdens het toernooi groeien door een lichte toename van EK gerelateerde
tv-commercials.
Experts
De expert indicator vertoont een lichte stijging, van 140 naar 148. Deze stijging komt door een
positievere houding van zowel het voetbalpanel als het marketingpanel. De voetbalexperts
hebben aankomende zaterdag vertrouwen in Oranje en zien in Rusland een geliefde
tegenstander. Ook bij het marketingpanel is de Oranjebeleving hoog. Het panel geeft aan: nu het
succes van Oranje groot is wordt de druk op de Oranjecampagnes opgevoerd. Ook geven zij aan
dat diverse `inhakers' nu willen profiteren van het `wij'-gevoel.
Internet
Doordat Oranje fantastisch presteert op het EK worden ook de spelers steeds populairder. Uit
cijfers van Yahoo Nederland blijkt vooral dat er vaak naar de sterk spelende Wesley Sneijder
wordt gezocht. Ook de Nederlandse trainers Guus Hiddink en Leo Beenhakker waren de
afgelopen week gewilde zoektermen.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een
graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen
over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en
commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en
hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan
(Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS),
Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur
televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef
sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent
Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports
marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager
Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen
directeur Sport1).