Persbericht

20 juni, 2008

SPSS Text Mining vergroot online klantinzicht

~ Geavanceerde Text Mining-technologie onttrekt mening van klanten uit sociale netwerken, blogs en forums ~

Mensen over de hele wereld hebben dagelijks contact met elkaar en delen hun mening via zo n 183 miljard verzonden e-mails en 1,6 miljoen blogs op diverse sociale netwerksites en forums.

Vooraanstaande organisaties wereldwijd luisteren tegenwoordig niet alleen naar de mening van hun klanten, ze reageren er ook strategisch op. SPSS Text Mining-software biedt bedrijven de mogelijkheid om eenvoudig de mening en relaties van klanten te filteren uit de alsmaar groeiende hoeveelheid ongestructureerde data. Hieronder vallen onder andere e-mails, aantekeningen van callcenter-medewerkers, RSS feeds en onderzoeken. Met deze extra klantinzichten vinden organisaties nieuwe manieren om klantverloop te verminderen, productiviteit te verhogen, criminaliteit tegen te gaan, fraude te signaleren en resultaten van marketingcampagnes te verbeteren.

SPSS, wereldwijd leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics, helpt organisaties bij het analyseren van ongestructureerde data afkomstig uit verschillende kanalen. Deze worden vervolgens gecombineerd met gestructureerde data zoals demografische- en transactiegegevens. Op deze manier krijgen organisaties een volledig beeld van hun klanten, werknemers en mogelijk gedrag in de toekomst.

Het toenemende belang van het analyseren van sociale media, zoals consumentenblogs, sociale netwerken, forums en wiki s, verandert ook de manier waarop bedrijven de effecten van marketing meten. SPSS Text Mining-software analyseert enquêteresultaten en klantgegevens uit Web 2.0-toepassingen en voegt deze samen met gestructureerde data. Hierdoor zijn resultaten nauwkeuriger, voorspellingen beter en het klantinzicht groter. Veel klanten van SPSS, waaronder het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en InSites Consulting, maken al gebruik van de geavanceerde Text Mining-software.

Het KLPD gebruikt SPSS Text Mining-software om verborgen patronen en relaties in teksten in kaart te brengen. Hiervoor ontwikkelde het KLPD zijn eigen Open Computer Forensic Architecture (OCFA), ook wel de digitale wasmachine genoemd. Hiermee worden automatische indexen gegenereerd uit ongestructureerde data van de harde schijf. Zo kunnen onderzoekers eenvoudig op kernwoord zoeken naar bewijsmateriaal.

Toen we de SPSS Text Mining-software toepaste op een misdaadzaak, vonden we al binnen vijf minuten een belangrijk verband in de zaak , zegt Jochen van der Wal, technical engineer bij KLPD. Het onderzoek liep daarvoor al drie maanden en in die periode hebben we dit verband niet gevonden. De combinatie van het OCFA-raamwerk en de SPSS-tekstanalyse maakt het mogelijk om grote hoeveelheden bewijsmateriaal te analyseren en snel zicht te krijgen in de ongestructureerde data.

InSites Consulting, een vooraanstaande Belgische dienstverlener op het gebied van online marktonderzoek, investeert veel in het gebruik van Web 2.0-technieken bij marktonderzoek. Wij zetten SPSS Text Mining-software in om gegevens te verzamelen uit blogs, online communities en bij het analyseren van open vragen bij enquêtes , zeg Niels Schillewaert, managing partner bij InSites. Zo helpt SPSS om online buzz te signaleren en de analyse van open vragen te verbeteren. Dit levert ons een grote hoeveelheid bruikbare klantinformatie op.

SPSS levert het meest complete klantinzicht door de gecombineerde analyse van tekst-, web- en onderzoeksgegevens , zegt Frank Passtoors, Country Manager van SPSS Benelux bv. Terwijl andere organisaties alleen het tekstonderdeel analyseren, biedt SPSS een volledig pakket met data-, statistics- en text-mining, en enterprise feedback-management. Onze klanten kunnen zo betrouwbaardere conclusies trekken en snel en effectief actie ondernemen.

(526 woorden)