Ingezonden persbericht


MasterCard-onderzoek wijst uit dat vrouwen tijdens UEFA EURO 2008 140 miljoen euro besteden

Tijdens het toernooi stijgen de bestedingen van vrouwen met gemiddeld 4 miljoen euro per wedstrijd

20 juni 2008, Waterloo, België - Vrouwen geven in de loop van UEFA EURO 2008 voor ten minste 140 miljoen euro uit aan artikelen en spelen daarmee een belangrijke rol tijdens het toernooi. Dat is de uitkomst van een uitgebreid economisch onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van MasterCard, sinds 1992 officieel sponsor van het UEFA European Football Championship.

Het onderzoek wijst uit dat vrouwen verantwoordelijk zijn voor een economische impuls van meer dan 4 miljoen euro per wedstrijd. De vrouwen geven het geld onder andere uit aan voetbalgerelateerde artikelen, zoals merchandising, eten en drinken, accommodatie, vervoer en tv-toestellen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat vrouwen meer geneigd zijn het voetballen tijdens UEFA EURO 2008 te ontvluchten en daarbij geld uit te geven aan shoppen, vakantie en entertainment.

Het nieuwe MasterCard-onderzoek gaat er, rekening houdend met de sociaal-culturele verschillen tussen Europese landen, van uit dat vrouwen circa 10% van de totale economische impact van het toernooi voor hun rekening nemen. MasterCard becijfert dit bedrag op ten minste 1,4 miljard euro. In sommige landen, waaronder Duitsland en Zweden, kan het effect van vrouwen op de nationale economie tot wel 30% bedragen.

Het nieuwe onderzoek toont aan dat de vrouwelijke invloed op de economie deels voortkomt uit het feit dat de voetbalindustrie het commerciële potentieel van vrouwelijke supporters begint te ontdekken. Vrouwelijke supporters zijn meer dan hun mannelijke tegenhangers geneigd voetbalshirts van hun favoriete elftal te kopen en actief mee te doen aan voetbalpools. Topvoetballers, zoals Ruud van Nistelrooij, zijn marktoverschrijdende iconen geworden die vrouwen aanpreken en hen ertoe verleiden zaken als posters en tijdschriften te kopen met daarin artikelen over hun favoriete voetballer en diens privéleven.

Sinds de aftrap van UEFA EURO 2008 zijn vrouwen voorafgaand aan de wedstrijden van hun nationale elftal prominent aanwezig tussen de menigte in de Oostenrijkse en Zwitserse fanzones. Terwijl de vrouwelijke fans ter plaatse voetbalshirts, gezichtsverf en etenswaren kopen, zorgen de vrouwen die de wedstrijden thuis of in het café volgen voor een stijging van de verkoop van kranten, tijdschriften en voetbalshirts en voor meer omzet in cafés en winkels.

INVLOED VAN TOERNOOI OP CONSUMENTENUITGAVEN

Een eerder onderzoek dat is uitgevoerd in 2004, het jaar van het vorige UEFA European Football Championship in Portugal, wees uit dat de top vier van aankopen tijdens sportevenementen bestond uit toegangskaarten, eten, accommodatie en vervoer. Het recente MasterCard-onderzoek voegt aan deze lijst voor UEFA EURO 2008 uitgaven voor merchandising en attracties in de gaststeden toe. Deze toevoeging is mede het gevolg van de groeiende vrouwelijke belangstelling voor het bijwonen van wedstrijden tijdens belangrijke voetbaltoernooien.

Het MasterCard-onderzoek voorspelt ook een omzetgroei bij producten en diensten van sponsors, advertenties in elektronische en gedrukte media, diensten op het gebied van telecommunicatie en nieuwe media, sportkleding en -uitrusting, tijdschriften en kranten, officiële merchandising en souvenirs, bookmakers en gokkantoren.

Het nieuwe onderzoek suggereert eveneens dat UEFA EURO 2008 niet alleen verantwoordelijk is voor een toenemende commercie, maar ook voor meer betrokkenheid bij het voetbal en het ontstaan van een nationale en internationale 'kick'. Het toernooi is een opsteker voor de betrokken landen en organisaties, versterkt de emotionele band tussen de supporter en zijn team, zorgt voor meer internationale goodwill en meer respect.

Paul Meulendijk, hoofd Sponsoring bij MasterCard Europe:

"UEFA EURO 2008 bewijst eens te meer dat voetbal een universele sport is die wordt bekeken door mannen en vrouwen uit Nederland en de hele wereld. Ons onderzoek over de nauwe relatie tussen voetbal en commercie wijst uit dat vrouwen dankzij UEFA EURO 2008 een aanzienlijke bijdrage aan de economie leveren van tot wel 4 miljoen euro per wedstrijd."

"Op een breder gebied toont dit onderzoek dat er een sterke belangstelling is in Oostenrijk en Zwitserland - in de stadions, in de Fan Zones in de steden, in cafés en restaurants - en bij de verkoop van televisies, etenswaren en dranken overal in Europa om de wedstrijden thuis te zien. Uiteindelijk levert het toernooi onbetaalbare momenten op voor de supporters en een concrete impuls voor de economie."

Professor Simon Chadwick, een van 's werelds toonaangevende experts op het gebied van sport en business die het MasterCard-onderzoek heeft uitgevoerd:

"Dit onderzoek toont duidelijk aan dat de financiële invloed van vrouwen op de voetbalindustrie toeneemt. Of de vrouwen nu enthousiaste supporters zijn of het geld deze zomer elders uitgeven, het schone geslacht levert een belangrijke bijdrage aan de economie. De voetbalindustrie wordt zich bewust van het financiële potentieel van vrouwelijke supporters en past haar producten steeds meer aan de vrouwelijke smaak aan."

"Door het ontbreken van een duidelijke favoriet voor UEFA EURO 2008 belooft het een interessant toernooi te worden. Het economische en commerciële effect is echter niet minder interessant. We zien nu al dat landen in de ban zijn van het spektakel op het veld en dat dit direct invloed heeft op de consumentenuitgaven. Toenemend zelfvertrouwen bij de teams die een ronde verder komen heeft eveneens effect op de consumenten - fans - thuis en in Oostenrijk en Zwitserland, die gedurende het toernooi een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de totale impuls van 1,4 miljard euro voor de economie."

-Einde-
Contact:
Christiaan Buijnsters, 070-31 21 070, cbuijnsters@webershandwick.com

Over MasterCard Europe
MasterCard Europe is verantwoordelijk voor de op Europa gerichte activiteiten die MasterCard Worldwide in Europa ontplooit. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Belgische Waterloo. MasterCard Europe werkt samen met 51 Europese landen, die administratief verdeeld zijn over drie klantregio's: de Single Euro Payments Area (SEPA), de ontwikkelde markten en de opkomende markten van Europa, die zich uitstrekken tot aan de oostgrenzen van Rusland. Via een netwerk van lokale vestigingen kan MasterCard Europe de wensen van de klanten in de zeer uiteenlopende Europese markten beter inschatten en vervullen, waarbij mensen op hun eigen manier en in hun eigen taal zaken kunnen doen.

MasterCard Worldwide heeft een positieve invloed op de wereldhandel door een cruciaal economisch schakelpunt te verzorgen tussen financiële instellingen, bedrijven, pashouders en winkeliers over de hele wereld. Als franchiser, betalingsverwerker en adviseur houdt MasterCard zich bezig met het ontwikkelen en verkopen van betalingsoplossingen, het verwerken van ruim 18 miljard transacties per jaar en het leveren van toonaangevende analyse- en adviesdiensten aan klanten van financiële instellingen en detailhandelaren. Door middel van merken zoals MasterCard®, Maestro® en Cirrus® verleent MasterCard diensten aan de consument en het bedrijfsleven in meer dan 210 landen en gebiedsdelen.

Bezoek http://www.mastercard.com. voor meer informatie.

# # #


---- --