Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek: investeringstrends rijkste Europeanen
Ondernemersdrive bij Europese superrijken

Amsterdam, 20 juni 2008 - Investeren in ondernemingskansen is een nieuwe trend onder de superrijken in Europa. Zij steken steeds meer geld in de zakelijke brainwaves van familie en vrienden. Daarmee houden zij de geest van het ondernemen levend. Zij zijn actief op zoek naar slimme ideeën om in te investeren, vaak met geld dat ze voorheen in meer traditionele investeringen als effecten en aandelen stopten. Dit blijkt uit de Centurion Luxury Living Index 2008, een nieuw onderzoek onder veelverdienende American Express Centurion Cardmembers.

45 procent van de topverdieners in Europa is van plan om in 2008 te investeren in nieuwe business ventures en innovaties. Eén op de vijf is van plan om zakelijke investeringen te doen om de ondernemende ideeën van familie en vrienden te ondersteunen, een stijging van 5 procent ten opzichte van 2007. Het instandhouden van het ondernemen is nu belangrijker voor veelverdieners dan ooit tevoren: 79 procent is van mening dat in het komende jaar investeren in ondernemingen in Europa van vitaal belang zal zijn. Onderstaande figuur geeft weer waarin de rijkste Europeanen dit jaar meer willen investeren:

Daar staat tegenover dat de investeringen in de meer traditionele beleggingsmogelijkheden als effecten en aandelen dalen met 6 procent ten opzichte van 2007. De investeringen in kunst en antiek dalen naar verwachting zo n 5 procent.

Jean-Luc Nocart, Vice President & Country Manager American Express Benelux, zegt hierover: Uit de resultaten blijkt dat we aan de vooravond staan van een nieuw tijdperk van 'entrepreneurship' een tijdperk waarin investeren in de nieuwe bedrijven van familie en vrienden wordt gezien als een serieuze optie. Deels is dit ook niet verrassend, omdat veel van deze welgestelde consumenten al een eigen bedrijf runnen en op zoek zijn naar een manier om hun investeringsportefeuille te verbreden en deze binnen de familie te houden .

American Express voert dit onderzoek uit om inzicht te verkrijgen in de veranderende houding ten aanzien van en de uitgaven aan luxe artikelen en investeringen. Nocart: De bevindingen zijn belangrijk, omdat ze ons helpen om te anticiperen op de toekomstige wensen en verwachtingen van onze klanten met de meest exclusieve kaarten, zoals The Gold Card, The Platinum Card en Centurion. Hierdoor kunnen wij producten en diensten blijven ontwikkelen die voorzien in hun specifieke behoeften.

Einde persbericht

Over American
American Express is vooral bekend geworden door de financiële diensten en producten die zij aanbiedt, zoals de American Express Kaart en American Express Travelers Cheques. American Express doet echter veel meer. Anderhalve eeuw na de oprichting in 1850, levert American Express een pakket van onderling afgestemde diensten op het gebied van lifestyle, verzekeringen en financiën. De betaalmiddelen garanderen de beste en meest persoonlijke service.

Over Centurion
Centurion van American Express is de meest exclusieve kaart ter wereld met een uniek aanbod van voordelen en services die speciaal ontwikkeld zijn om te voorzien in de behoeften van de superrijken. Centurion Cardmembers kunnen gebruik maken van een persoonlijke conciërgeservice.



Ingezonden persbericht