Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 20 juni 2008

Kenmerk 109

Amsterdam en Rijk sluiten akkoord over Wijkaanpak

Vandaag (vrijdag 20 juni) is het Charter tussen het Rijk en de gemeente Amsterdam voor de Wijkaanpak in de periode 2008-2018 getekend. Dit gebeurde op de feestelijke Dag van de Amsterdamse Wijkaanpak in het Cultureel Educatief Centrum in Zuidoost. De ondertekenaars waren minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie, wethouder Tjeerd Herrema (Wijkaanpak), en vijf portefeuillehouders uit de Amsterdamse Krachtwijken: Noord, Zuidoost, Oost, West (binnen de Ring) en Nieuw-West. In het charter spreken het Rijk en de gemeente met elkaar af om de komende tien jaar fors te investeren in de vijf Amsterdamse Krachtwijken. Ook de Amsterdamse woningcorporaties investeren veel geld.

Hoofddoel van de Wijkaanpak is te zorgen dat de aangewezen buurten over tien jaar op het basisniveau zijn van een gemiddelde Amsterdamse buurt. Dit wordt het `normaal Amsterdams peil' (NAP) genoemd. Het NAP wordt gemeten en bepaald op basis van onder andere de tweejaarlijkse monitor Staat van de Stad.

De Dag van de Amsterdamse Wijkaanpak was de aftrap van het Amsterdams Uitvoeringsprogramma Wijkaanpak (AUP) en de Buurtuitvoeringsprogramma's voor 2008 en 2009. De stadsdelen uit de Amsterdamse Krachtwijken hebben deze programma's opgesteld in nauwe samenspraak met woningcorporaties en bewoners en tal van betrokken instellingen waar `vitale coalities' mee gesloten zijn, zoals de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam, ROC's en welzijnsorganisaties. De Buurtuitvoeringsprogramma's zijn echte coproducties geworden.

Wethouder Herrema: "Vandaag vieren we dat we nu echt aan de slag kunnen gaan. Samen met de Amsterdammers uit de krachtige buurten. Het is goed dat het Rijk extra geld heeft uitgetrokken, juist voor de bewonersparticipatie."

De Amsterdamse Wijkaanpak is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen, stedelijk en lokaal. Kenmerkend voor de Wijkaanpak is: · De Wijkaanpak is een intensivering en aanvulling van lopende programma's. · De Wijkaanpak sluit aan bij de bestaande praktijk. · De Wijkaanpak richt zich op het aanpakken van de problemen met de hoogste urgentie.
· De Wijkaanpak beslaat het brede terrein veiligheid/integratie en participatie/leren en opgroeien/wonen en leven/werk en economie. · Een krachtige uitvoering staat centraal.

Geldstromen
Voor de verwezenlijking van de doelstellingen van de Amsterdamse Wijkaanpak staan vier geldstromen ter beschikking:

.

1. Extra inzet vanuit de corporatiesector Het Rijk heeft met Aedes (de landelijke vereniging van woningcorporaties) afspraken gemaakt over een additionele bijdrage van de woningcorporaties in de 40 Krachtwijken in heel Nederland. Voor Amsterdam betreft de indicatieve additionele inzet 64,4 miljoen per jaar. De Amsterdamse corporaties zullen in de periode 2008-2009 indicatief een bedrag van 257,7 miljoen investeren in de Amsterdamse wijkaanpak. Dit geld wordt onder andere ingezet op wonen, bedrijfsonroerend goed, sociaalmaatschappelijk onroerend goed en leefbaarheidsprojecten.

2. Extra rijksmiddelen
Het gaat hier om intensiveringen in de rijksbegroting, die een relatie hebben met de Wijkaanpak. Deze extra middelen komen ter beschikking aan alle gemeenten in Nederland, en aan lokale organisaties (bijvoorbeeld scholen) en regionale organisaties (bijvoorbeeld politiekorpsen, bureaus Jeugdzorg). Uitgangspunt is dat gemeenten met de 40 wijken de door hen te ontvangen extra middelen prioriteren voor de 40 krachtwijken.

3. Gemeentemiddelen
Voor 2008 en 2009 hebben de gemeente Amsterdam (centrale stad en stadsdelen) het voornemen om indicatief 76,2 miljoen in te zetten voor de dekking van de Buurtuitvoeringsplannen en het gezamenlijke Amsterdamse Uitvoeringsprogramma. Op diverse onderwerpen draagt de gemeente indirect, maar substantieel bij aan de financiering. Voorbeelden zijn het budget Stadsmariniers en de middelen voor 2008 voor voortzetting van de `achter de voordeur aanpak'. Andere voorbeelden zijn het Sportplan 2009 -2012 en de gemeentelijke investeringen in onderwijs, veiligheid, armoedebeleid, arbeidsparticipatie; de middelen van deze programma's slaan voor een groot deel neer in de Krachtwijken, omdat daar de doelgroepen oververtegenwoordigd zijn. In de begroting 2008 is voor ruim 400 miljoen ingezet op onderwerpen die in lijn zijn met de thema's uit het Krachtwijkactieplan van WWI.

4. Extra middelen ministerie VROM/WWI Er komt landelijk een bedrag van 300 miljoen beschikbaar voor de wijkenaanpak; 157 miljoen komt daarbij ter beschikking van gemeenten voor hun activiteiten in de wijkenaanpak. Deze 157 miljoen zal in 2008, 2009 en 2010 uitgekeerd worden. Daarnaast komt nog 55 miljoen ter beschikking voor bewonersinitiatieven in de 40 aandachtswijken. Deze budgetten worden in 2008, 2009, 2010 en 2011 uitgekeerd. Amsterdam gaat ervan uit een proportioneel aandeel van deze budgetten toegewezen te krijgen.

Meer informatie over de Amsterdamse Wijkaanpak (inclusief de teksten van het Charter en de Buurtuitvoeringsprogramma's) vindt u op de website: www.wijkaanpak.amsterdam.nl.

Pb-109