Partij van de Arbeid

Den Haag, 20 juni 2008

Vragen van de leden Kuiken (PvdA), Tang (PvdA), Omtzig (CDA) en Haverkamp (CDA) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Economische Zaken

over de reorganisatie van de douane.


1. Klopt het dat in het kader van de reorganisatie van de douane alle douanekantoren naar de buitengrenzen (Schiphol en Rotterdam) worden verplaatst? Is deze verplaatsing noodzakelijk in het kader van afspraken die in de EU gemaakt zijn om buitengrenzen te bewaken of liggen er andere argumenten aan ten grondslag? Zo ja welke argumenten zijn dit?


2. Hoe gaan andere landen om met de implementatie van deze afspraken? Klopt het dat ondermeer Duitsland er juist niet voor heeft voor gekozen om alle douanekantoren naar de buitengrenzen te verplaatsen? Zo ja, waarom maakt Nederland die keuze dan wel?


3. Welke invloed heeft verplaatsing naar de buitengrenzen op de concurrentiepositie van Nederland? Zullen niet meer bedrijven er voor kiezen om niet Nederland, maar bijvoorbeeld Duitsland als doorvoerhaven te kiezen omdat daar de binnenlandse douanekantoren wel (gedeeltelijk) gehandhaafd blijven?


4. Is er inzicht in de aard en omvang van bedrijven die door verplaatsing naar de buitengrenzen nadelig worden getroffen? Zo nee ment u voornemens om dit inzichtelijk te maken indien dit niet het geval is waarom niet?


5. Kan bij het veranderende, meer geautomatiseerde, douanetoezicht gegarandeerd worden dat de kwaliteit op peil blijft? Zo ja op welke wijze garandeert u dit en zo nee wat gaat u doen om dit wel te garanderen? Is bekend wat de invloed van de automatisering en verplaatsing naar de buitengrenzen zal zijn op ondermeer de voedselveiligheid en criminaliteit? Zo ja, wat is deze invloed? Is de capaciteit van bijvoorbeeld de scanners in de Rotterdamse haven voldoende om de controle adequaat uit te kunnen voeren en op een gelijk niveau te houden met de fysieke controle door douanebeambten?


6. Hoe draagt u er zorg voor dat het voor kleine bedrijven geen onevenredig grote belasting is om zich te certificeren voor het douanetoezicht? Wat betekent dit voor de administratieve lasten van een klein bedrijf ten opzichte van de huidige situatie? Hoe groot is de groep van bedrijven die zich niet willen of kunnen certificeren?

Leo van der Helm
PvdA persvoorlichting
telefoon 070-318 2704