Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad en Informele raad van 23 en 24 juni 2008


16 juni 2008 - kamerstuk

rectie Internationale Zaken
Di

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal


Postbus 20018

2500 EA 's-GRAVENHAGE

uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum

IZ. 2008/1164 16 juni 2008

onderwerp bijlagen

Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad en Informele van 23-24 juni 2008
Geachte Voorzitter,

Op 23 en 24 juni a.s. vindt in Luxemburg de volgende vergadering plaats van de Raad van ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie. In deze brief informeer ik u over de onderwerpen die op de agenda staan en de Nederlandse inzet daarbij.

De Raad zal spreken over een groot aantal visserijdossiers en mogelijk over het voorstel voor een gewasbeschermingverordening aan de hand van een nieuw compromisvoorstel van het voorzitterschap. Voorts zal de Raad aan de hand van een vragenlijst discussiëren over de wetgevingsvoorstellen van de Commissie over de health check van het Gemeen- schappelijk Landbouwbeleid (GLB). Onder diversen zullen de gevolgen van de hoge brandstofprijzen voor de visserijsectoren de WTO-onderhandelingen worden behandeld. Het is mogelijk dat er nog meerdere onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of worden uitgesteld tot een volgende vergadering.

Voorstel bestrijding illegale, niet gerapporteerde en niet - gereguleerde visserij COM (2007)602
(Politiek akkoord)

Het Voorzitterschap streeft naar een politiek akkoord over het voorstel inzake de IUU (Illegal, Unreported and Unregulated fishing)-visserij. Het voorstel van de Commissie bevat een breed pakket aan maatregelen om IUU-visserij tegen te gaan. De controles in Europese havens van vissersvaartuigen uit derde landen wordt aangescherpt. Alle geïmporteerde vis moet voorzien zijn van een certificaat waaruit blijkt dat het om legaal gevangen vis gaat. Ook wordt een sanctieregime voor IUU-vissers en hun vlaggenstaten

voorgesteld, wordt de verantwoordelijkheid van lidstaten voor hun onderdanen in de strijd tegen IUU-visserij vergroot, wordt een communautair alarmsysteem opgezet en wordt de uitvoerende taak van de Commissie uitgebreid. Het voorstel heeft voorts betrekking op zowel derde landen als communautaire vaartuigen. Dit betekent dat naast het regime van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid een apart systeem in het leven wordt geroepen om IUU-activiteiten van communautaire vaartuigen te sanctioneren.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
16 juni 2008 IZ. 2008/1164 2

Ik ben positief over de groeiende aandacht wereldwijd voor het probleem van de IUU- visserij. Illegale activiteiten staan een duurzame visserij in de weg. In het oriënterend debat tijdens de Raad van april heb ik aangegeven dat moet worden gestreefd naar proportionele en effectieve oplossingen, waarbij meer wordt aangesloten bij de bestaande douanepraktijken en waarbij ook de sectoren zelf en de daarbij behorende handelsketens verantwoordelijkheid toebedeeld krijgen in de bestrijding van de illegale visserij. Tevens heb ik mij kritisch uitgelaten over de reikwijdte die ertoe leidt dat EU-vaartuigen zowel onder de regels van de controleverordening als onder de IUU-verordening gaan vallen.

In het nu ter tafel liggend compromis is rekening gehouden met de Nederlandse opvattingen. Aansluiting is gezocht bij de douanepraktijken zoals het werken met risico- analyses en ook de rol van de private sector bij de IUU-aanpak is vergroot. Tevens wordt voorkomen dat EU-vissers zowel op basis van de controle verordening als in het kader van IUU-aanpak worden gesanctioneerd.

Met uitzondering van het onderdeel inzake sanctionering ben ik positief over de tot nu toe bereikte resultaten. Met betrekking tot harmonisering van sancties, welke naar mijn opvatting eigenlijk thuishoren in de in voorbereiding zijnde controleverordening, is nog geen overeenstemming bereikt. Ik ben van oordeel dat harmonisering van bepaalde administratieve sancties, zoals het intrekken van de visvergunning, veel effectiever is dan het stellen van communautaire regels over de hoogte van de boetes. Mijn inzet is erop gericht dat besluitvorming hierover aansluit bij het kabinetsbeleid inzake (strafrechtelijke) sancties in de eerste pijler van het EU-Verdrag.

Voorstel inzake visvergunningen voor Gemeenschapsvaartuigen en vaartuigen uit derde landen
COM (2007)330
(Politiek akkoord)

Het Voorzitterschap streeft naar een politiek akkoord over het voorstel inzake uitgifte en beheer van visserijvergunningen. Het voorstel betreft een algemene communautaire regeling inzake vergunningen voor alle visserijactiviteiten van communautaire vaartuigen buiten de communautaire wateren en voor vaartuigen uit derde landen in de gemeen- schapswateren. Doel van het voorstel is de bestaande procedures van uitgifte en beheer te vereenvoudigen en te verbeteren. Tevens wordt de algemene verdeling van bevoegd- heden tussen Commissie en lidstaten geregeld. Naar mijn oordeel draagt het voorstel bij aan de vereenvoudiging van regelgeving en leidt het tot meer transparantie. Op een aantal onderdelen, zoals werkingsfeer en het zo optimaal mogelijk beheren van de visserijmogelijkheden in de akkoorden met derde landen, moet nog overeenstemming worden bereikt. Op hoofdlijnen ben ik positief over het ter tafel liggend voorstel.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
16 juni 2008 IZ. 2008/1164 3

Voorstel bescherming kwetsbare mariene ecosystemen in de volle zee COM (2007)605
(Politiek akkoord/aanneming)

Het Voorzitterschap streeft naar aanneming door de Raad van het voorstel inzake bescherming kwetsbare mariene ecosystemen in de volle zee tegen schadelijke bodem- visserij. Met dit voorstel wordt uitvoering gegeven aan de VN resolutie 61/105 ter bescherming van kwetsbare diepzee ecosystemen tegen bodemberoerende visserij. Voor de internationale wateren die niet door een Regionale Visserij Organisatie worden beheerd, wordt de bodemberoerende visserij aan een vergunningplicht onderworpen. Nederland heeft zich sterk gemaakt voor de afspraken in VN-verband en steunt het voorstel van de Commissie. Over het voorstel bestaat grotendeels overeenstemming. Ten aanzien van enkele voorwaarden, zoals de dieptegrens waaronder niet mag worden gevist en de aanwezigheid van waarnemers op de schepen moet nog overeenstemming worden bereikt. Een compromis zal naar mijn mening zo dicht mogelijk bij het Commissievoorstel moeten liggen.

Voorstel sluiting Visserij Protocol met Mauritanië COM(2008) 243
(Besluit)

De Raad van 14 april jl. heeft van gedachten gewisseld over de uitkomsten van de onder- handelingen tussen de Gemeenschap en Mauritanië over het nieuwe visserijprotocol.

De Raad zal nu een besluit nemen over het voorstel met betrekking tot het met Mauritanië overeengekomen nieuwe visserijprotocol voor de periode van 1 augustus 2008 tot 31 juli 2012. Doordat de visserijmogelijkheden in het huidige protocol onvoldoende benut werden, zijn deze in het nieuwe protocol aanzienlijk gereduceerd. De financiële compen- satie voor Mauritanië is in verband met deze reductie aangepast en het bedrag voor de duurzame ontwikkeling van de visserijsector in Mauritanië is evenredig verhoogd. De nieuwe afspraken met Mauritanië leiden voor de Nederlandse pelagische visserij weliswaar tot geringere vangstmogelijkheden, maar bij volledige benutting hiervan voorziet het protocol in een verhoging. Ik kan met het voorstel instemmen. Naar mijn oordeel leiden de nieuwe afspraken, zeker met de grotere aandacht voor de ontwikkeling van Mauritaanse visserijsector, tot een meer duurzame visserij.

Commissiemededeling inzake beleidsverklaring vangstmogelijkheden voor 2009 COM(2008) 331
(Gedachtenwisseling)

De Raad zal van gedachten wisselen over de pas uitgebrachte beleidsverklaring van de Europese Commissie. Deze beleidsverklaring schetst in algemene bewoordingen de stand van de bestanden in gemeenschapswateren, geeft aan met welke generieke spelregels de vangstmogelijkheden voor 2009 zullen worden vastgesteld en gaat in op de activiteiten in 2008 in de aanloop naar de Raad van december. Ik acht deze beleidsverklaring een goede basis voor de planning en start van de voorbereiding van de besluitvorming eind dit jaar.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
16 juni 2008 IZ. 2008/1164 4

(eventueel) Wijziging toegestane vangsthoeveelheid voor kabeljauw in Keltische Zee In het licht van nieuwe wetenschappelijke inzichten zal de Raad mogelijk van gedachten wisselen over een eventuele ophoging van de kabeljauw TAC in de Keltische Zee.

(eventueel) Gewasbeschermingverordening
(Politiek akkoord)
Mogelijk zal de Raad wederom discussiëren over de verordening van het Europees Parlement (EP) en de Raad voor het op de markt brengen van gewasbeschermings- middelen. In mei jl. heeft de Raad helaas geen akkoord kunnen bereiken over dit voorstel. Het streven van het Voorzitterschap is een politiek akkoord te bereiken op dit dossier. Het Voorzitterschap werkt nu aan een nieuwe compromisvoorstel dat op dit moment nog niet beschikbaar is.

De Commissie heeft in juli 2006 een voorstel voor herziening van de gewasbescherming- richtlijn 91/414/EEG gepresenteerd. De gewasbeschermingrichtlijn wordt vervangen door een verordening die een classificatie kent van werkzame stoffen in vier klassen (basis- stoffen, laag risicostoffen, normale stoffen en substitutiestoffen). In de verordening worden op communautair niveau de criteria ter beoordeling van de veiligheid van de toepasser, consument en milieu vastgelegd. Het gebruik van de stoffen mag geen schadelijk effect tot gevolg hebben voor mens en dier en geen onaanvaardbare invloed op het milieu. Voor de criteria ter goedkeuring van stoffen is door het Voorzitterschap een compromistekst opgesteld, waarmee ik in kan stemmen.

Nieuw is de introductie van een zonale toelating van gewasbeschermingsmiddelen in de lidstaten en de introductie van alternatieve toets voor toegelaten middelen gebaseerd op substitutiestoffen. De EU wordt ingedeeld in drie klimaatzones. Nederland is ingedeeld in de centrale zone (van Verenigd Koninkrijk tot en met Polen). De lidstaten zelf blijven verantwoordelijk voor nationale toelating van gewasbeschermingsmiddelen, maar voor middelen gebaseerd op stoffen met een laag en normaal risicoprofiel wordt een zonale toelating met verplichte wederzijdse erkenning geïntroduceerd, wat inhoudt dat Nederland een toelating van een ander land in dezelfde zone moet overnemen.

Ik ben verheugd dat de huidige compromistekst van het Voorzitterschap tegemoet komt aan mijn eerdere bezwaren tegen het oorspronkelijke Commissievoorstel van zonale toelating. Ik zag toentertijd liever meer ruimte voor lidstaten om hun nationale specifieke omstandigheden mee te nemen in de besluitvorming over de toelating. Binnen het systeem van de zonale indeling hebben lidstaten in de huidige compromistekst van het Voorzitterschap alle ruimte hiervoor gekregen.

De mogelijkheid voor een voorlopige toelating verdwijnt. De terugverdientijd voor de industrie wordt hiermee ingekort. Ik heb daarom eerder gepleit voor handhaving van de mogelijkheid van voorlopige toelating en ben blij dat in het huidige compromis die mogelijkheid weer wordt geïntroduceerd. Ik wil waken voor verlies van de terugverdien- tijd voor de industrie en de mogelijke negatieve consequenties in de vorm van verminderde belangstelling voor de ontwikkeling van nieuwe gewasbeschermings- middelen die daarvan uitgaat. De huidige compromistekst van het Voorzitterschap komt hieraan tegemoet.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
16 juni 2008 IZ. 2008/1164 5

Als de beoordeling voor goedkeuring van de werkzame stof na 30 maanden nog niet is afgerond, mogen lidstaten conform de voorzitterschaptekst een middel weer voor maximaal 3 jaar voorlopig toelaten.

De regels voor dataprotectie worden vereenvoudigd. Dataprotectie bij herbeoordeling van het dossier is opnieuw geïntroduceerd. De Commissie en enkele lidstaten hebben hier nog bezwaren tegen. Nederland heeft steeds gepleit voor extra dataprotectie voor kleine toepassingen. De huidige compromistekst van het Voorzitterschap komt mede op verzoek van Nederland volledig tegemoet aan het punt van extra dataprotectie.

Lidstaten krijgen de mogelijkheid om een informatieplicht van buren en waterbeheerders in te voeren. De coherentie tussen de Verordening en de Kaderrichtlijn over duurzaam gebruik van pesticiden is, op aandringen van Nederland, nu opgenomen in een schakel- bepaling.

Ik sta positief ten aanzien van het voorstel als het gaat om de poging om wetgeving in de EU te harmoniseren en de administratieve lastendruk te verlagen. Ik ben van mening dat de verordening er niet toe mag leiden dat het effectief pakket aan gewasbeschermings- middelen (met name voor gebruik in kleine teelten) onder druk komt te staan, als gevolg van de introductie van een alternatieve toets voor middelen met hoogrisico stoffen, het intrekken van de voorlopige toelating en verminderde dataprotectie. Ook coherentie met de Kaderrichtlijn voor duurzaam gebruik van pesticiden is een aandachtspunt. De huidige voorzitterschaptekst komt tegemoet aan de bovengenoemde Nederlandse standpunten.

Health check
(Debat)
De Raad zal aan de hand van een vragenlijst van het Voorzitterschap voor de eerste maal formeel discussiëren over de wetgevingsvoorstellen van de Commissie voor de health check van het GLB. Ik ben van oordeel dat de Commissie een benadering kiest die goed aansluit bij mondiale ontwikkelingen en de Nederlandse uitgangspunten. De beloning van maatschappelijke prestaties via het GLB die het kabinet voorstaat, kan op basis van de geschetste inzet van de Commissie langs verschillende sporen worden verwezenlijkt. Op het gebied van de inkomenssteun ziet het kabinet veel aanknopingspunten om tot de in het coalitieakkoord gewenste sterkere koppeling te komen tussen inkomenstoeslagen en maatschappelijke waarden. Ook de voorstellen op het gebied van de afslanking van het markt- en prijsbeleid passen binnen de gewenste benadering. Mijn inbreng in het debat zal ik baseren op kabinetsstandpunt over de Mededeling van de Commissie over de health check, zoals verwoord in mijn brief aan uw Kamer van 9 juni 2008. Het streven is om voor het eind van het jaar tot een politiek akkoord te komen over deze voorstellen en de health check af te ronden.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
16 juni 2008 IZ. 2008/1164 6

Diversen

a) Gevolgen van de hoge brandstofprijzen voor de visserijsector (Informatie van het Voorzitterschap)
Het Voorzitterschap wenst onder dit agendapunt de actuele problematische situatie in de visserijsector aan de orde te stellen die zich ten gevolge de hoge brandstofprijzen voor- doet. Over de inhoud die het Voorzitterschap, en naar verwachting ook de Europese Commissie, onder dit informatiepunt naar voren wil brengen, is op dit moment nog niets bekend. Wel is het waarschijnlijk dat de Commissaris zal ingaan op de mogelijkheden die het Europees Visserij Fonds biedt om de huidige problemen het hoofd te bieden.

b) WTO-onderhandelingen
(Stand van zaken)

Commissaris Fischer Boel zal de Raad een overzicht geven van de stand van zaken in de WTO-onderhandelingen.

De Nederlandse inzet voor een succesvolle WTO-ronde blijft onverminderd. Ik steun de inzet van de Commissie, die gericht is op een ambitieus en evenwichtig akkoord tussen en binnen alle drie de WTO-pijlers (landbouw, industriële markttoegang, diensten), dat rekening houdt met zowel de offensieve als de defensieve belangen en dat ook serieus werk maakt van de ontwikkelingsdimensie van deze ronde. Zoals recentelijk in de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) is geconcludeerd, zal om tot een dergelijk akkoord te komen nog het nodige werk in de onderhandelingen over de teksten verzet moeten worden. Ik ben van mening dat de EU zich moet blijven inzetten op de behandeling van non-trade concerns als dierenwelzijn en milieu. Bij de EU-keuze van gevoelige producten moet rekening gehouden worden met een aantal dierenwelzijn- gevoelige producten (pluimveevlees, eiproducten en varkensvlees) en uitfasering van exportrestituties dient plaats te vinden op basis van budget en niet op basis van volume. Ik steun de inzet van de Commissie om de reikwijdte van de bestaande vrijwaringsclausule voor ontwikkelde landen te beperken en om de criteria van de groene box, die niet of nauwelijks handelsverstorende steun vrijstelt van reductiemaatregelen, niet aan te scherpen.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg


---- --