VVD


23-6-2008

Jaarverslag 2007 V&W: veel papier, geen asfalt

De VVD is zeer ontevreden met de prestaties van het ministerie van V&W.

De belastingen worden hoger, de files langer, er wordt niet extra geïnvesteerd in infrastructuur en er worden alleen maar meer sloten gezet op de bouw van infrastructuur. Er gaat wél 3,5 miljard geïnvesteerd worden in het `kastje van Camiel' maar intussen komt er geen km extra asfalt bij en wordt het geld dat beschikbaar is voor wegen niet eens opgemaakt! Een rampscenario tekent zich af.

Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het debat n.a.v. het jaarverslag van het ministerie van V&W. Alleen het gesproken woord geldt.

---

Ik begin mijn betoog met een compliment en eindig met een kreet van ontzetting. Eerst een compliment aan RWS over de afronding van het onderhoud wegen programma. Dit project is voortvarend en tot tevredenheid van veel weggebruikers uitgevoerd. Het tweede compliment gaat naar het ministerie over de verantwoording zelf. In het algemeen is de geleverde informatie van goede, leesbare en begrijpelijke kwaliteit. De rechtmatigheid en doelmatigheid zijn OK, zegt de Rekenkamer.

Ik heb op onderdelen wel een aantal kritische kanttekeningen en vragen o De doelen zijn niet altijd even concreet geformuleerd zegt de Rekenkamer. Wat doet de Minister met deze kritiek? o Hoe gaat hij de door de Rekenkamer geconstateerde onvolkomenheid in het materieelbeheer aanpakken?
o Wat zorgen baart is dat 40% van de contracten voor vast onderhoud onzeker zijn. Hetgeen betekent dat niet duidelijk is of de afgesproken prestatie is geleverd. Wat gaat de minister daaraan doen? o In 2006 haalden heffingsgefinancierde rechtspersonen met een wettelijke taak (totaal zo'n 35!!) zo'n 1,2 miljard op. Hoeveel is dat in 2007 geweest? Wat is de verwachting voor 2008? Kan de minister toezeggen deze informatie zowel in de begroting als in de verantwoording jaarlijks op te nemen?
o De resultaten van het beleid zijn wel, maar welke effecten ze hebben bereikt zijn niet in beeld gebracht. Een voorbeeld: er is 50 miljoen uitgegeven aan verkeersmanagement. Maar wat heeft dat nu uitgehaald? Wat hebben wij voor die 50 mln. aan verbeterde doorstroming op de weg teruggezien? Kunnen de volgende keer behalve resultaten ook de effecten in beeld worden gebracht? Voorziene effecten moeten dan ook in de begroting 2009 worden opgenomen. De Rekenkamer constateert dat de begroting 2008 niet bepaald een verbetering was op dit punt t.o.v. die van 2007.
o Het aantal uitstaande vacatures is onrustbarend hoog. Hoe verhoudt zich dat tot de taakstelling van het aantal te verminderen ambtenaren bij de Rijksdienst uit het regeerakkoord? Welk effect heeft het personeelsgebrek op de kwaliteit van het geleverde werk? Er is voor 214 mln. aan externen ingehuurd. Bij RWS zelfs voor 100 mln. meer dan begroot. Daartegenover staat dat er 120 mln. minder aan personeelslasten is uitgegeven. Kennelijk is het probleem bij RWS kolossaal! Welk urgentieprogramma heeft de minister in gedachten om de personeelsbezetting bij zijn ministerie en RWS op peil te brengen, in aanmerking nemend dat de inhuur van externen zo'n 20% duurder is? o Hoeveel is vorig jaar in totaal uitgegeven aan externe adviesbureau's voor adviezen op het gebied van
luchtkwaliteitsberekeningen, MER onderzoeken en wat dies meer zij? o De onderhoudsbudgetten voor zowel de weg als het spoor zijn behoorlijk overschreden. Zoals ik het lees gaan die extra miljoenen ten laste van reserveringen voor infraprojecten. Kan de minister dit toelichten?

In het lijstje van resultaten in het jaarverslag ontbreekt hoeveel km spoor er vorig jaar is aangelegd, en hoeveel km asfalt. De Minister heeft beloofd dat in zijn ambtstermijn 1200 km nieuw asfalt wordt aangelegd. Hoeveel is daarvan vorig jaar gerealiseerd? Kan hij aangeven dat hij op schema ligt? Graag de cijfers. De Rekenkamer merkt op dat de doelen (`Wat willen we bereiken?') onvoldoende inzicht geven en dus niet goed controleerbaar zijn. Hoe pakt de minister dit punt op?

In het rijtje `resultaten' ontbreken natuurlijk de resultaten - of beter gezegd: mislukkingen - waar deze minister natuurlijk liever niet aan herinnerd wil worden. De files nemen exponentieel toe, de belastingen voor de automobilisten en het vrachtverkeer ook, tientallen projecten - waaronder het NSL - zijn vertraagd doordat het kabinet weigert te ontkoppelen. Van het 4,5 miljard spoorplan is sinds de ronkende persconferentie niets meer vernomen om van het totaal ontbreken van een extra asfaltplan maar te zwijgen. En juist dat zijn de grote vraagstukken waar de mensen in Nederland een oplossing voor eisen. Onder dit kabinet en onder deze minister wordt de ellende voorlopig alleen nog maar groter en groter. Zelfs van een keerpunt is geen sprake. Bij aanvang van zijn ambtstermijn heb ik de minister gevraagd hoe de Kamer aan het einde van zijn ambtsperiode nu moet beoordelen of hij een goede of slechte minister is geweest. Hij bleef daar toen traditioneel vaag over. Ik vraag hem daarom nog een keer om concreet aan te geven wat hij gerealiseerd wil hebben in zijn ambtstermijn. In termen van x procent verminderde filedruk, x km extra spoor, x km extra asfalt, opheffing van de luchtkwaliteitsblokkade van alle infra- en bouwprojecten, x procent van de projecten op tijd en binnen budget opgeleverd, alle aanbevelingen van de commissie Elverding in wetgeving opgezet. Concreet heeft het kabinet nog niets gepresteerd, behalve langer in de file staan voor meer geld.

Dan mijn kreet van ontzetting. Het allerergste is wel dat het ministerie opnieuw het geld dat er is niet kan opmaken. Honderden miljoenen blijven op de plank liggen aan vertraagde projecten. Wat een totale afgang. Nederland slibt in hoog tempo dicht, maar het ministerie krijgt het geld niet eens op. En niet voor de eerste keer. Kan de minister toezeggen dat alle projecten die voor dit jaar op de rol staan wel worden geleverd? Kan hij dat voor volgend jaar garanderen? Kan hij garanderen dat het geld volgend jaar wel op is? Dan heeft hij immers zijn NSL dat een oplossing gaat bieden voor de luchtkwaliteitsproblemen? Kan hij garanderen dat we dit of volgend jaar deze nationale schande niet meer hebben? Graag een reactie.