23-6-2008
Jaarverslag 2007 V&W: veel papier, geen asfalt
De VVD is zeer ontevreden met de prestaties van het ministerie van
V&W.
De belastingen worden hoger, de files langer, er wordt niet extra
geïnvesteerd in infrastructuur en er worden alleen maar meer sloten
gezet op de bouw van infrastructuur. Er gaat wél 3,5 miljard
geïnvesteerd worden in het `kastje van Camiel' maar intussen komt er
geen km extra asfalt bij en wordt het geld dat beschikbaar is voor
wegen niet eens opgemaakt! Een rampscenario tekent zich af.
Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het
debat n.a.v. het jaarverslag van het ministerie van V&W. Alleen het
gesproken woord geldt.
---
Ik begin mijn betoog met een compliment en eindig met een kreet van
ontzetting. Eerst een compliment aan RWS over de afronding van het
onderhoud wegen programma. Dit project is voortvarend en tot
tevredenheid van veel weggebruikers uitgevoerd. Het tweede compliment
gaat naar het ministerie over de verantwoording zelf. In het algemeen
is de geleverde informatie van goede, leesbare en begrijpelijke
kwaliteit. De rechtmatigheid en doelmatigheid zijn OK, zegt de
Rekenkamer.
Ik heb op onderdelen wel een aantal kritische kanttekeningen en vragen
o De doelen zijn niet altijd even concreet geformuleerd zegt de
Rekenkamer. Wat doet de Minister met deze kritiek?
o Hoe gaat hij de door de Rekenkamer geconstateerde onvolkomenheid in
het materieelbeheer aanpakken?
o Wat zorgen baart is dat 40% van de contracten voor vast onderhoud
onzeker zijn. Hetgeen betekent dat niet duidelijk is of de afgesproken
prestatie is geleverd. Wat gaat de minister daaraan doen?
o In 2006 haalden heffingsgefinancierde rechtspersonen met een
wettelijke taak (totaal zo'n 35!!) zo'n 1,2 miljard op. Hoeveel is dat
in 2007 geweest? Wat is de verwachting voor 2008? Kan de minister
toezeggen deze informatie zowel in de begroting als in de
verantwoording jaarlijks op te nemen?
o De resultaten van het beleid zijn wel, maar welke effecten ze hebben
bereikt zijn niet in beeld gebracht. Een voorbeeld: er is 50 miljoen
uitgegeven aan verkeersmanagement. Maar wat heeft dat nu uitgehaald?
Wat hebben wij voor die 50 mln. aan verbeterde doorstroming op de weg
teruggezien? Kunnen de volgende keer behalve resultaten ook de
effecten in beeld worden gebracht? Voorziene effecten moeten dan ook
in de begroting 2009 worden opgenomen. De Rekenkamer constateert dat
de begroting 2008 niet bepaald een verbetering was op dit punt t.o.v.
die van 2007.
o Het aantal uitstaande vacatures is onrustbarend hoog. Hoe verhoudt
zich dat tot de taakstelling van het aantal te verminderen ambtenaren
bij de Rijksdienst uit het regeerakkoord? Welk effect heeft het
personeelsgebrek op de kwaliteit van het geleverde werk? Er is voor
214 mln. aan externen ingehuurd. Bij RWS zelfs voor 100 mln. meer dan
begroot. Daartegenover staat dat er 120 mln. minder aan
personeelslasten is uitgegeven. Kennelijk is het probleem bij RWS
kolossaal! Welk urgentieprogramma heeft de minister in gedachten om de
personeelsbezetting bij zijn ministerie en RWS op peil te brengen, in
aanmerking nemend dat de inhuur van externen zo'n 20% duurder is?
o Hoeveel is vorig jaar in totaal uitgegeven aan externe
adviesbureau's voor adviezen op het gebied van
luchtkwaliteitsberekeningen, MER onderzoeken en wat dies meer zij?
o De onderhoudsbudgetten voor zowel de weg als het spoor zijn
behoorlijk overschreden. Zoals ik het lees gaan die extra miljoenen
ten laste van reserveringen voor infraprojecten. Kan de minister dit
toelichten?
In het lijstje van resultaten in het jaarverslag ontbreekt hoeveel km
spoor er vorig jaar is aangelegd, en hoeveel km asfalt. De Minister
heeft beloofd dat in zijn ambtstermijn 1200 km nieuw asfalt wordt
aangelegd. Hoeveel is daarvan vorig jaar gerealiseerd? Kan hij
aangeven dat hij op schema ligt? Graag de cijfers. De Rekenkamer merkt
op dat de doelen (`Wat willen we bereiken?') onvoldoende inzicht geven
en dus niet goed controleerbaar zijn. Hoe pakt de minister dit punt
op?
In het rijtje `resultaten' ontbreken natuurlijk de resultaten - of
beter gezegd: mislukkingen - waar deze minister natuurlijk liever niet
aan herinnerd wil worden. De files nemen exponentieel toe, de
belastingen voor de automobilisten en het vrachtverkeer ook,
tientallen projecten - waaronder het NSL - zijn vertraagd doordat het
kabinet weigert te ontkoppelen. Van het 4,5 miljard spoorplan is sinds
de ronkende persconferentie niets meer vernomen om van het totaal
ontbreken van een extra asfaltplan maar te zwijgen. En juist dat zijn
de grote vraagstukken waar de mensen in Nederland een oplossing voor
eisen. Onder dit kabinet en onder deze minister wordt de ellende
voorlopig alleen nog maar groter en groter. Zelfs van een keerpunt is
geen sprake. Bij aanvang van zijn ambtstermijn heb ik de minister
gevraagd hoe de Kamer aan het einde van zijn ambtsperiode nu moet
beoordelen of hij een goede of slechte minister is geweest. Hij bleef
daar toen traditioneel vaag over. Ik vraag hem daarom nog een keer om
concreet aan te geven wat hij gerealiseerd wil hebben in zijn
ambtstermijn. In termen van x procent verminderde filedruk, x km extra
spoor, x km extra asfalt, opheffing van de luchtkwaliteitsblokkade van
alle infra- en bouwprojecten, x procent van de projecten op tijd en
binnen budget opgeleverd, alle aanbevelingen van de commissie
Elverding in wetgeving opgezet. Concreet heeft het kabinet nog niets
gepresteerd, behalve langer in de file staan voor meer geld.
Dan mijn kreet van ontzetting. Het allerergste is wel dat het
ministerie opnieuw het geld dat er is niet kan opmaken. Honderden
miljoenen blijven op de plank liggen aan vertraagde projecten. Wat een
totale afgang. Nederland slibt in hoog tempo dicht, maar het
ministerie krijgt het geld niet eens op. En niet voor de eerste keer.
Kan de minister toezeggen dat alle projecten die voor dit jaar op de
rol staan wel worden geleverd? Kan hij dat voor volgend jaar
garanderen? Kan hij garanderen dat het geld volgend jaar wel op is?
Dan heeft hij immers zijn NSL dat een oplossing gaat bieden voor de
luchtkwaliteitsproblemen? Kan hij garanderen dat we dit of volgend
jaar deze nationale schande niet meer hebben? Graag een reactie.
VVD