VVD


23-6-2008

Alleen compensatie OV oneerlijk

Het kabinet heeft na 3 weken keiharde acties de knip getrokken voor het streekvervoer ter compensatie voor de hoge brandstofprijzen.

De VVD vraagt zich af waarom er voor het OV wél, maar voor andere sectoren zoals de taxi- en transportsector niets wordt gedaan. Keiharde acties met grote overlast voor het publiek worden kennelijk wél beloond. De VVD wil af van de accijnsverhogingen per 1 juli a.s. en van de geplande BTW verhoging per 1 januari a.s. de VVD diende twee moties in.

Hieronder vindt u de inbreng van VVD woordvoerder Paul de Krom in het debat. Alleen het gesproken woord geldt.

-----------------------------

Zojuist had het overleg plaats tussen de transportsector en het kabinet. Resultaat: nul. Het `open overleg' van minister Eurlings bleek niet meer dan een weekje `koekhappen met Peijnenburg'. Daarmee heeft het kabinet de frustraties en de boosheid over de accijnsverhogingen per 1 juli a.s. ongetwijfeld nóg verder aangewakkerd.

Dat is extra zuur omdat het kabinet deze week de OV bedrijven wél een `duwtje in de rug' gaf om `het klimaat' te verbeteren. De 16 miljoen moet de provincies helpen de contracten aan te passen zodat de gestegen brandstofkosten kunnen worden doorberekend aan de opdrachtgever. Daarmee vertoont dit kabinet schizofrene trekjes. Enerzijds erkenning van het probleem van de hoge brandstofkosten, maar het probleem intussen wél erger maken door de accijns op diesel nóg verder te verhogen. Een duwtje in de rug en een schop in de buik tegelijkertijd. Nu de OV sector wordt gecompenseerd door die 16 miljoen, is natuurlijk de vraag wat het kabinet gaat doen voor al die burgers en andere bedrijven die óók hard door de accijnsverhoging worden getroffen. Want waarom alléén het OV? Waarom niet die mensen in Nederland die de auto hard nodig hebben voor hun werk? Waarom het OV wél, maar niet de transportsector met al die grote en vooral kleine transportondernemers die moeite hebben hun kosten door te berekenen? Of zelfs helemáál niet kunnen doorberekenen? Waarom het OV wél en niet de taxiondernemers die met hetzelfde probleem zitten? En die al hebben aangekondigd het werk op 23 juni neer te leggen? Waarom hijst het kabinet de witte vlag voor 3 weken van keiharde stakingsacties in het OV, maar blijft het doof voor de ondernemers die tot nu toe hun probleem onder de aandacht hebben gebracht via publieksvriendelijke acties? Waarom is Nederland het enige land in Europa dat de accijnzen op dit moment verhoogd?

Kabinet, haal de peterselie uit uw oren en luister naar de protesten. De VVD vecht al een jaar om deze accijnsverhoging van tafel te halen. Doe het niet voor ons, maar voor al die mensen en ondernemers in het land die in dit land hard werken om de centjes te verdienen die u weer uitgeeft. Maak van die schop in hun buik ook het duwtje in de rug net zoals u dat bij het OV heeft gedaan.

Het kabinet put zich uit in niet terzake doende excuses waarom het allemaal niet zou kunnen. Vanwege het milieu. Omdat het al in de wetgeving is vastgelegd. Het zijn allemaal uitvluchten. Mensen in Nederland zijn niet dom. Zij hebben feilloos in de gaten dat het alleen maar gaat om het vullen van de Staatskas. De accijnsverhoging is nodig omdat er anders gaten vallen in de portemonnee van dit kabinet. De VVD heeft suggesties gedaan om in die uitgaven te schrappen. Kabinet, als u daarvoor open staat, als u dat wilt dan kan alles.

Het is wrang dat hier 3 CDA bewindslieden staan om de accijnsverhoging te verdedigen. Het CDA spreekt vaak mooie woorden over ondernemerschap. Het is nu zo'n moment om te laten zien dat het het CDA menens is. Het is nog niet te laat. 1 juli is nog ruim een week weg. Daarom voor de zoveelste keer: kabinet, haal de accijnsverhoging van tafel!

De Kamer,

Gehoord de beraadslaging,

Overwegende, dat de regering een `duw' van 16 miljoen heeft gegeven ter verbetering van het klimaat rond het streekvervoer,

Overwegende, dat ook burgers en andere sectoren in de economie worden getroffen door hoge brandstofprijzen en de meerkosten nauwelijks of niet kunnen doorbelasten,

Verzoekt de regering ook met deze sectoren in gesprek te treden om te onderzoeken of ook daar een duw kan worden gegeven om het klimaat te verbeteren,

En gaat over tot de orde van de dag,

De Krom