Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 23 juni 2008 1 Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGP-2008/5723
Onderwerp
Aanbieding KiM-rapport De Mobiliteitsbalans 2008: congestie in perspectief

Geachte voorzitter,

Op 19 juni publiceert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) het rapport: De Mobiliteitsbalans 2008; congestie in perspectief. Dit rapport bied ik u hierbij aan.

De Mobiliteitsbalans wordt elk jaar door het KiM uitgebracht. Deze keer staat het thema congestie centraal. De balans geeft verklaringen voor de ontwikkeling van de congestie over de afgelopen jaren op het Nederlandse autosnelwegennet. Ook doet het uitspraken over verschillen in congestieproblematiek tussen de Randstad en diverse Europese stedelijke regio's.

De belangrijkste conclusies uit de Mobiliteitsbalans zijn:
· In de periode 2000-2006 is het reistijdverlies op het Nederlandse autosnelwegennet sneller toegenomen dan de verkeersomvang; respectievelijk 53 procent tegen 13 procent Dat is vooral zichtbaar tijdens de spits op de wegen rond de grote steden in de Randstad.
· De spitsen worden breder en het wordt ook buiten de spits steeds drukker.
· Op de snelwegen in de Randstad is er meer reistijdverlies. Buiten de Randstad groeit de verkeersomvang sterker. Het gaat dan vooral om de wegen in Gelderland en Noord-Brabant die op de Randstad zijn gericht.
· De totale kosten als gevolg van files en vertragingen worden in 2007 geschat op 2,7 á 3,6 miljard euro. Dat is 10 procent meer dan in 2006.

Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGP-2008/5723


· Het hoofdwegennet in de Randstad wordt intensiever gebruikt dan in vergelijkbare stedelijke regio's in Europa. Daardoor is de kans op vertragingen ook het grootst. Het hoge aantal op -en afritten en een beperkt onderliggend wegennet waardoor de druk op het hoofdwegennet groot is, zijn daar onder meer debet aan. In de Randstad wordt niet vaker gebruik gemaakt van de auto dan in de andere onderzochte stedelijke gebieden.
· De aanleg van spits- en plusstroken, nieuwe wegen, wegverbredingen, verkeers- en incidentenmanagement en verkeersinformatie zijn effectief gebleken in het tegengaan van congestie. Waren die maatregelen niet genomen dan was het reistijdverlies 66% gegroeid in plaats van met 53%.

Deze Mobiliteitsbalans toont eens te meer aan dat actie noodzakelijk is. Onder meer met het introduceren van Anders Betalen voor Mobiliteit, het programma Randstad Urgent, MIRT-projecten, de uitvoering van de adviezen van de commissie Elverding en de in september te verschijnen MobiliteitsAanpak komt het kabinet tot die noodzakelijke actie. Zowel in deze kabinetsperiode als richting 2020 worden veel investeringen gedaan en andere maatregelen getroffen om de trend te kunnen ombuigen. De kwaliteit en betrouwbaarheid van de netwerken moeten duidelijk verbeterd worden, zowel voor de weg als het openbaar vervoer. De doelen die in de Nota Mobiliteit zijn gesteld gelden daarbij nog altijd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings


---